بانک و بیمه

انتقاد رئیسی از بنگاهداری بانک‌ها| جبران عقب‌ماندگی‌ها نیازمند مدیریت تحول‌خواه است

به گزارش ایران تحلیل، سید ابراهیم رئیسی صبح امروز دوشنبه برای ادامه روند نظارت بر پرسنل دستگاه های اجرایی کشور و پس از استماع گزارش وزیر و مدیران ارشد این وزارتخانه در خصوص اقدامات انجام شده در سال جاری به وزارت اقتصاد و دارایی رفت. آخرین ۲ سالها او توصیه ها و نکات مهمی را برای بهبود و ارتقای عملکرد این سرویس ارائه کرد.

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت نگاه تحول آفرین مدیران این وزارتخانه و همچنین بررسی برخی روندهای موجود و برداشتن گام های مترقی و جهشی در جهت ساماندهی نظام مالی و تامین سرمایه کشور، تصریح کرد: از جمله وظایف و وظایف اصلی است. وزارت اقتصاد و دارایی از اختیارات قانونی برای «انباشت سرمایه در کشور» از مالیات، بیمه و بازار سرمایه گرفته تا بانکداری، گمرک، تولید و خصوصی سازی استفاده می کند.

آیت الله رئیسی رشد اقتصادی را در گرو افزایش بهره وری و سرمایه گذاری دانست و بر نقش این وزارتخانه در این زمینه تاکید کرد. وی افزود: همه برنامه ها و تصمیمات باید در جهت رونق تولید در کشور باشد.

رئیس جمهور از جمله زمینه های در اختیار این وزارتخانه برای تحریک تولید و رشد اقتصادی کشور، «ایجاد مشوق های مالیاتی برای تولیدکنندگان»، «استفاده از درآمدهای خصوصی سازی برای رونق تولید» و «تبدیل سرمایه های منجمد و معلق به پویا» نام برد. و سرمایه مولد». وی دانست و گفت: در زمینه جذب سرمایه گذاری، این وزارتخانه می تواند از طریق تسهیل تجارت و استقرار ظرفیت بیمه ای برای تضمین سرمایه و پوشش ریسک سرمایه گذاران و همچنین ایجاد «جذابیت در بازار سرمایه برای تنوع بخشیدن به سرمایه» مردم را جذب کند. ، دستیابی به این تامین سرمایه گذاری ها، به گونه ای است که سایر مبانی و محورهای مهم رشد اقتصادی باید در آن نقش داشته باشند.

آیت‌الله رئیسی جبران عقب ماندگی‌های رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری و برداشتن گام‌های اساسی در جهت استقلال اقتصادی کشور را مستلزم «مدیریت کارآمد و تحول‌آفرین» به‌ویژه در وزارت اقتصاد و دارایی دانست و گفت: این وزارت موظف به انجام آن است. از تمام قوانین حمایتی استفاده کنید. در حوزه تولید اعم از قانون رفع موانع تولید، قانون تسهیل صدور پروانه کسب و قانون استفاده از ظرفیت تولید و خدمات کشور تمام تلاش خود را در جهت رونق اقتصادی و تقویت اقتصاد کشور به کار گیرد. در برابر انگیزه های خارجی

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه «مدیریت بانک ها با سیاست های کلی نظام و دولت ناسازگار است»، تصریح کرد: «جهت گیری سرمایه بانک ها به سمت تولید» و «تقویت بخش خصوصی» از جمله اقدامات مهم در سازمان است. ارتقای نظام مالی کشور به این دلیل است که وزارت اقتصاد و دارایی می تواند نقش جدی و موثری در این زمینه ایفا کند.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه «تلاش برای افزایش سرمایه گذاری داخلی و خارجی» و «افزایش بهره وری» دو انتظار و خواسته اصلی خود از مدیران این وزارتخانه است، افزود: تمام تلاش دولت باید برای چاره اندیشی برنامه ریزی و اجرا شود. مشکلات و نگرانی های مردم را در نظر بگیرید. به طوری که رونق بازار بر اساس آمار مثبت اقتصادی برای جامعه است.

آیت الله رئیسی «ایجاد سامانه جامع اطلاعاتی اقتصاد ایران» و «همگام سازی بنگاه ها و بنگاه های دولتی و غیردولتی با سیاست های اقتصادی کشور» را از اقدامات خوب و مؤثر وزارت اقتصاد در جهت افزایش بهره وری دانست. بر لزوم تلاش بیشتر این وزارتخانه برای تحقق کامل اهداف دولت تاکید کرد. در این زمینه برجسته می شود.

«برنامه کاهش مالیات تولید با هدف حمایت حداکثری از تولیدکنندگان»، «توجه ویژه به اجرای عدالت از طریق نظارت دقیق بر داده‌های سامانه مودیان»، «ضرورت تسریع در تکمیل سامانه جامع تجارت». با هدف جلوگیری از تخلفات و رفع مبانی فساد اجرایی قانون بهره وری از طریق تجلیل از مدیران موفق در این حوزه و اصلاح باورهای غلط نسبت به این مقررات، «تسهیل فرآیند ورود شرکت ها به بازار سرمایه»، «پرداخت وام». توجه ویژه به عامل زمان تصمیمات و تدابیر برای پیشی گرفتن از رقبای منطقه ای” و “تبیین اقدامات امیدوارکننده وزارت اقتصاد و دارایی برای مردم، فعالان و فعالان تجاری” در خصوص توصیه ها و نکات مهم توسط رئیس جمهور در گروه مدیران ارشد این وزارتخانه.

رئیس‌جمهور مبارزه با فساد را محوری‌ترین رویکرد دولت مردمی دانست و با بیان اینکه در این دولت حتی یک مورد فساد وجود دارد و نباید چنین اتفاقی بیفتد، خواستار نظارت دقیق بر کارکردها و ایجاد انضباط مالی در دولت شد. انضباط پولی و مالی نظام بانکی کشور به عنوان یکی از ضروریات مبارزه با فساد. وی با برشمردن افراد در دولت، بر حفظ نیروی انسانی مجرب و کارآمد در دستگاه های اجرایی کشور تاکید کرد. وی تصریح کرد: حفظ نیروی انسانی در گرو حفظ نظارت بر کارکردها است.

سیداحسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی پیش از سخنان رئیس جمهور گزارشی از اقدامات و دستاوردهای این وزارتخانه در دو سال و نیم اخیر، «تامین مالی دولتی»، «تسهیل تولید و بنگاه» و «مالی» ارائه کرد. انضباط، شفافیت و تنظیم مقررات در بخش مالی سه محور اصلی فعالیت ها و اقدامات وزارت اقتصاد است و افزود: در بخش تامین مالی بیش از دو سوم درآمد بودجه عمومی دولت در سال آینده تامین می شود. پیش نویس بودجه سال توسط زیرمجموعه های وزارت اقتصاد و سند تحول دولت مردم ارائه می شود. ۱۸۰ پروژه در وزارت اقتصاد و معاونت تولید و تسهیل تجارت تعریف شده است، جلسات مستمر کمیته مقررات زدایی و شورای گفتگوی دولت و خصوصی در سراسر کشور در دستور کار قرار دارد.

«ایجاد حساب خزانه واحد، ایجاد و پرداخت به ذینفع نهایی در قالب وام در خزانه داری کل کشور»، «اصلاح نظام مالیاتی»، «تسهیل و تسریع فرآیندهای گمرکی»، «رکورد شکنان» در ساماندهی اموال تملک شده، «نقش مؤثر در اجرای قانون بهره‌وری و خصوصی‌سازی»، «ایجاد نقش مردم در اداره اقتصاد» و «اصلاح ساختار مالی بانک‌های دولتی» از دیگر اقدامات انجام شده بود. توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی که خاندوزی در گزارش خود به آن اشاره کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا