ترندهای روز

انقلاب پزشکی در درمان یک بیماری خطرناک

محققان چینی برای اولین بار موفق به درمان دیابت شدند.

بیمار تحت درمان مردی ۵۹ ساله بود که در سال ۲۰۲۱ تحت پیوند سلول های بنیادی قرار گرفت و در سال ۲۰۲۲ مصرف دارو را متوقف کرد.

در طول درمان او، یک نسخه مصنوعی از سلول‌های لوزالمعده که انسولین تولید می‌کنند و سطح قند خون را کنترل می‌کنند، ساخته شد.

این مرد به مدت ۲۵ سال از دیابت نوع ۲ رنج می برد و تقریباً تمام عملکرد جزایر سلول های لانگرهانس خود را از دست داده بود.

او در معرض خطر عوارض تهدید کننده بیماری خود بود و برای جلوگیری از کمای دیابتی هر روز به چندین تزریق انسولین نیاز داشت.

تا به حال، دیابت “درمان” نشده است، اما می توان آن را کنترل کرد.

این امر مستلزم آن است که بیماران از یک رژیم غذایی و برنامه ورزشی نسبتاً سخت پیروی کنند تا از بازگشت مشکلات قند خون خود جلوگیری کنند.

با این حال، این مطالعه موردی در چین نشان داده است که بازیابی توانایی بدن در تنظیم قند خون به طور طبیعی بدون تغییر سبک زندگی امکان پذیر است.

در این درمان از سلول های بنیادی استفاده شد که می توانند به انواع مختلف سلول های مورد نیاز بدن تبدیل شوند.

در شرایط مناسب، سلول های بنیادی به سلول های مغز، ماهیچه، کلیه یا حتی پانکراس تبدیل می شوند.

در این درمان از یک کوکتل شیمیایی جدید برای تبدیل سلول های بنیادی بیمار به سلول های پانکراس استفاده می شود.

این سلول ها مسئول تولید انسولین هستند. انسولین با اثر بر سلول های کبدی باعث کاهش قند خون این سلول ها با گرفتن قند از خون و ذخیره آن به شکل گلیکوژن می شود و با تجمع گلیکوژن در سلول های ماهیچه ای انرژی را افزایش می دهد.

در افراد دیابتی، پانکراس انسولین کافی برای تنظیم قند خون تولید نمی کند. سطح قند خون بالا یا پایین می تواند منجر به آسیب عصبی، آسیب کلیوی، بیماری قلبی و غیره شود.

به گفته محققان، دیابت را می توان با استفاده از سلول های جدید رشد کرده در آزمایشگاه که می توانند انسولین تولید کنند، درمان کرد.

تیموتی کیفر، استاد علوم سلولی و فیزیولوژیکی در دانشگاه بریتیش کلمبیا در کانادا که در این تحقیق شرکت نداشت، گفت: فکر می کنم این مطالعه نشان دهنده پیشرفت مهمی در زمینه سلول درمانی دیابت است.

اگرچه این یافته‌ها امیدوارکننده هستند، اما هنوز باید تأیید شود که این درمان می‌تواند برای بهبود سایر بیماران استفاده شود.

در مرحله بعدی، محققان روش درمانی جدید خود را بر روی بیماران بیشتری آزمایش خواهند کرد.

در حال حاضر، تبدیل سلول های بنیادی به سلول های پانکراس بسیار پیچیده، زمان بر و پرهزینه است. اگر قرار است این درمان در دسترس بیماران باشد، دانشمندان باید این روند را آسان‌تر کنند.

این امکان وجود دارد که این روش فقط برای درمان دیابت نوع ۲ که شایع ترین شکل بیماری است، موثر باشد.

به گفته نویسندگان این مطالعه، این درمان ممکن است برای بیماران دیابتی نوع ۱ که پانکراس توسط سیستم ایمنی آنها مورد حمله قرار گرفته است، اثر مطلوبی نداشته باشد. زیرا ممکن است سیستم ایمنی بدن آنها سلول های تازه کاشته شده را پس بزند.

صرف نظر از تمام موانعی که در این مسیر وجود دارد، این تحقیق می تواند گام بزرگی برای درمان بیماران دیابتی باشد.

این مقاله که در مجله Cell Discovery منتشر شده است، نتیجه دهه‌ها تحقیق در بسیاری از کشورها در مورد بهترین راه برای تبدیل سلول‌های بنیادی به جزایر سلول‌های لانگرهانس و نحوه ورود آن به بدن است.

دکتر یین هائو، یکی از محققان ارشد، گفت: فناوری ما به بلوغ رسیده و مرزها را در زمینه درمان دیابت جابجا کرده است.

این تحقیق با همکاری سه موسسه مستقر در شانگهای انجام شد.

این امکان وجود دارد که در آینده، این روش درمانی، بیماران را از مصرف دارو بی نیاز کند، سلامت و کیفیت زندگی آنها را بهبود بخشد و هزینه های مراقبت های بهداشتی را کاهش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا