اقتصاد جهان

انتقاد عربستان از گلدمن ساکس در تحریف نتیجه اجلاس اوپک پلاس

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از رویترز، عبدالعزیز بن سلمان وزیر انرژی عربستان روز یکشنبه از مواضع منفی بانک سرمایه گذاری گلدمن ساکس آمریکا در قبال توافق اوپک پلاس انتقاد کرد و گفت: ائتلاف در صورت ضعیف بودن بازار، کاهش تولید را متوقف یا عرضه را افزایش خواهد داد.
برخی از اعضای ائتلاف اوپک پلاس، از جمله روسیه، در نشست روز یکشنبه توافق کردند که کاهش تولید داوطلبانه ۲.۲ میلیون بشکه ای خود را از اکتبر به تدریج متوقف کنند. ائتلاف همچنین موافقت کرد کاهش تولید ۳.۶۶ میلیون بشکه ای را تا پایان سال ۲۰۲۵ ادامه دهد.
قیمت نفت در هفته جاری کاهش یافت و قیمت نفت برنت در روز سه‌شنبه به کمتر از ۷۷ دلار در هر بشکه رسید.
وزیر انرژی عربستان سعودی در نشست اقتصادی روسیه در سن پترزبورگ که با حضور چند تن دیگر از وزیران و مقامات ارشد اوپک پلاس برگزار شد، گفت: بانک آمریکایی گلدمن ساکس از ارقام نادرستی برای نتیجه گیری استفاده کرده است.

وی گفت: گلدمن در دو صفحه از گزارش خود هفت بار از واژه بدبین و همچنین واژه های بدتر، از نظر فنی بدتر و از نظر حرفه ای بدتر استفاده کرده و اعدادی که ارائه کرده اشتباه بوده است.
عبدالعزیز گفت: اوپک پلاس متشکل از سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش، در صورت مشاهده ضعف بازار، کاهش تولید را متوقف یا عرضه را افزایش خواهد داد.
وی با اشاره به عملکرد قبلی اوپک پلاس در زمینه افزایش عرضه، گفت: این قرارداد یک سال و نیم است و دارای تمام سازوکارهایی است که برخی از آنها جدید نیستند و قبلاً اعمال شده اند، به خصوص در مورد افزایش عرضه. “”
الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه نیز گفت که اوپک پلاس در صورت لزوم تولید خود را تعدیل خواهد کرد و افزود که کاهش قیمت در این هفته نتیجه سوء تفاهم از این قرارداد است.
نواک تاکید کرد که ما آماده ایم به سرعت نسبت به بی ثباتی بازار واکنش نشان دهیم.
نشست روز یکشنبه به صورت آنلاین برگزار شد، اما هشت عضو ائتلاف اوپک پلاس که به طور داوطلبانه تولید خود را کاهش داده اند، در ریاض حضور داشتند.
سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات در نشست سن پترزبورگ با اشاره به کشورهای عربستان سعودی، روسیه، الجزایر، قزاقستان، کویت، عمان و عراق گفت: «من این کشورها را هشت کشور بزرگ می نامم.
در این اجلاس، سهمیه تولید امارات برای تقویت ظرفیت تولید این کشور افزایش یافت.
انتهای پیام/۷۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا