اخبار اقتصاد ایران

انواع کوپلینگ صنعتی و کاربرد هر یک

کوپلینگ یکی از مهمترین ابزارهایی است که برای ایجاد ارتباط بین دو شفت یا دستگاه های مختلف استفاده می شود. در واقع از کوپلینگ برای ایجاد ارتباط بین دو قسمت متحرک مختلف استفاده می شود. کاربردهای متنوع این تجهیزات باعث شده تا امروزه انواع کوپلینگ در مدل ها و ویژگی های مختلف تولید می شود. در ادامه با ما چند نمونه از کاربردی ترین و مهم ترین کوپلینگ های صنعت را معرفی می کنیم.

کوپلینگ چیست؟

کوپلینگ قطعه مکانیکی است که دو قسمت را به هم متصل می کند که در صنایع مختلف برای انتقال نیرو یا گشتاور از یک شفت به شفت دیگر استفاده می شود. از کوپلینگ در صنایع مختلف برای انتقال نیرو در شفت های موازی و غیر موازی به بهترین شکل ممکن استفاده می شود. هر گونه نقص در کوپلینگ می تواند سیستم را مختل کند. مثلا کوپلینگ kb می تواند عملکرد پمپ و پیستون را بهبود بخشد و عدم وجود آن باعث اختلال در کار صنایعی مانند سیمان، نفت و گاز، تولید برق، کاغذ سازی و پلاستیک سازی می شود.

انواع کوپلینگ انعطاف پذیر و کاربرد هر کدام

همانطور که از عنوان این قطعات مشخص است با انواع انحرافات شعاعی، محوری و زاویه ای به مراتب سازگاری بیشتری دارند. بنابراین می توانند لرزش و ضربه را به خوبی تحمل کنند و از انتقال ضربه جلوگیری کنند. کوپلینگ های انعطاف پذیر در مدل های مختلف مانند کوپلینگ دنده و خورشیدی ساخته می شوند. در ادامه تعدادی از این کوپلینگ ها را معرفی کرده ایم.

کوپلینگ فلنج بوش دار

می توان این محصول را نسخه پیشرفته و ارتقا یافته فلنج سفت و سخت در نظر گرفت. تفاوت اصلی این دو کوپلینگ استفاده از بوش های پلاستیکی است که باعث انعطاف پذیری و سازگاری بیشتر این محصولات در سیستم می شود. طراحی این مدل به گونه ای انجام شده است که پیچ و مهره ها به طور کامل در داخل مدل قرار می گیرند و می توان از آنها برای شفت هایی که دارای محورهای غیر موازی هستند استفاده کرد. کوپلینگ فلنج بوش عملکرد خوبی برای جذب شوک و لرزش دارد. هنگامی که بین دو شفت مقدار کمی انحراف زاویه ای یا محوری وجود دارد، می توان از این مدل کوپلینگ استفاده کرد. موتورهای الکتریکی و ماشین آلات صنعتی مختلف از کاربردهای اصلی این محصولات هستند.

کوپلینگ جهانی

این کوپلینگ عموما برای اتصال شفت هایی که زاویه دار هستند استفاده می شود. زمانی که زاویه بین دو شفت زیاد باشد این قسمت می تواند گشتاور را با قدرت بالایی منتقل کرده و نتیجه دلخواه را به ارمغان بیاورد. زمانی که فضای محدودی وجود دارد یا نیاز به انعطاف پذیری بالایی داریم، استفاده از کوپلینگ جهانی می تواند بسیار کارآمد باشد.

کوپلینگ دنده

این محصول شباهت زیادی به مدل فلنج دارد و به نوعی می توان آن را نسخه جدید و بهبود یافته مدل فلنج دانست که به جای شیار از دنده های داخلی و خارجی استفاده می کند. از این چرخ دنده ها برای انتقال نیرو و گشتاور استفاده می شود و بر اساس شکل دندانه ها به سه دسته دندانه های مستقیم، تاج هایی با شعاع ثابت و تاج هایی با شعاع متغیر تقسیم می شوند. کوپلینگ دنده ای بیشتر برای ترمزهای دیسکی استفاده می شود.

کوپلینگ دیسک

این قطعات از دو هاب، دو دیسک و یک جداکننده وسط ساخته شده اند که برای سرعت های بالا مناسب است. در واقع اساس کار این محصولات انتقال نیرو و گشتاور از طریق صفحه ای است که در هنگام انتقال نیرو هیچ گونه سستی و برگشتی از خود نشان نمی دهد. دیسک های کوپلینگ برای ایجاد اتصالات در پمپ ها، دمنده ها، کمپرسورها و میکسرها استفاده می شوند.

کوپلینگ مغناطیسی

همانطور که از عنوان این محصولات مشخص است، نحوه انتقال نیرو و گشتاور در آنها از طریق نیروی مغناطیسی است. بنابراین ساختار این کوپلینگ ها تا حد زیادی با نمونه های دیگر متفاوت است. این قطعات معمولاً در شفت هایی که امکان اتصال فیزیکی وجود ندارد استفاده می شود تا انتقال نیرو و گشتاور به بهترین شکل ممکن انجام شود.

کوپلینگ خورشیدی یا روتکس

معروف ترین گزینه کوپلینگ انعطاف پذیر با نام روتکس، خورشیدی یا اسپایدر شناخته می شود که بسته به نوع پلاستیک به کار رفته در ساخت، در محدوده دمایی منفی ۵۰ تا ۱۲۰ درجه قابل استفاده است. کوپلینگ اسپایدر گزینه بسیار مناسبی برای انتقال گشتاورهای بالاست و در فرآیندهای ماشینکاری دقیق نیز کاربرد دارد. همچنین در صورتی که شرایط محیطی چندان مناسب نیست و یا نیاز به عملکرد بی صدا دارید می توانید از کوپلینگ روتکس استفاده کنید.

انواع کوپلینگ صلب و کاربرد هر کدام

کوپلینگ صلب انعطاف بسیار کمی دارد و نمی تواند توانایی زیادی در جذب ارتعاشات مختلف از خود نشان دهد. مدل های مختلفی از کوپلینگ صلب ساخته شده است که برخی از آنها به شرح زیر است.

کوپلینگ گیره

این محصول با نام ماف نیز شناخته می شود و در واقع از یک استوانه توخالی تشکیل شده است. این قطعات به دو صورت یکپارچه و دو تکه تولید می شوند. کوپلینگ های گیره قطعات پیچیده ای نیستند و به راحتی ساخته می شوند. این مدل کانکتور زمانی استفاده می شود که شفت ها کاملاً موازی یکدیگر باشند و بارهای سبک تا متوسط ​​را تحمل کنند.

کوپلینگ فلنج

می توانیم این محصول را یکی از کاربردی ترین انواع کوپلینگ معرفی کنیم. از ویژگی های کوپلینگ فلنج صلب باید به قیمت اقتصادی و قدرت بالا در انتقال گشتاور اشاره کرد. این مدل کوپلینگ عموماً برای کاربردهای صنعتی متوسط ​​و سنگین استفاده می شود. با ایجاد سوراخ های رزوه ای در دو طرف آن می توان از نوسان کمتری در حین حرکت شفت ها اطمینان حاصل کرد.

کوپلینگ سیال

این محصولات از دو قسمت اصلی پمپ و توربین ساخته شده و دارای پره هایی هستند که با زاویه مشخصی نصب می شوند. محل نصب پمپ و توربین در کوپلینگ سیال به ترتیب در انتهای محور محرک و انتهای محور متحرک است.

کوپلینگ مینیاتوری

این مدل از کوپلینگ ها ابعاد کوچکی دارد و عموماً برای کاربردهای صنعتی در مقیاس کوچک مناسب است. لازم به ذکر است که کوپلینگ های مینیاتوری علیرغم اندازه کوچک خود انتقال قدرت بسیار خوبی دارند و می توانند کارایی بالایی داشته باشند. همچنین هزینه نگهداری این قطعات پایین بوده و از هر نظر اقتصادی هستند.

جفت پوسته

این نوع کوپلینگ سفت به نام غلاف نیز شناخته می شود و مانند پوسته می توان آن را در اطراف محل اتصال دو شفت قرار داد و با کمک پیچ های تعبیه شده در داخل آنها را ثابت کرد.

حرف پایانی

در صنایع مختلف معمولاً بسیاری از قطعات متحرک و غیر متحرک باید به یکدیگر متصل شوند تا سیستم ها بدون اختلال به کار خود ادامه دهند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که اتصالات در انواع صنایع بسیار حائز اهمیت است و بین قطعات با استفاده از تجهیزات مختلف برقرار می شود. کوپلینگ ها از جمله قطعات کاربردی در این زمینه هستند که برای اتصال انواع قطعات متحرک و شفت استفاده می شوند. در قسمت های قبل به طور کامل تعریف این قطعات و همچنین انواع اصلی آنها و کاربردهای هر کدام را بررسی کرده ایم و اطلاعات مورد نیاز در این زمینه را به دست آورده ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا