ترندهای روز

انسان‌ در طول زندگی توانایی یادگیری چند زبان را دارد؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

افرادی هستند که توانایی یادگیری و تسلط بر تعداد زیادی از زبان ها را دارند که به «هیپرپلی گلوت» معروف هستند. البته برای اینکه فردی به عنوان هایپرمولتیپل شناخته شود، تعریف دقیقی وجود ندارد که باید بتواند به چند زبان صحبت کند. اما معمولاً افرادی که می توانند ۱۰ زبان یا بیشتر صحبت کنند را می توان در این گروه قرار داد. میزان تسلط و توانایی در استفاده از این زبان ها نیز نقش مهمی در شناسایی این افراد به عنوان هایپر چند زبانه دارد.

در طول تاریخ، افراد زیادی بوده اند که توانایی استثنایی در یادگیری و تسلط بر چندین زبان را داشته اند. به عنوان مثال، جوزپه کاسپار مزوفانتی (۱۸۴۹-۱۷۷۴)، کاردینال ایتالیایی که گفته می شود به بیش از ۳۸ زبان روان صحبت می کرد. همچنین، سر جان بورینگ که از سال ۱۸۵۴ تا ۱۸۵۹ فرماندار هنگ کنگ بود، ادعا کرد که ۲۰۰ زبان می داند و می تواند به ۱۰۰ زبان صحبت کند.

یک فرد در طول زندگی چند زبان می تواند بیاموزد؟

البته، این ادعاها هرگز به طور کامل تأیید نشده اند، اما تاریخ تمایل دارد داستان های اغراق آمیزی را تکرار کند که کاملاً مبتنی بر حقیقت نیستند.

از نظر تئوری، محدودیتی برای تعداد زبان هایی که مغز انسان می تواند یاد بگیرد وجود ندارد. البته ارزیابی و سنجش این موضوع بسیار دشوار است.

آیا یادگیری اصول اولیه صدها زبان دشوارتر است یا درک عمیق چند زبان خاص؟

در سال ۲۰۱۸، در گزارشی که توسط مجله نیویورکر منتشر شد، بسیاری از ابر چند زبانه ها، وقتی از آنها پرسیده شد که به چند زبان می توانند صحبت کنند، در پاسخ به این سوال تردید داشتند. بنابراین، شمارش زبان های آموخته شده نه تنها آسان نیست، بلکه ممکن است حتی مفید نباشد.

ریچارد سیمکات، یک ابرچند زبان انگلیسی که کنفرانس سالانه Polyglot را سازماندهی می کند، در مصاحبه با نیویورکر گفت: “هیچکس به تمام جزئیات یک زبان تسلط کامل ندارد. این یک استاندارد غلط است، اما جالب اینجاست که این موضوع بیشتر مطرح می شود. توسط افرادی که فقط به یک زبان مسلط هستند، به ویژه آمریکایی ها.”

همچنین مشکل دیگری در رابطه با اثبات ادعای هایپرپلی گلوت ها وجود دارد. اگر فردی ادعا کند که به ۱۰ زبان بسیار کمیاب در جهان مسلط است، آیا باید زبان مادری را از نقاط مختلف جهان جمع آوری کند تا ثابت کند که واقعاً به آن زبان ها مسلط است؟

داستان «زیاد فضه» نمونه معروف فردی است که ادعاهای زیادی در مورد تسلط بر زبان دارد. او لبنانی الاصل است و بیشتر عمر خود را در آفریقا و آمریکای جنوبی گذرانده است.

او تا سال ۱۹۹۸ پس از ادعای دانستن ۵۹ زبان مختلف از جمله عربی، اسپانیایی و تاجیکی، رکورد جهانی گینس را برای بیشترین زبان صحبت کرد. با این حال، بسیاری بر این باور بودند که بخش‌هایی از داستان او، حداقل، مشکوک به نظر می‌رسد.

در سال ۱۹۹۷، زیاد فضه در یک برنامه تلویزیونی شیلی به نام “Viva El Lunes” ظاهر شد و در آنجا مورد سوال مخاطبان از نقاط مختلف جهان مانند مصر، فنلاند، ایران، روسیه، چین، یونان و هند قرار گرفت. بعداً مشخص شد که او در تسلط خود بر بسیاری از این زبان ها اغراق کرده بود و قادر به پاسخگویی به برخی سؤالات اساسی نبود.

او بعداً گفت که تهیه کنندگان برنامه که به دنبال جلب توجه بودند، به او نگفته بودند که قرار است در برنامه زنده تلویزیونی از او تست بگیرند. در سال ۲۰۲۰، او به روزنامه La Cuarta گفت: “من مدت زیادی است که تمرین نکرده ام. حقیقت این است که باعث شرمساری زیادی شد.”

چه به دو زبان صحبت کنید چه به ۲۰۰ زبان، واضح است که مغز همیشه جایگاه ویژه ای برای زبان مادری دارد. مطالعه‌ای که اوایل امسال توسط محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) انجام شد، مغز افرادی را که به چندین زبان تسلط داشتند، بررسی کرد.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که فعالیت مغزی این افراد با گوش دادن به هر یک از زبان‌هایی که تسلط داشتند افزایش می‌یابد، اما این الگو در زبان مادری‌شان مشاهده نمی‌شود. هر بار که این افراد به زبان مادری خود گوش می دادند، فعالیت در شبکه مغزی آنها به میزان قابل توجهی کمتر بود.

اولینا فدورنکو، پروفسور علوم اعصاب در MIT و یکی از محققانی که در این تحقیق شرکت کرده است، گفت: از آنجایی که پردازش زبان مادری در مغز به دلیل آشنایی و استفاده طولانی‌تر از آن کمی آسان‌تر است، فعالیت مغز زمانی شنیدن زبان مادری کمتر از صحبت کردن به زبان های دیگر است.

گفته می شود که تبدیل شدن به یک هایپر چند زبان واقعی یک کار فوق العاده دشوار است که به سال ها تلاش نیاز دارد، اما برای بهره مندی از مزایای یادگیری چندین زبان، نیازی به رسیدن به سطح فوق العاده ای از یادگیری زبان ندارید.

نتایج یک مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۲۰ نشان می دهد که چند زبانه بودن ممکن است شروع بیماری آلزایمر را به تاخیر بیندازد. بر اساس این تحقیقات، یادگیری زبان دیگر نمی تواند از زوال عقل جلوگیری کند یا پیشرفت آن را معکوس کند، اما می تواند به تقویت و بازسازی شبکه مغز کمک کند. این به ویژه در سنین بالا که مغز تحت فشار است مفید است، زیرا به توزیع فعالیت در شبکه مغز کمک می کند.

به طور کلی، یادگیری ۱۰ زبان اثربخشی این فرآیند را ۱۰ برابر افزایش نمی دهد، اما صحبت کردن به چندین زبان بعید است که به مردم آسیب برساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا