اخبار اقتصاد ایران

انرژی و کارگر را با دلار ۱۵هزار تومانی دریافت میکنند اما ارز را میخواهند ۶۰هزار تومان بفروشند

برادران نامه ۱۰ انجمن صنعتی را درباره نرخ ارز منتسب به تورم خواندند و گفتند: ۱۵ هزار تومان انرژی و نیروی کار دریافت می کنند اما ارز را ۶۰ هزار تومان می خواهند بفروشند.

ایران تحلیل، شممحمدمهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزارت صمت در گفت وگو با ایسنا، در پاسخ به نامه اخیر برخی تولیدکنندگان بزرگ کشور به مقام معظم رهبری مبنی بر بازگشت صادرات. ارز و فروش آن با نرخی بالاتر از نیما، با تاکید بر اینکه این نامه مبهم است، گفت: در واقع اینها جریان های تورمی کشور است. جریان های تورمی که مدیریت خود را با کاهش پول ملی تنظیم می کنند. اینها شرکت هایی هستند که برخی از آنها هر ساله با بازی با صورت های مالی و قیمت گذاری به جای فکر کردن به کارایی تولید، سودهای کلان را گزارش می دهند. به عنوان مثال، چرا شرکتی که سال گذشته ۱۰۵ درصد سود اعلام کرده است، باید چنین نامه ای بنویسد؟

اگر صنایع پایین دستی این موضوع را مطرح می کردند مشکلی نبود

وی ادامه داد: به عنوان مثال انجمن نساجی یا صنعت کفش که این نامه را امضا کرده اند باید بررسی شود که آیا واقعا ارزی را که در کانال ۴۰ هزار تومان فروخته اند آورده اند یا خیر. کسانی که ارز خود را در کانال های بالاتر می فروشند.

برادران تصریح کرد: چرا سود شرکتی کاهش یافته است؟ این سوال باعث ناراحتی زیادی شد، اما واقعا ۱۰۵ تلاش برای سود به چه معناست؟ مشکل بزرگی که به رهبری نوشتند چه بود؟ آیا می خواستند بیشتر از این سود ببرند؟ اگر صنایع پایین دستی این موضوع را مطرح می کردند مشکلی نبود اما صنایع بالادستی نه.

صمت معاون وزیر صنایع با اشاره به دخالت های بی مورد بورس کالا در این موضوع تاکید کرد: بورس کالا یک شرکت خصوصی است و نباید در حوزه سیاست گذاری دولت قرار گیرد که در این صورت تخلف آشکار است. بورس کالا کارمزد خود را برای انجام معاملات در آن پلتفرم دریافت می کند.

چرا حق مالکیت را با نرخ ۶۰ هزار تومان به دولت نمی دهند؟

وی تصریح کرد: سهامدار بورس، شرکت مس است و مشخص است که این شرکت یا فولاد می خواهند فروش بیشتری داشته باشند. آنها می خواهند سود بیشتری کسب کنند و به همین دلیل این کار را کردند. تصور کنید که شرکت فولاد در سال گذشته ۱۰۸ درصد سود داشته است. از جیب مردم و از جیب زنجیره پایین دستی مثل لوازم خانگی که باید سود می کرد اما در واقع با خام فروشی سود کرده است! فعلاً کالا را در داخل کشور گران می فروشند و حالا می گویند ارز صادراتی را با نرخ بالاتر بفروشند!

برادران ادامه دادند: آقایان انرژی را ۱۰ هزار تومان، نیروی انسانی را ۱۵ هزار تومان و بنزین را ۱ هزار تومان می خرند؛ آقایان هم انرژی را ۱۰ هزار تومان می خرند. سپس اجناس را به قیمت ۵۰ هزار تومان بفروشید؟ چرا باید اینجوری باشه؟ مگر اینکه بگوییم حق مالکیت دولت را با نرخ ۶۰ هزار تومان می دهند و انرژی و … را هم می فروشند، در این شرایط ارز صادراتی را با نرخ ۶۰ هزار تومان می فروشند.

چرا هر سال در اردیبهشت آیا ماه را جاری می کنند؟

به گفته معاونت کل صنایع وزارت حراست، میانگین مواد اولیه این شرکت ها کمتر از ۳۰ هزار تومان است. آیا با دلار ۶۰ هزار تومانی حقوق نیروی انسانی را می دهند که می خواهند ارز صادراتی خود را بفروشند؟!

وی تاکید کرد که هر سال جریانی پشت پرده وجود دارد اردیبهشت آنها دارند پول را به جریان می اندازند و امسال بورس کالا به ایدئولوگ آنها تبدیل شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا