اخبار بورس

انتخاب صحیح سهام در تورم، ارزش خود را از دست می‌دهد/ سرمایه گذاری در شرایط تورمی بسیار دشوار است

مدیرعامل گروه مالی فیروزه عنوان کرد:

مدیرعامل گروه مالی فیروزه گفت: تورم برای همه مردم یک کشور بسیار وحشتناک، مخرب، آزاردهنده و پرهزینه است، نوعی مالیات بدون قانون است. نوعی مالیات که توسط قانون تنظیم نمی شود.

چیزی را گزارش کنید ایران تحلیلرامین ربیعی، مدیرعامل گروه مالی فیروزه در کنگره علمی علل، آثار و راهکارهای تورم در اقتصاد ایران اظهار کرد: زندگی با تورم باعث شده است که جمعیت، شرکت ها و خانواده های ایرانی یاد بگیرند که با تورم زندگی کنند. تاثیر آن را در روش سرمایه گذاری و پس انداز مردم ایران و … می بینیم همچنین جهش ارزی و تورم بالای ۴۰،۵۰ درصد باعث ایجاد مشکلاتی در سطح برنامه ریزی در شرکت ها و تنظیم خانواده شده است.

وی ادامه داد: طی ۴۰، ۳۰ سال گذشته بازارهای نوظهوری که مشکل تورم دو رقمی داشتند توانستند تورم را تک رقمی کنند. رسیده است، متوسط ​​تورم ۲۰ درصد تا میانگین بالای ۳۵، ۴۰ درصد داریم.

ربیعی افزود: تورم برای همه مردم یک کشور بسیار وحشتناک، مخرب، آزاردهنده و پرهزینه است. نوعی مالیات بدون قانون است. نوعی مالیات که توسط قانون تنظیم نمی شود. حتی از مالیات هم بدتر است. زیرا مالیات بر شرکت ها و ثروتمندان با هدف هزینه های آموزشی، بهداشتی و غیره. برای کاهش اختلاف طبقاتی اما تورم؛ این مالیاتی است که اختلاف طبقاتی را بیشتر می کند.

مدیر عامل گروه مالی فیروزه ادامه داد: برای توجیه این حرفم که مردم ایران به تورم عادت کرده اند، می خواهم بگویم که در کشور ما درصد مالکیت خانواده ها از بسیاری از کشورهای مشابه بیشتر است. مردم یاد گرفته اند با اولین پولی که دارند، ملک، حتی ماشین یا تجهیزات کشاورزی بخرند. زیرا در سال های آینده امکان خرید آن را نخواهند داشت. همه مردم ارزش دارایی های خود را در تورم حفظ می کنند. اما تورم برای کسانی که هیچ ثروتی ندارند بسیار مخرب و کشنده است. این مالیاتی است که بر فقرا که هیچ ثروتی ندارند تأثیر بیشتری نسبت به ثروتمندان دارد. وقتی در سال‌های اخیر ارزش خانه و ماشین مردم بالا رفت، خوشحال بودند اما همچنان نگران تورم بودند. این عملا یک سراب است. این اتفاق در حومه شهر برای کسانی که دارای ملک هستند می افتد.

وی تصریح کرد: یکی از آثار مخرب تورم از بین رفتن اعتماد به پول ملی و قراردادهای اقتصادی است. در حال حاضر هیچ قرارداد ریالی بلندمدتی در کشور وجود ندارد. این منجر به لغو برخی از قراردادها و رنج مردم می شود.

ربیعی همچنین توضیح داد: مورد دیگر این است که مردم تمایل دارند سرمایه گذاری های کوتاه مدت سفته بازانه انجام دهند. درصد از نرخ تورم و کاهش ارزش پول. این باعث می شود سرمایه گذاری های بلندمدت و تشکیل سرمایه بی معنی شود.

مدیرعامل گروه مالی فیروزه در ادامه این نشست علمی خاطرنشان کرد: اینها ویژگی های کلی تورم است. به ویژه، تورم بالای ۳۰، ۴۰ درصد مخرب است. سرمایه گذاری در شرایط تورمی بسیار دشوار است. مشکل دیگر اتفاقی است که در سال های اخیر افتاده است، یعنی ارزش پول ملی به شدت در حال کاهش است و جهش های ارزی وجود دارد. فاصله زمانی جهش های ارز کوتاه تر است و هر بار که رخ می دهد یک مقدار اوج بالاتر ثبت می شود.

وی افزود: از سوی دیگر مردم به دلیل اینکه می خواهند ریسک خود را پوشش دهند به دارایی های ثابت متوسل می شوند. ارزش این دارایی ها با تورم کاهش نمی یابد و این باعث می شود که نسبت ارزش دارایی ها با قدرت خرید مردم رشد کند. روند نزولی از دهه ۹۰ شروع شده و محدود به ایران نیست. این اتفاق در کشورهای با تورم بالا نیز رخ می دهد.

ربیعی تصریح کرد: نکته دیگر این است که سیاست گذاران به جای حل ریشه ای تورم و عدم تعادل مالی به دنبال مسکن سریع و کوتاه مدت هستند. درست مثل قیمت گواهی سپرده بانکی ویژه در چند هفته گذشته. تاثیر این تورم و نرخ سود بالا را بر شرکت های ایرانی خواهیم دید. اگر تورم به طور ناگهانی افزایش یابد، سرمایه گذاری تقریبا غیرممکن می شود. به عنوان مثال، شرکت ها از صنایع مختلف می آیند و بر اساس یکسری فرضیات می خواهند سرمایه جذب کنند. اولاً، در کشوری با تورم ۵۰ تا ۶۰ درصد، به فرضیاتی که به شما ارائه می شود، اطمینانی وجود ندارد. اصلا مشخص نیست که آیا تورم در این حد باقی می ماند یا خیر و آیا قدرت خرید مردم ایران به این شرکت ها اجازه افزایش درآمد را می دهد یا خیر؟ در این مواقع سرمایه گذاری بسیار پر ریسک می شود. یکی از دلایلی که تشکیل سرمایه در سال های اخیر کاهش یافته و منفی شده است، این است که سرمایه گذاری حرفه ای در پروژه های جدید بسیار دشوار است.

وقتی تورم بالا باشد، انتخاب صحیح سهام نیز ارزش خود را از دست می دهد. برای من جالب بود ما یک سرمایه گذار استرالیایی در گروه مالی فیروزه داریم. یک روز به او گفتم بورس در کشور ما به گونه ای شده که یا همه سهام با هم بالا می روند یا همزمان همه سهام پایین می آید. او به من گفت در کشورهایی که تورم دو رقمی بالایی دارند این اتفاق می افتد. این بدان معناست که انتخاب طبقه دارایی مناسب مهمتر از انتخاب سهام مناسب است. چند درصد از ثروت شما در ایران طلا، اوراق قرضه، مستغلات یا سهام است که می تواند بازدهی بهتری به شما بدهد. در سال‌های اخیر نیز شاهد بوده‌ایم که در پی سقوط بازار سهام، همه صنایع و شرکت‌ها سقوط کرده یا ادغام می‌شوند. به این ترتیب منطق سرمایه گذاری از بین می رود. ارزش گذاری در صنعت ما که سرمایه گذار خوب را از سرمایه گذار بد متمایز می کند، بی معنا می شود.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا