بانک و بیمه

انتشار اوراق مرابحه ارزی بید بلند قانونی است؟

رعنا بنی حبیب; بازار: نخستین اوراق ارزی برای تامین مالی شرکت پالایش گاز بیدبلند به مبلغ ۱۰۰ میلیون یورو در مرکز مبادلات طلا و ارز عرضه شد. انتشار این اوراق بر اساس «دستورالعمل اجرایی انتشار اوراق ارزی» صادر شده در تاریخ ۳ آذرماه انجام شده است. مهر ۱۴۰۲ به تصویب کمیسیون پولی بانک مرکزی رسید.

در دستورالعمل مذکور، هدف از عرضه این اوراق، «تأمین مالی» اشخاص حقوقی (به استثنای نهادهای دولتی، خصوصی یا تعاونی) صادرکننده اوراق است.

براساس مفاد آن، سند قانونی صدور دستورالعمل «بند ج ماده ۱۱ قانون پولی و بانکی کشور» اعلام شد.

ماده ۱۱ در فصل دوم قانون پولی و بانکی کشور، وظایفی را که بانک مرکزی به عنوان ناظر بر نظام پولی و بانکی کشور باید انجام دهد، به شرح زیر است: «تعیین مقررات مربوط به معاملات ارزی و تعهد. یا تضمین پرداخت های ارزی با تصویب شورای پول و اعتبار و نظارت بر معاملات ارزی.

از سوی دیگر، بر اساس بند ج ماده ۲ قانون پولی و بانکی کشور، «تعهد به تسویه هر گونه بدهی یا بدهی تنها به واحد پول رایج کشور (ریال) می‌باشد، مگر اینکه بین بدهکار توافق دیگری صورت گرفته باشد. و طلبکار طبق مقررات پولی کشور.

بر این اساس می توان چند سوال مطرح کرد.

۱. زیرا طبق دستورالعمل، انتشار اوراق ارزی در واقع برقراری تعهد پرداخت یا بدهی قطعی ناشر به خریدار اوراق است که بازپرداخت آن توسط ضامن، یعنی مؤسسه اعتباری تضمین می شود. آیا ابزار پرداخت و ضمانت به ارزی غیر از ریال مجاز هستند؟

۲- در صورتی که قراردادهای ایجاد بدهی ارزی و تعهد پرداخت نهایی بین بدهکار (ناشر اوراق قرضه) و طلبکار (خریدار اوراق) و همچنین ضمانت بازپرداخت اقساط توسط ضامن ارائه شود. مطابق با قوانین ارزی کشور چیست؟ بدیهی است استناد به بند ج ماده ۱۱ قانون پولی و بانکی کشور که ناظر به وظایف بانک مرکزی است نمی تواند سند قانونی تعهدات پرداختی یا ضمانت پرداخت ارزی باشد.

۳- تعهدات مندرج در بند ج ماده ۱۱ قانون پولی و بانکی کشور « مقررات مربوط به معاملات ارزی و تعهد یا تضمین پرداخت ارزی » است. بنابراین ابتدا باید صحت این گونه معاملات مطابق بند ج ماده ۲ احراز شود و سپس با عنایت به مشروعیت این گونه معاملات بین بدهکار و بستانکار، مقررات آنها توسط بانک مرکزی تنظیم و ابلاغ شود. با موافقت شورای پول و اعتبار.
در این زمینه آیا ابلاغ دستورالعمل کمیسیون پولی به بانک مرکزی مبنی بر جایگزینی مقررات حاکم بر این گونه معاملات ارزی با مصوبه شورای پول و اعتبار صحیح است؟

۴. هدف از صدور دستورالعمل بانک مرکزی به صراحت «تامین مالی» عنوان شده است. وظايف بانك مركزي براساس بند ج ماده ۱۱ قانون پولي و بانكي شامل صدور دستور تأمين مالي ارزي خريد كالاها و خدمات خارج از كشور توسط اشخاص حقوقي (اعم از بخش عمومي، تعاوني و خصوصي) است. ? آیا اساساً این نوع مصارف ارزی مبتنی بر منابع ارزی کشور نیست و آیا می توان در قوانین و مقررات جاری در حوزه منابع و مصارف ارزی کشور نظارت، محاسبه و لحاظ کرد؟

۵- با توجه به اینکه تامین مالی این حجم عموماً برای خرید کالا و خدمات جهت راه اندازی، تجهیز یا تکمیل طرح های عمرانی می باشد، اجرای آنها در مهلت های معین مستلزم منابع ارزی قابل توجهی از محل دارایی های تملک شده در قالب قرارداد مرابحه است. آیا در صورت عدم استفاده به موقع از طرح می توان از کالاها و خدمات موضوع اوراق ارزی انتظار درآمد داشت؟
لازم به ذکر است، بر اساس ماده ۱۲ این بخشنامه، در صورتی که تمام یا بخشی از تعهدات مالی ناشر در مهلت های تعیین شده انجام نشود، ضامن موظف است تعهدات انجام نشده ناشر را در مهلت های تعیین شده به صورت ارزی پرداخت کند. آیا محل تخصیص یا ارائه این گونه پرداخت های ارزی به بانک های ضامن ثابت و مشخص است؟ آیا اینگونه مطالبات ارزی نشات گرفته از شبکه بانکی کشور به سرنوشت سایر مطالبات مزمن بلندمدت ارزی در سیستم بانکی دچار نخواهد شد؟

به نظر می رسد انتشار این گونه اوراق ارزی داخلی بدون توجه به نیاز به بررسی های بیشتر قانونی، اساساً مستلزم شناسایی و ذکر منبع منابع ارزی برای تسویه آنها از نظر ضمانت نامه ضامن (موسسات اعتباری) است. بدیهی است خریداران این اوراق به دلیل عدم آگاهی کافی و لازم از طرح ها، دارایی ها و … تمایل به خرید اوراق دارند. اجرا، بهره برداری و بهره وری از طرح های ناشران با مراجعه به ضامنین دور از انتظار نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا