اقتصاد جهان

انگلیس تحریم های خود علیه روسیه را نقض کرد

بی‌بی‌سی روز دوشنبه با استناد به دو تحقیق جداگانه گزارش داد که بریتانیا از «خلاف قانونی» در مورد پالایشگاه‌ها برای واردات میلیون‌ها بشکه کالای ممنوعه در قالب سوخت‌های فرآوری شده در کشورهای ثالث استفاده کرده است و تحریم نفت روسیه را دور زده است.

یکی از این تحقیقات اخیر که توسط مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک (CREA) منتشر شده است، نشان می‌دهد که هند و چین که به دنبال تحریم‌های غرب واردکنندگان اصلی نفت خام روسیه شده‌اند، محصول تحریم‌شده را به سوخت جت فرآوری کرده و گازوئیل می‌سازند و سپس آن را می‌فروشند. بازگشت به کشورهای دیگر از جمله بریتانیا.

صادرات مجدد نفت تصفیه شده غیرقانونی نیست و تابع «قوانین کشور مبدا» به رسمیت شناخته شده بین المللی است، که کشور مبدا را به عنوان کشوری که در آن نفت خام برای مقاصد تجاری به سوخت تبدیل می شود، تعریف می کند. زیرا نفت روسیه را نقض نمی کند.

با این حال، شکاف پالایشگاه با ادعای دولت بریتانیا مبنی بر عدم واردات نفت روسیه از سال ۲۰۲۲ در تناقض است.

آیزاک لوی، رئیس سیاست انرژی اروپا-روسیه و تحلیل در مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک، می‌گوید: «مشکل این خلأ این است که تقاضا برای نفت خام روسیه را افزایش می‌دهد و فروش از نظر حجمی بالاتر است.» قیمت آن را نیز افزایش می دهد.

تحقیقات جداگانه ای توسط Global Witness نشان داد که بریتانیا در سال گذشته حدود ۵.۲ میلیون بشکه فرآورده های نفتی تصفیه شده از نفت روسیه وارد کرده است.

بر اساس آن گزارش، بیشتر فرآورده های نفتی وارداتی، حدود ۴.۶ میلیون بشکه، به عنوان سوخت جت وارد بریتانیا شده و در یک پرواز از هر ۲۰ پرواز در این کشور مورد استفاده قرار گرفته است.

در همین حال، مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک تخمین زد که در ۱۲ ماه پس از اعمال تحریم های غرب علیه نفت روسیه در سال ۲۰۲۲، انگلیس حدود ۵۶۹ میلیون پوند (۷۱۲.۵ میلیون دلار) فرآورده های نفتی تولید شده از نفت خام تحریم شده وارد کرده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا