ترندهای روز

انسان‌ها در آینده می‌توانند انگشت شست سوم داشته باشند

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

یک شست رباتیک می تواند به انسان کمک کند بطری ها را باز کند، اشیا را بردارید و حتی با یک دست موز را پوست کند.

دست های انسان میلیون ها سال است که نشان دهنده عدد ۱۰ بوده است، اما دانشمندان دانشگاه کمبریج فکر نمی کنند این کافی باشد.

به گزارش دیلی میل، کارشناسان دانشگاه کمبریج فناوری جدیدی به نام «انگشت سوم» ساخته اند که یک پروتز قابل کنترل است که به لبه دست راست متصل شده است.

انگشت شست سوم به کاربران این امکان را می دهد که اشیاء را بردارند، بطری های نوشیدنی را باز کنند، کارت های بازی را چک کنند، موز را پوست بکنند و حتی یک سوزن را با یک دست نخ بکشند.

انسان ها می توانند در آینده شست سوم داشته باشند

در سومین آزمایش انگشت شست، داوطلبان به سرعت به این فناوری عادت کردند که می تواند توانایی های حرکتی را فراتر از محدودیت های بیولوژیکی فعلی افزایش دهد.

محققان آینده ای را نمی بینند که در آن انسان به طور طبیعی و از طریق تکامل شست های اضافی داشته باشد. به همین دلیل، آنها می گویند که نسخه رباتیک آنها می تواند زندگی مردم را آسان کند. این فناوری می تواند به ویژه برای افراد قطع عضو که به عنوان مثال، یک بازوی خود را از دست داده اند و در انجام کارهای روزمره تنها با یک دست مشکل دارند، ارزشمند باشد.

انسان ها می توانند در آینده شست سوم داشته باشند

لوسی داودال، یکی از محققان این پروژه، گفت: “زندگی روزمره ما در حال حاضر توسط فناوری های پوشیدنی هدایت می شود و ما شاهد افزایش تعداد فناوری های ویژه تقویت کننده هستیم. سومین انگشت شست را می توان برای گسترش عملکرد استفاده کرد. بنابراین، انگشت شست سوم را می توان در هر کاری که نیاز به برداشتن چندین شیء به طور همزمان یا ثابت نگه داشتن یک شی در حین کار با شی دیگر دارد، استفاده کرد.

انسان ها می توانند در آینده شست سوم داشته باشند

انگشت سوم در طرف مقابل انگشت شست پا واقعی قرار دارد و توسط یک سنسور فشار تعبیه شده در زیر انگشت شست پا کنترل می شود. هر دو حسگر انگشت شست که به صورت بی سیم به انگشت شست متصل می شوند، با واکنش فوری به تغییرات ظریف فشار از انگشتان پا، حرکات مختلف را کنترل می کنند.

شست ها در اندازه های مختلف برای مناسب دستان کودکان و بزرگسالان هستند. این گروه تحقیقاتی ۵۹۶ شرکت کننده در سنین سه تا ۹۶ سال را مورد آزمایش قرار دادند و به آنها فرصت دادند تا با این فناوری آشنا شوند.

محققان دریافتند که انگشت شست سوم در مجموع ۹۹.۳ درصد با موفقیت پوشانده و کنترل شده است. همچنین، ۹۸ درصد از شرکت‌کنندگان با استفاده از سومین انگشت شست خود توانستند با موفقیت اشیاء را در دقیقه اول برداشته و حرکت دهند.

انسان ها می توانند در آینده شست سوم داشته باشند

افراد مسن و جوان‌تر در هنگام استفاده از دستگاه دارای سطح مشابهی از توانایی بودند. با وجود این، تحقیقات بیشتر در گروه سنی افراد مسن نشان داد که عملکرد با افزایش سن کاهش می یابد. به گفته محققان، این تأثیر می تواند به دلیل زوال توانایی های حسی-حرکتی و شناختی مرتبط با افزایش سن باشد. علاوه بر این، این اثرات می تواند رابطه بین نسل و فناوری را نشان دهد.

سومین انگشت شست به صورت تجاری در دسترس نیست و مشخص نیست چه زمانی و چگونه در دسترس عموم قرار خواهد گرفت یا هزینه آن چقدر خواهد بود، اما محققان امیدوارند که این فناوری بتواند راه را برای سایر دستگاه های انسان محور در همه جا هموار کند. آنها نوشتند که فناوری های تقویتی آینده می توانند تأثیر گسترده ای بر جامعه داشته باشند و به نفع بسیاری از مردم باشند.

این تحقیق در مجله “Science Robotics” منتشر شده است.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا