اخبار اقتصاد ایران

انواع مواد پلاستیک و کاربرد آنها

در این مقاله به معرفی چند مورد از پرکاربردترین مواد پلاستیکی پرداختیم و گفتیم این مواد چه کاربردهایی دارند؟

امروزه مواد پلاستیکی نقش مهمی در زندگی ما دارند و در بسیاری از دستگاه های ما استفاده می شوند. به همین دلیل تنوع زیادی در بین آنها وجود دارد که استفاده از مواد پلاستیکی با خواص متفاوت را تعیین می کند. در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع مواد پلاستیکی و کاربرد آنها بپردازیم و اهمیت هر کدام را توضیح دهیم.

پلی استر یا Hostaform

هوستافورم یا پلی استر که با فرمول شیمیایی POM نشان داده می شود، یک ماده تمام کریستالی است که استحکام کششی و خمشی بالایی دارد و در برابر تغییرات دما یا رطوبت بسیار قوی است. قیمت Hostaform اگرچه تحت تاثیر قیمت دلار و نوسانات ارز است، اما در مقایسه با سایر مواد پلیمری کمتر است و به فروشگاه عرضه کننده یا نوع Hostaform بستگی دارد. برای ساخت انواع چرخ دنده های صنعتی، پروتز، هواکش، زنجیر نقاله، اتصالات کشو یا درب، برف پاک کن خودرو و نازل آبپاش می توانید از پلی استیل یا POM استفاده کنید.

پلی آمید یا PA

پلی آمید یا PA که در بازار با نام Ultramid نیز شناخته می شود، مقاومت حرارتی و الکتریکی بسیار بالایی دارد و به دلیل سختی بالا در بسیاری از موارد جایگزین مواد فلزی می شود. با در نظرگرفتن قیمت روز مواد پلی آمیدی می توان گفت با استفاده از این ماده پلاستیکی هزینه تولید به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. از مواد پلی آمیدی در ساخت قطعات مختلف داخل خودرو، برق و حمل و نقل استفاده می شود. همچنین عایق بسیار خوبی برای برق است و برای ساخت انواع سیم و کابل کاربرد فراوانی دارد.

مواد پلی پروپیلن یا PP

نوع دیگری از مواد پلاستیکی که در دسته پلاستیک های ترموپلاستیک قرار می گیرد و حالت سخت و سفت دارد به پلی پروپیلن یا PP معروف است. این نوع پلاستیک ها در سه نوع کوپلیمر، هموپلیمر و گرید فیلم در بازار موجود می باشند. قیمت روز مواد پلی پروپیلن همچنین بستگی به ویژگی های مختلف هر یک از این انواع دارد. از پلی پروپیلن بیشتر برای ساخت انواع جعبه و بطری های پلاستیکی استفاده می شود. همچنین از PP در بسته بندی انواع محصولات غذایی و بهداشتی استفاده می شود و از آن برای تولید قطعات شفاف، ساخت ضربه گیر، تولید انواع رشته و طناب، ساخت انواع ورق و لوله، سرنگ یکبار مصرف و انواع استفاده می شود. از کمربندها

مواد پلی کربنات یا PC

مواد پلی کربنات یا PC ساختاری آمورف و شفاف دارند که مقاومت در برابر ضربه بالا و پایداری ابعادی خوبی دارند. همچنین در مقایسه با سایر پلاستیک های مهندسی از خواص الکتریکی بهتری برخوردار بوده و گزینه مناسب تری برای ساخت انواع وسایل الکترونیکی می باشد. البته باید بدانید که قیمت پلی کربنات در مقایسه با مواد پلاستیکی قبلی که به آن اشاره کردیم بیشتر است. می توانید از مواد پلی کربنات برای ساخت انواع دیسک های فشرده، شیشه های ضد گلوله، ظروف پلاستیکی مواد غذایی و قطعات داخلی خودرو استفاده کنید.

پی وی سی یا پی وی سی

پی وی سی یا پلی وینیل کلراید را می توان یکی از پرکاربردترین مواد پلاستیکی دانست که بیشتر در ساختمان سازی برای ساخت انواع در و پنجره، لوله و یا عایق سیم استفاده می شود. قیمت PVC در مقایسه با بسیاری از ویژگی های خوب آن بسیار مقرون به صرفه است. به عنوان مثال، می تواند مقاومت بالایی در برابر تغییرات آب و هوایی، مواد شیمیایی، محیط های خورنده، ضربه و رطوبت از خود نشان دهد. علاوه بر این، اشتعال پذیری پایینی دارد و خواص آن به راحتی قابل تغییر یا اصلاح برای کاربردهای دیگر است.

پلی اورتان یا TPU

از دیگر انواع مواد پلاستیکی که انعطاف پذیری دارند می توان به پلی اورتان یا TPU اشاره کرد. این نوع مواد پلاستیکی استحکام کششی بسیار بالایی دارد و ظرفیت تحمل بار خوبی دارد. به همین دلیل در برابر شکستگی مقاومت زیادی از خود نشان می دهد. با توجه به این ویژگی ها می توان گفت پلی یورتان برای استفاده در ساخت سیم و کابل یا تجهیزات ورزشی گزینه مناسبی است و در صنعت نساجی نیز کاربرد دارد. پلی اورتان همچنین مقاومت بسیار خوبی در برابر اشعه ماوراء بنفش نشان می دهد و ثبات رنگ بالایی دارد. در نتیجه می تواند انتخاب خوبی برای تهیه ظروف باشد.

مواد پلی اتیلن یا پلی اتیلن

مواد پلی اتیلن یکی از انواع ترموپلاستیک هاست که در صنایع مختلفی مانند تولید ظروف یکبار مصرف، کیسه و بطری کاربرد دارد. پلی اتیلن یکی از مواد پلاستیکی قابل بازیافت و سازگار با محیط زیست است که در انواع سبک، خطی، سنگین و ترفتالات به بازار عرضه می شود. می توانید از مواد پلی اتیلن برای تولید انواع مواد پلاستیکی مربوط به نگهداری مواد غذایی مانند بسته بندی غلات، ظروف ماست و لبنیات، بطری های نوشیدنی و غذاهای منجمد استفاده کنید. پلی اتیلن مقاومت شیمیایی خوبی دارد و در برابر ضربه بسیار قوی است. همچنین ترک نمی خورد و در برخی مدل ها انعطاف نسبتا خوبی از خود نشان می دهد.

الاستومر ترموپلاستیک یا TPE

الاستومر ترموپلاستیک یا TPE یکی از بهترین گزینه ها برای جایگزینی مواد لاتکس است که ایجاد حساسیت نمی کند و استحکام کششی خوبی از خود نشان می دهد. این ماده پلیمری در ساخت انواع چسب، زیره کفش، وسایل پزشکی، قطعات داخلی خودرو و انواع لوازم خانگی کاربرد دارد و در طیف وسیعی از دماها قابل استفاده است. علاوه بر این، امکان تولید TPE در درجات مختلف سختی وجود دارد. در نتیجه می توانید ویژگی های این مواد پلیمری را بسته به نیاز خود تغییر دهید و از آنها برای شرایط خاص مانند دمای بالا استفاده کنید.

حرف پایانی

امروزه از انواع مواد پلاستیکی در ریزترین جزئیات زندگی ما استفاده می شود و کاربردهای فراوانی دارد. در این مقاله به معرفی چند مورد از پرکاربردترین مواد پلاستیکی پرداختیم و گفتیم این مواد چه کاربردهایی دارند؟ همچنین، بیایید ویژگی های هر ماده پلیمری را بررسی کنیم. مراقب باشید که شما به عنوان تولید کننده انواع مواد پلاستیکی باید این مواد را از فروشنده ای مطمئن خریداری کنید که کیفیت محصولات او را تضمین می کند. در غیر این صورت، محصولات شما کیفیت خوبی ندارند و نمی توانید آنها را برای مدت طولانی نگهداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا