بانک و بیمه

امکان استفاده از اوراق گام برای پرداخت بدهی فراهم شد

به گزارش ایران تحلیل، بر اساس مصوبه ۲۹ فرودین ۱۴۰۳ شورای پول و اعتبار، این تغییر با هدف توسعه ابزارهای تامین مالی زنجیره تامین و تامین مالی کارآمد بنگاه های اقتصادی و افزایش نسبت به شبکه بانکی ابلاغ شد. اوراق قرضه بازی برای تأمین مالی اقتصاد تنها به عنوان طلبکار برای خرید کالا در قالب کارت تأمین اجتماعی متصل به اوراق استپ استفاده می شد.

همچنین در نتیجه این اصلاحیه، امکان انتقال به بازار سرمایه یا خرید بدهی اوراق گام (مطابق با ماده ۵ بخشنامه) توسط دارنده اوراق گام توسط متقاضی اول در قالب ایجاد شد. ۲۵%، ۵۰% متقاضی دوم و ۷۵% از متقاضی سوم.

توضیح این تغییر به شرح زیر است:

پیرو بازخورد شبکه بانکی و فعالان اقتصادی و با هدف تعمیق استفاده از اوراق گام در زنجیره های اقتصادی و همچنین افزایش سهم اوراق گام در تامین مالی اقتصاد، اصلاحیه بخشنامه گواهی اعتبار مولد (Gam) انجام شد. در بیست و هفتمین جلسه کمیسیون عملیات ارزی و اعتباری در تاریخ ۴ بهمن ۱۴۰۲ و در یک هزار و سیصد و هفتاد و هفتمین جلسه شورای پول و اعتبار در پانزدهم. اسفند در سال ۱۴۰۲ تصویب شد.

همچنین بر اساس ماده (۱۷) بخشنامه مذکور و بر اساس آیین نامه اجرایی تشخیص گواهینامه های اعتبار مولد (GAM) در دستگاه های مدیریتی موضوع تصویب نامه شماره ۲۲۸۹۲۶/ت ۶۲۱۹۹ ح مورخ ۱۳/۱۲. اصلاحیه آیین نامه کنترل و اداره اوراق قرضه گام ۱۴۰۲ هیات وزیران. همچنین در اولین جلسه کمیسیون عملیات ارزی و اعتباری در ۲۸ دی ۱۴۰۳ پیشنهاد و تصویب شد. تغییرات اصلی در سیاست ها و مقررات حاکم بر کنترل و مدیریت اوراق بهادار GAM به شرح زیر است:

۱- امکان استفاده شخص حقیقی از اوراق گام برای خرید کالا به عنوان طلبکار فقط در قالب کارت رفاهی لینک شده به اوراق گام.

۲- امکان انتقال یا انتقال بدهی اوراق گام (مطابق با ماده ۵ دستورالعمل) توسط دارنده اوراق گام به بازار سرمایه به صورت ۲۵ درصد توسط متقاضی اول، ۵۰ درصد توسط متقاضی دوم. و غیره ۷۵ درصد از متقاضی سوم و پس از آن خرید کنید.

۳- امکان استفاده از اوراق گام برای تسویه بدهی به دستگاه های اجرایی متقاضی دوم و پس از آن.

با توجه به اقدامات پیش بینی شده برای افزایش سهم اعتبارات تعهدی برای تامین مالی زنجیره تولید از جمله تصویب و ابلاغ آیین نامه پذیرش اوراق مرحله بندی شده برای تسویه مطالبات موسسات (مجوز شماره ۲۲۸۹۲۶/ ت ۶۲۱۹۹). ح ۱۳/۱۲/۱۴۰۲ (هیأت وزیران) و همچنین بازنگری دستورالعمل اوراق گواهی اعتبار مولد (GAM) در شورای پول و اعتبار، پیش بینی می شود این اوراق در سال ۱۴۰۳ عملکرد خوبی داشته باشند.

گفتنی است امسال پیش بینی می شود ۳۵۰ میلیارد تومان از طریق ابزارهای تامین مالی تعهدی زنجیره تامین شامل ۲۰۰ هزار میلیارد تومان اوراق برای بنگاه های اقتصادی، ۲۰ هزار میلیارد تومان اوراق برای بنگاه های دانش بنیان و ۵۰ هزار میلیارد تومان هزار میلیارد تومان تامین مالی شود. کارت رفاهی مرتبط با اوراق قرضه و ۸۰ میلیارد تومان برات الکترونیکی و سایر ابزارهای تامین مالی زنجیره تامین.

علاوه بر توسعه گزینه های جدید تامین مالی و پرداخت تسهیلات که در سال های اخیر وجود داشته و همچنان مانند سال های گذشته ادامه دارد، موضوع تامین مالی بنگاه های تجاری از طریق اعتبارات اسنادی ریالی داخلی در دستور کار نظام بانکی قرار گرفته است. . بر این اساس برای سال ۱۴۰۳ علاوه بر پرداخت تسهیلات بانکی به بنگاه های اقتصادی، تامین مالی از طریق اعتبارات اسنادی داخلی بالغ بر ۸۰۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شد و امیدواریم با تدابیر پیش بینی شده از سوی مرکز این امر محقق شود. بانک و حضور پر رنگ تر بازار سرمایه باید استفاده حداکثری از ظرفیت های اقتصادی کشور را در تامین مالی بنگاه های تجاری تضمین کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا