اخبار اقتصاد ایران

انحلال یک موسسه مالی دیگر به زودی | کسی که می‌خواهد بانکداری کند باید سرمایه بیاورد

رئیس کل بانک مرکزی گفت: پس از انحلال موسسه اعتباری و موسسه توسعه نور، انحلال موسسه دیگری نیز در دستور کار قرار دارد که به زودی انجام می شود.

افق میهن به نقل از ایسنا، محمدرضا فرزین – رئیس کل بانک مرکزی – در همایش اقتصاد ایران با موضوع اصلاح ساختارها و رفع اختلافات گفت: سال گذشته با جهش بی رویه نرخ ارز مواجه بودیم و بانک مرکزی اگرچه از ابتدای سال سیاست کنترل رشد نقدینگی بود، اما افزایش نرخ ارز می‌تواند منجر به رشد نقدینگی شود.

وی افزود: در دنیا قیمت حامل های انرژی نیز کاهش یافت.

رئیس کل بانک مرکزی بیان کرد: نرخ رشد نقدینگی در آبان ماه به ۲۶.۲ درصد رسیده است که تا پایان سال به ۲۵ درصد می رسد.

فرزین با بیان اینکه تلاش می کنیم نرخ رشد نقدینگی را به زیر ۳۰ درصد و پایه پولی را به میانگین بلندمدت برسانیم، گفت: وقتی از عدم تعادل صحبت می کنیم یکی عدم تعادل جریان نقدی و دیگری عدم تعادل بانک ها است. ترازنامه ها

وی تاکید کرد: آنچه امروز شاهد آن هستیم عدم تعادل نقدینگی بیشتر است. اگر این موضوع درمان نشود، به عدم تعادل ناشی از دارایی ها و بدهی ها تبدیل می شود که منجر به ورشکستگی می شود. در ایران نیز به دلیل تورم در سال های گذشته این ناهماهنگی برطرف نشده است.

وی یکی از ریشه های نارضایتی را تکالیف ایجاد شده توسط مجلس و دولت ها دانست و گفت: دلیل دیگر ضعف های نظارتی است. در دهه ۶۰ دلیل اصلی رشد پایه پولی افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی بود زیرا دولت به راحتی می توانست از بانک مرکزی استقراض کند. این روند در دهه ۷۰ ادامه یافت. در دهه ۸۰ مجلس تصویب کرد که اگر دولت نتواند مستقیماً از بانک مرکزی وام بگیرد. از طرفی اجازه تشکیل موسسات غیرمجاز را دادند که زیر نظر بانک مرکزی نبودند.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: در عین حال به دلیل اتکای دولت به درآمد نفتی نیازی به دست درازی دولت به جیب بانک ها نبود. اما در دهه ۹۰ که تحریم ها افزایش یافت، دولت سعی کرد به سمت بانک ها برود، اما چون استقراض از بانک مرکزی ممنوع بود، به بانک ها رفت که بخشی از نارضایتی بانک ها ناشی از دولت است. تحمیل

فرزین افزود: بانک مرکزی با توجه به شرایط جدید نتوانست نظارت داشته باشد. حالا باید بر اساس برنامه ریزی هایی که داریم راه حل ارائه کنیم.

به گفته وی، ما در بانک مرکزی دو راهکار برای ساماندهی بانک ها یا انحلال آنها داریم. در حال حاضر برنامه های ۸ بانک را بازنگری کرده ایم. ما محدودیت هایی از جمله پرداخت به ذینفع یا محدودیت تقسیم سود اعمال کرده ایم و به دنبال کاهش عدم تعادل نقدینگی هستیم.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: اگر بانک ها نتوانند اصلاحات لازم را انجام دهند باید به سراغ اصل ۳۹ یا انحلال بانک ها برویم. امکان ندارد بانکی ۵ تا ۶ سال بی تعادل باشد و باید برای آن فکری کرد.

فرزین اعلام کرد: انحلال موسسه نور و توسعه انجام شد و موسسه دیگری نیز به زودی منحل می شود. نور موسسه کوچکی نبود، ۲۵۰ شعبه داشت و دو سه برابر بانک های ما است و در سال های گذشته با ۵۰ هزار میلیارد تومان فساد مواجه است. تبدیل شد.

وی با بیان اینکه هرکس می خواهد در کشور کار بانکی کند باید سرمایه بیاورد، افزود: بحث افزایش سرمایه مهم است. این مسائل را باید در قانون برنامه هفتم توسعه دید.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در جریان انحلال موسسه نور، دارایی های منجمد و موهوم را به بانک ملی واگذار نکردیم، افزود: این مدل جدیدی بود که در بانک ملی اتفاق افتاد. ما فقط دارایی های نقدی، سپرده ها و شعب موسسه نور را به بانک ملی منتقل کردیم. این انتقال بدون هزینه ها و حاشیه هایی که ممکن بود اتفاق بیفتد انجام شد. در دو مؤسسه دیگر زمانی ابلاغ شد که ما انحلال کردیم. زیرا هدف این نبود که به یکپارچگی یک نهاد و یکپارچگی نظام مالی کشور لطمه وارد شود.

فرزین تصریح کرد: انحلال یک موسسه برای بانک مرکزی و کشور هزینه دارد. امیدواریم بانک ها به سمت انحلال نروند، اما وقتی رفتند، هزینه آن را پرداخت می کنیم.

وی مواد ۸، ۹ و ۱۰ قانون برنامه هفتم توسعه را مربوط به اصلاح نظام بانکی و سیاست های پولی دانست و افزود: ماده ۸ بر افزایش سرمایه بانک ها تاکید دارد که بانک مرکزی متولی آن است. بانک های خصوصی و وزارت اقتصاد متولی بانک های دولتی زیر نظر بانک مرکزی است. هرکس می خواهد در کشور کار بانکی کند باید سرمایه بیاورد. در حال حاضر بانک های خصوصی و دولتی ۵۷۰ هزار میلیارد تومان کسری کفایت سرمایه دارند و برای رسیدن به کفایت سرمایه ۸ به این میزان منابع نیاز دارند.

فرزین ادامه داد: اصلاح نزاع نیازمند منابع جدید است و امیدواریم تامین مالی بانک ها در قانون برنامه هفتم توسعه از سوی مجلس دیده شود.

وی موضوع دیگر ماده ۸ قانون برنامه هفتم را تقویت شفافیت بانک ها دانست و گفت: دو سامانه سامانه املاک و دیگری سامانه سهامداری شبکه بانکی برای این منظور در نظر گرفته شده است که بانک ها باید واگذار کنند. دارایی ها و دارایی های آنها در یک دوره شش ماهه در اختیار سیستم قرار گیرد. برای اعلام در صورت عدم ثبت پس از شش ماه، ملک به شرکت مدیریت دارایی شبکه بانکی منتقل می شود.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: پس از نهایی شدن اطلاعات، در صورتی که دارایی شرکت ها قابل بانک نباشد، برنامه تا پایان سال دوم تحویل داده شود. در غیر این صورت باید ۱۵ درصد زیر قیمت کتاب فروخته شود. اگر در بورس است باید به قیمت تابلو فروخته شود. البته این موارد برای بانک های خصوصی است و برای بانک ها باید موافقت هیات دولت را برای افزایش سرمایه کسب کنند.

فرزین با اشاره به ماده ۹ برنامه هفتم که به مسائل پولی می پردازد، گفت: بر اساس این ماده باید به سمت تخصصی شدن بانک ها در نظام بانکی برویم و نمی توان با همه بانک ها با یک قاعده برخورد کرد. نکته دیگر این است که بانک مرکزی باید بر گروه بانکی نظارت کند نه اینکه فقط بر بانک نظارت داشته باشد. یعنی می تواند بر شرکت های بانکی هم نظارت کند.

رئیس کل بانک مرکزی درباره تراز تجاری نیز گفت: گمرک گزارش ماهانه تراز تجاری کشور را منتشر می کند. من معتقدم این تراز تجاری نیست، بلکه تراز گمرکی کشور است. تراز تجاری توسط BOT بانک مرکزی منتشر می شود، اما تراز گمرکی متفاوت است.

به گفته فرزین آنچه در تراز گمرکی است شامل خدمات و نفت نمی شود. البته درست است چون گمرک از مدت ها قبل وارد این دو موضوع نشده است. طبق آمار آبان امسال تراز گمرکی کشور ۱۰ میلیارد دلار منفی است. گزارش گمرک می گوید رشد صادرات منفی ۰.۶ درصد و رشد واردات ۱۲.۴ درصد بوده است.

وی تاکید کرد: از ابتدا پیش بینی می کردیم با توجه به کاهش قیمت نفت، سال رکودی داشته باشیم. در شش ماهه قیمت هر تن کالاهای صادراتی نسبت به سال قبل ۲۲.۵ درصد کاهش داشته که عمدتا ناشی از کاهش قیمت های جهانی است. قیمت کالاهای وارداتی ۷.۷ درصد افزایش یافته است. دلیل آن این است که ترکیب واردات از کالاهای مصرفی به سمت کالاهای واسطه ای و سرمایه ای حرکت کرده است.

وی با بیان اینکه منفی بودن تراز تجاری ما موضوع جدیدی نیست و در ۵۰ سال گذشته همواره منفی بوده است، گفت: سوال اینجاست که چرا تراز تجاری ما امسال ۱۰ میلیارد دلار منفی شده است؟ دلیلش هم این است که پیش‌بینی می‌کردیم صادرات کاهش پیدا کند، اما چون نمی‌خواستیم رشدمان آسیب ببیند، اجازه ندادیم واردات کاهش پیدا کند. چون منابع ارزی در کشورهای دیگر آزاد می شد. اینها منابع ارزی بانک مرکزی بود که دولت ریال خود را از آن برداشت کرده بود. آن منابع را به واردات کالاهای واسطه ای و سرمایه ای اختصاص دادیم تا واردات کم نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا