طلا و ارز

انحراف مسیر خصوصی سازی صنعت خودرو با قیمت گذاری دستوری – افق میهن

استاد اقتصادی دانشگاه الزاهرا معتقد است که ادامه قیمت های دستوری در صنعت خودرو پس از خصوصی سازی ، ادامه نابرابری در اقتصاد کشور است. از آنجا که تاریخ قیمت گذاری گرامری نشان می دهد که این یک تجلی عینی نابرابری در اقتصاد ایران است.

براساس اخبار تجاری ، فهیمه اکبری صحات سالهاست که با یک مشکل اساسی که به آن قیمت گرامر گفته می شود ، می جنگد و علاوه بر دست و پا تولید کنندگان منجر به تعادل بازار و سودآوری نیز شده است. در حالی که قیمت گرامری ، قیمت این خودرو با ۴۰۰۰ دلار آمریکا است و دلار در بازار آزاد بیش از ۴۰۰۰ تومانیان و بیش از ۴۰۰۰ تومن در مرکز مبادله است ، صنعت خودرو هیچ گونه صلاحیتی برای شروع طراحی قیمت دستور زبان ندارد. در حالی که خصوصی سازی صنعت خودرو قول داده است که این خودرو توسط یک مدل سرمایه به مصرف کننده تبدیل شود و سهم سود از روز به روز کاهش یابد ، تداوم قیمت های گرامری و مشارکت مستقیم دولت در صنعت خودرو ، امید امید به قلب را خاموش می کند.

حسین راغفر ، استاد اقتصاد دانشگاه الزاهرا ، معتقد است که قیمت گذاری دستوری نمونه ای عینی از نابرابری در اقتصاد ایران است و تداوم آن در صنعت خودرو باعث کاهش قدرت و حواس پرتی بخش خصوصی مسیر خصوصی سازی صنعت خودروسازی می شود. اطلاعات بیشتر در مورد گفتگوی وی در زیر بخوانید.

با وجود خصوصی سازی ، صنعت خودرو بر اساس قیمت های گرامری ، محصولات خود را به بازار عرضه می کند و این باعث ایجاد تفاوت جدی بین هزینه های تولید و قیمت محصول می شود که هیچ ارتباطی با ضررهای انباشته شده برای تولید کنندگان خودرو ندارد. چرا دولت همچنان اصرار بر ادامه قیمت های دستوری دارد؟

اول ، قیمت های گرامری در اقتصاد ایران فقط یک شعار است. شعاری که فقط پایگاه تولید را هدف قرار می دهد و مستقیماً تولید کننده واقعی را به زمین می اندازد. اگر به تاریخچه اقتصاد گرامری نگاه کنید ، خواهید دید که از زمان جنگ ، هر زمان که قیمت گرامری یک مجموعه باشد ، بازار نه تنها در صلح بوده است. در عوض ، محصولی از کالاهای مصرفی به تولید سرمایه تبدیل شده است. ادامه روند فعلی فقط غارت املاک ، انرژی و منابع عمومی است. برخی از سودجویان بازار را می گیرند و افراد عادی هنوز در پشت امکانات هستند. مافیای صنعت خودرو ، همانطور که سالهاست که گفته می شود ، همچنان در مسیرهای خصوصی سازی صنعت خودروسازی سنگسار می شود.

یکی از مهمترین نتایج قیمت گذاری گرامری در صنعت خودرو ، با وجود خصوصی سازی ، انگیزه بخش خصوصی برای ادامه کار است. با محدود کردن قیمت ها ، سودآوری تولید کنندگان می تواند کاهش یابد و انگیزه آنها برای بهبود کیفیت و افزایش تولید کاهش یابد. اگر خصوصی سازی بدان معنی است که محصول تولید شده برای مشتریان با کیفیت تر از گذشته در دسترس است.

قیمت های گرامری بر سیستم تأمین چه تاثیری دارد؟

با قیمت گرامر ، تولید کنندگان نمی توانند هزینه های تولید را پوشش دهند ، که منجر به کاهش پیشنهادات بازار و صف های طولانی می شود. این امکان را برای ذینفعان و فضای فروشنده فراهم می کند. در برخی دوره ها ، برنامه هایی مانند ثبت نام خودروها با قیمت کارخانه و چنین طرح هایی به دلیل مانور در بازار خودرو نبوده و سودآوری صنعت خودرو را کاهش می دهد. عرضه و تقاضا باید نیاز به بازار را برآورده کند ، نه بازار قیمت های گرامری ، پیشنهاد دستوری و حتی تولید گرامری.

در سخنرانی خود به حضور سودآوری در بازار اشاره کردید و قیمت های دستوری نیز منجر به گسترش بازار سیاه می شود؟

برخی فکر می کنند که این امر به دلیل عدم تولید بازار سیاه است ، در حالی که دلیل اصلی مشکل این است که بازار سیاه دقیقاً با دخالت مستقیم دولت در مسائل صنعت ایجاد می شود. اگر این صنعت مجبور شود محصول را با قیمت گرامری به بازار عرضه کند ، مانده درآمد و هزینه تولید ، مبلغ باقیمانده عرضه و تقاضا را آزار می دهد. این خودرو یکی از نیازهای مصرف کننده بودجه است که با وجود سیاست اشتباه در سالهای اخیر به یک کالای مصرفی تبدیل شده است و روند فعلی منجر به بخش مهمی از جمعیت کشور با زندگی عادی شده است. با این حال ، به نام حفاظت از تولید ، آنها مانع اصلی تولید بودند و هر روز نسبت بخش خصوصی در اقتصاد کشور با این دخالت مستقیم و نسبت فروشندگان و غارتگران بیشتر کاهش می یابد.

در چند ماه گذشته ، فرایند خصوصی سازی صنعت خودرو تشکیل شده است ، اما قیمت محصول هنوز با نرخ گرامری مطابقت دارد. آسیب به روند خصوصی سازی چیست؟

پس از جنگ ، مرحله طولانی نابرابری در اقتصاد کشور شکل گرفت. هر روز نسبت بخش دولتی از اقتصاد کشور و نسبت بخش خصوصی بیشتر می شد. در این میان ، قیمت سفارش دقیقاً هدف نابرابری در اقتصاد به دلیل دوره غیر فنی و غیر فنی بود. تمام صنایع ایالتی که در سایه اقتصاد گرامری با یک حکم دستوری به بازار عرضه شده اند ، از یارانه های دولتی بهره مند می شوند و بخش خصوصی توانایی شرکت در این رقابت را از دست داد. به عنوان مثال ، اگر ارز موجود در بازار آزاد بیش از ۴۰۰۰ تومانس باشد ، صنایع ایالتی همچنان ارز ۶۰۰۰ دلار دریافت می کنند و ارز برای بخش خصوصی در دسترس نیست. نابرابری خود را در اینجا نشان می دهد. وقتی صحبت از خصوصی سازی تولید کنندگان خودرو می شود ، این بدان معنی است که این صنعت دیگر از یارانه های دولت سود نمی برد. بنابراین ، باید الگوی بازار محصول را تولید و توزیع کند. چگونه می توان تمام هزینه های محصول را برای ۴۰۰۰ دلار آمریکا تأمین کرد و محصول قیمت ۶۰۰۰ دلار در بازار را به فروش می رساند؟ چگونه این اختلاف قیمت جبران می شود. این دقیقاً مبارزه با خصوصی سازی صنعت و پایان روند آزادسازی اقتصادی است. تصمیمات و تصمیمات مافیا در صنعت کشور و واکنش منفعل وزارت امور اقتصادی و اقتصاد به این سؤالات هر روز نابرابری در اقتصاد ایران افزایش یافته است.

قیمت گرامری این خودرو سالها توسط هیئت رقابت و سازمان حمایت از مصرف کننده انجام شده است. این امر به قیمت اتومبیل های داخلی که پایین تر از قیمت بازار آزاد هستند ، منجر شده است و منجر به صف های طولانی برای خرید خودرو و تفاوت قابل توجه قیمت بین بازار رسمی و بازار آزاد می شود. از آنجا که عموم مردم هیچ دسترسی به محصولات با قیمت پایین ندارند ، نسبت سود حاصل از بازار هنوز در حال افزایش است.

چگونه قیمت گرامر را در مورد تعادل بازار خودرو سایه می گذارد؟

قیمت گرامر به سختی می تواند با تغییر در هزینه های تولید ، نرخ ارز و سایر عوامل اقتصادی که می تواند باعث ایجاد ضرر مالی برای تولید کنندگان و سازگاری بازار شود ، هماهنگ باشد. شکاف قیمت بین جایزه کارخانه و بازار آزاد نتیجه مستقیم قیمت های گرامری است. این اختلاف قیمت پایه و اساس فروشندگان و واسطه ها است و اجاره های بزرگ را در بازار توزیع می کند. در سالهای ۱ و ۲ ، این شکاف قیمت به عنوان مثال باعث ایجاد اجاره به ارزش حدود ۱ میلیارد دلار آمریکا شد.

تلفات انباشته شده تولید کنندگان بزرگ خودرو ، بدهی فعلی آنها ، بدهی کلی تولید کنندگان خودروهای دولتی و خصوصی به زنجیره تأمین. این ضررها به دلیل تفاوت معنی داری بین هزینه های تولید و قیمت فروش است. در حالی که هزینه های تولید با قیمت های جهانی محاسبه می شود ، قیمت فروش خودرو در کارخانه توسط گرامر تعیین می شود که منجر به از بین رفتن تولید کنندگان خودرو شده است.

منبع: فارو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا