اخبار اقتصاد ایران

انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود

بر اساس مصوبه شورای اسلامی، نقل و انتقال اموال غیرمنقول، خودرو، طلا و ارز برای افراد غیرتجاری مشمول مالیات بر عایدی سرمایه است.

افق میهن، با تصویب مجلس، نقل و انتقال اموال غیرمنقول، خودرو، طلا و ارز برای افراد غیرتجاری مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می شود.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز در جریان بررسی ایراد شورای نگهبان به مالیات بر احتکار و احتکار، ماده ۱۲ این طرح را اصلاح کردند.

ابتدای ماده (۱۲) به شرح زیر اصلاح می شود:

ماده ۱۲- ماده (۴۶) فصل اول فصل سوم قانون مالیاتهای مستقیم به شرح زیر اضافه می شود:

ماده ۴۶- کلیه اشخاص غیرتجاری که نسبت به نقل و انتقال دارایی های زیر «آیین» یا «انتقال حق مکان» را واگذار می کنند مشمول مالیات بر عایدی سرمایه هستند:

۱- املاک با انواع کاربری و حق واگذاری محل

۲- انواع خودروهای سواری با پلاک شخصی

۳- انواع طلا و نقره و پلاتین و مسقطی و جواهرات آنها

۴- انواع ارز

تبصره (۱) و (۲) ماده (۱۲) به شرح زیر اصلاح شد:

تبصره ۱- پس از استقرار بستر اجرایی موضوع ماده (۱۶) قانون پایانه‌های فروشگاه‌ها و سامانه مودیان، صدور صورت‌حساب الکترونیکی تنظیم وکالتنامه با موضوع نقل و انتقال دارایی‌های موضوع. طبق بندهای (۱) و (۲) این ماده، در این قانون به ترتیب نقل و انتقال و مشمول مالیات این فصل است و موکل اصلی یا موکلین بعدی وکالتنامه عهده دار پرداخت وجه می باشند. مالیات. مبلغ درج شده در صورتحساب الکترونیکی موضوع ماده (۱۶) قانون پایانه های فروشگاه ها و سامانه مودیان، مبنای محاسبه سود سرمایه ای دارایی های موضوع این تبصره می باشد.

آیین نامه اجرایی این تبصره توسط سازمان با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تهیه و حداکثر تا یک سال پس از لازم الاجراء شدن این ماده به تصویب هیات وزیران خواهد رسید.

تبصره ۲- در این قانون و قانون پایانه‌های فروشگاه‌ها و سامانه مودیان، صدور صورت‌حساب الکترونیکی برای تغییر شماره اداری (پلاک) دارایی‌های موضوع مقررات شماره‌گذاری به‌عنوان دستور نقل و انتقال دارایی‌های مذکور تلقی می‌شود.

تبصره (۳) و (۴) ماده (۱۲) به شرح زیر اصلاح شد:

تبصره ۳- وصول مالیات موضوع این فصل منوط به ایجاد بستر اجرایی موضوع ماده (۱۶) قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان می باشد.

تبصره ۴- پس از استقرار بستر اجرایی موضوع ماده (۱۶) قانون پایانه‌های فروشگاه‌ها و سامانه مودیان، معاملات دارایی موضوع بندهای (۱) و (۲) این ماده که مرتبط با مشاغل نیستند. فعالیت ها صرفاً مشمول مالیات موضوع این فصل بوده و مشمول مالیات موضوع ماده (۹۳) این قانون نمی باشد.

تبصره (۵) و (۶) ماده (۱۲) به شرح زیر اصلاح شد:

تبصره ۵- در صورت فروش دارایی های موضوع بندهای (۳) و (۴) این ماده توسط اشخاص غیرتجاری به اشخاص موضوع اجزاء (۳) و (۴) بند «ج» ماده (۱۶) ق. در قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، درآمد حاصل از نقل و انتقال دارایی‌های مذکور از مالیات موضوع این فصل است. در صورت فروش دارایی های مذکور به اشخاص دیگر، مجموع درآمد یا وجوه حاصل از نقل و انتقال دارایی های فوق مشمول مالیات موضوع فصل ششم از فصل سوم این قانون خواهد بود.

تبصره ۶- اشخاص غیرتجاری بالای هجده سال که دارایی های موضوع بند (۳) این ماده را مستقیماً از اشخاص موضوع بند (۳) بند (۳) ماده (۱۶) خریداری کرده اند. قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مالیات دهندگان می تواند دارایی های مزبور را به اشخاص دیگر منتقل کند. انتقال غیر تجاری ثبت حواله مذکور با درج شماره مالیاتی یکتا فاکتور الکترونیکی خرید اولیه، به ترتیب صدور فاکتور الکترونیکی بوده و فاکتور الکترونیکی مذکور به صورت خودکار با درج مبلغ به پوشه غیرتجاری خریدار منتقل می شود. از معامله فوق خریدار موظف است حداکثر ظرف مدت سی روز از تاریخ درج فاکتور الکترونیکی در پوشه غیرتجاری، پذیرش یا عدم پذیرش این فاکتور الکترونیکی را اعلام کند. عدم اظهار نظر در مدت مذکور به معنی عدم تایید فاکتور الکترونیکی مربوطه می باشد.

تبصره (۷) ماده (۱۲) به شرح زیر اصلاح شد:

تبصره ۷- عواید سرمایه ای ناشی از نقل و انتقال اوراق یا کالاهای معامله شده در بهابازار (بورس) و بازارهای خارج از بهابازار (بورس) از قبیل صندوق های کالایی، صندوق های املاک و مستغلات و گواهی سپرده سکه طلا، مشمول مقررات مذکور نمی باشد. مالیات موضوع این فصل.

تبصره (۸) ماده (۱۲) به شرح زیر اصلاح شد:

تبصره ۸- وصول مالیات موضوع این ماده مانع اجرای سایر قوانین از جمله قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیست. همچنین سازمان موظف است کل درآمد موضوع این فصل متعلق به هر فرد غیرتجاری را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا