ترندهای روز

انقلاب شیشه‌‌‌ها: به زودی خم می‌شوند و استخوان‌ها را به هم می‌چسبانند

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

یورو نیوز: بشر حدود ۴۰۰۰ سال است که شیشه می سازد. اما امروزه دانشمندان در حال توسعه تکنیک هایی هستند که جهان را متحول کرده و منجر به “کشف قرن” می شود.

در یک روز خنک در ماه مارس در کارخانه شیشه چیبا کوگاکو در شرق توکیو، آکیبا، مدیر کارخانه و یکی از همکارانش از آخرین ساخته خود رونمایی کردند. در حالی که یک لیفتراک یک دیگ بزرگ سفالی حمل می کرد، دو مرد ظرف سفالی را شکستند و ماده سخت و براق داخل آن را آشکار کردند. ماده ای که در آفتاب بعد از ظهر قرمز می درخشد. آکیبا در حال رونمایی از یکی از خالص ترین عینک های اپتیکال دنیا به نام “E-6” بود.

خالص ترین شیشه نوری جهان

کارخانه چیبا کوگاکو بیش از پنجاه سال است که در گلدان های سفالی شیشه می سازد. این تکنیک که به اوایل قرن نوزدهم باز می گردد و توسط پیر لوئیس گیناند، سازنده سوئیسی لنز پیشگام بود، توسط شرکت ژاپنی Ohara Glass در سال ۱۹۶۵ تکمیل شد. شیشه E-6 که با انبساط حرارتی کم تولید می شود، اکنون تولید می شود. منحصرا توسط چیبا کوگاکو.

تولید یک دیگ ۸۰۰ لیتری حدود چهار ماه زمان می برد. یک گلدان سفالی دست ساز با مخلوطی از سیلیس، اکسید بور و اکسید آلومینیوم پر شده و تا دمای ۱۵۰۰ درجه سانتیگراد گرم می شود. شیشه مذاب به مدت بیش از دو روز مرتباً هم زده می شود و سپس در یک محفظه با دمای کنترل شده قرار می گیرد تا به مدت دو هفته به آرامی خنک شود.

سپس با شکستن محفظه سفالی برای برداشتن لایه بیرونی شیشه، فقط یک ماده خالص باقی می ماند. این ماده خالص دوباره ذوب می شود و به اشکال دقیقی تبدیل می شود که می تواند در برابر درجه حرارت شدید مقاومت کند. این خلوص و ثبات برای ساخت لنزتلسکوپ های بزرگ ضروری هستند.

بازار چنین ابزار گران قیمتی به قدری کوچک است که تمام E-6 های تولید شده در چهل و دو سال گذشته تنها به یک مشتری تحویل داده شده است.

در حال حاضر، بخش قابل توجهی از این تولید، ۱۲۲ تن، به یک پروژه جاه طلبانه اختصاص دارد که می تواند درک ما از جهان را تغییر دهد.

شیشه عنصری ۱۰۰% قابل بازیافت

“E-6” تنها یک نمونه از چگونگی اختراع مجدد شیشه برای کشف مرزهای جدید است. این ماده در پنجاه سال گذشته پیشرفت های فنی و صنعتی بیشتری را نسبت به هزاره قبل تجربه کرده است. در سال ۲۰۲۲، سازمان ملل متحد قصد دارد شیشه را به عنوان یک ماده ۱۰۰٪ قابل بازیافت به رسمیت بشناسد تا به کشورها در دستیابی به اهداف توسعه پایدار تا سال ۲۰۳۰ کمک کند. این نشان دهنده آغاز عصر جدیدی از شیشه است که در آن دانشمندان از این ماده باستانی برای بهبود زندگی ما استفاده می کنند.

امروزه استفاده از شیشه آنقدر رایج است که تاثیر این لنزهای نوری بر تمدن اغلب فراموش می شود. فقط زندگی را بدون بطری، ظروف آشپزی، آینه، پنجره، لامپ یا تلویزیون تصور کنید. حتی اگر در حال خواندن این مقاله در گوشی هوشمند خود هستید، به لطف صفحه نمایش لمسی شیشه ای خود به آن دست یافته اید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا