ترندهای روز

«انگشتان مرگ» چگونه موجودات کف دریا در زیر یخ‌های قطب را می‌بلعند؟

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

بسیاری از ما نمی‌خواهیم زیر یخ‌های زمستانی قطب جنوب در دمای منفی دو درجه سانتی‌گراد باشیم، اما برای موجودات دریایی که در آنجا زندگی می‌کنند، دمای زیرسطح در مقایسه با سطح یخ بسیار ملایم است.

در واقع، این موجودات در این محیط رشد و نمو می کنند، اما فقط تا زمانی که به اصطلاح «انگشت مرگ» ظاهر شود، فرصت زندگی دارند.

در کلیپی که توسط بی‌بی‌سی تهیه شده بود، گروه فیلم‌برداری توانستند شکل یکی از این انگشت‌ها را که به طرز وحشتناکی به سمت کف دریا می‌خزد، ثبت کنند و پس از رسیدن به کف دریا، همه چیز را در مسیر خود منجمد کرد.

در حالی که چنین فیلم‌هایی ممکن است همان حال و هوای تهاجم بیگانگان را با یک انگشت شوم تداعی کنند، در واقعیت هیچ فعالیت فرازمینی در آن دخیل نیست و تنها یک برینیکل (قندیل شوراب) در حال بازی است.

برینکل ها چگونه تشکیل می شوند؟

وقتی یخ در دریا تشکیل می شود، نمک های موجود در آب دریا وارد ذرات یخ نمی شوند. بلکه حفره هایی از آب نمک سرد داخل یخ ایجاد می کنند که به دلیل حجم زیاد نمک یخ نمی زند.

همزمان با تشکیل یخ، این توده نمک بسیار سرد که به شکل لوله در می آید، در زیر آب از یخ خارج می شود و با پایین آمدن جریان آب نمک بسیار سرد، آب اطراف را منجمد می کند. وقتی این جریان نمک به کف دریا می رسد، یخ می زند و کف دریا و هر آنچه را که روی آن است می بلعد.

اگرچه دانشمندان چندین دهه است که برینیکول ها را مشاهده می کنند، اما در سال ۲۰۱۱ و در جریان ساخت سریال سیاره یخ زده، یک تیم موفق شدند برای اولین بار از شکل گیری این پدیده فیلمبرداری کنند.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا