اخبار اقتصاد ایران

انتشار 10 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای حمل و نقل عمومی :: ایران تحلیل

همزمان با دویست و چهاردهمین جلسه شورای شهر تهران، مجوز انتشار یکصد هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی به شهرداری به منظور اجرای طرح های حمل و نقل عمومی در شهر تهران به تصویب رسید.

به گزارش ایران تحلیل، سید جعفر تشری هاشمی در دویست و چهاردهمین جلسه شورای شهر تهران در جریان بررسی اعطای مجوز به شهرداری تهران برای انتشار دویست هزار (۲۰۰۰۰۰) میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی به منظور اجرای طرح های حمل و نقل عمومی شهر تهران. شهر تهران با بیان اینکه این اوراق برای اتمام پروژه ها است، بیان کرد: مبلغ ۲۰ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای بودجه حمل و نقل تعیین شده است که وزارت کشور با کمی کمتر از این مبلغ موافقت کرده و ۲۰ هزار میلیارد تومان به ۱۰ هزار میلیارد تومان تعدیل شده است.

وی ادامه داد: این ۱۰ هزار میلیارد تومان شامل ۵ هزار میلیارد تومان بازپرداخت اصل و سود به نسبت ۵۰ درصد دولت و ۵۰ درصد شهرداری تهران و ۵ هزار میلیارد دیگر بازپرداخت شهرداری تهران خواهد بود.

تشکری هاشمی همچنین بیان کرد: مبلغ هزار میلیارد تومان برای توسعه و تکمیل خط ۳ مترو تهران، مبلغ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل و توسعه خط ۴ مترو تهران، مبلغ سه هزار میلیارد تومان برای توسعه و تکمیل خط ۶ مترو تهران. ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل خط ۷ مترو تهران، ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای تعمیرات اساسی و بازسازی تجهیزات متحرک و واگن های مترو، ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای خرید و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت های اتوبوسرانی. از جمله ایستگاه ها ، توقف و بازسازی در نظر گرفته نمی شود.

وی با بیان اینکه مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان صرف توسعه، بهسازی و تکمیل پروژه های نیمه تمام شرکت مترو و در نهایت توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی می شود، یادآور شد: این اقلام باید به صورت ماهانه و در ساعت پرداخت شود. حداکثر سه ماه توسط شهرداری و دولت. مدت این اوراق ۴ سال است و باید طی ۴ سال به طور کامل تسویه شود.

رئیس کمیسیون ساخت و حمل و نقل شورا با تاکید بر اینکه این منابع فقط به شرکت بهره برداری مترو، هلدینگ مترو و اتوبوسرانی تخصیص می یابد، گفت: این اوراق برای اتمام پروژه ها است و اجازه داده نمی شود. برای خطوط دیگر استفاده شود.

وی یادآور شد: وزارت کشور حداقل ۸۸۰۰ میلیارد تومان موافقت کرده است و در نوع اول ۴۴۰۰ میلیارد تومان سهم شهرداری و در نوع دوم ۱۰۰ درصد سهم شهرداری است. با توجه به اینکه ممکن است برخی شهرهای کشور نتوانند این اعتبار را به طور کامل جذب کنند، همچنین پیش بینی می شود در صورت ناتوانی سایر شهرداری ها در تامین مبلغ اوراق مشارکت، ۱۲۰۰ میلیارد تومان تخصیص یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا