اقتصاد جهان

انگلیس: غرب باید برای تصرف دارایی های روسیه “جسورتر” باشد

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از راشاتودی، ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس تاکید کرد که حامیان غربی اوکراین باید برای کمک به کی یف، تلاش های خود را برای تصرف دارایی های مسدود شده روسیه در خارج از این کشور افزایش دهند.

سوناک در مقاله ای برای ساندی تایمز به مناسبت دومین سالگرد آغاز جنگ اوکراین هشدار داد که روسیه “بزرگترین تهدید برای امنیت جهانی باقی می ماند.”

وی گفت: در مورد اقتصاد جنگی روسیه باید جسورتر باشیم. مجموع تحریم های ما روسیه را از ۴۰۰ میلیارد دلار (پول مورد نیاز) برای ادامه جنگ محروم کرده است… که برای تامین هزینه های تهاجم تا چهار سال دیگر کافی بود… و ما باید جسورتر باشیم و صدها میلیارد را مصادره کنیم. در دارایی های مسدود شده روسیه .

نخست وزیر بریتانیا اظهار داشت که از نظر وی، بهره برداری از «میلیاردها دلار سودی که این دارایی ها به ارمغان می آورد و ارسال آن به اوکراین» باید اولین گام برای تصاحب این دارایی ها باشد.

او همچنین از حامیان غربی کی‌یف خواست که پا را فراتر بگذارند و راه‌های قانونی را بیابند. خودمان دارایی‌ها را مصادره کنیم و این وجوه را به اوکراین تحویل دهیم.»

بر اساس این گزارش، غرب از زمان آغاز جنگ اوکراین حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از دارایی های بانک مرکزی روسیه را مسدود کرده است.

بریتانیا و ایالات متحده اخیراً خواستار مصادره کامل این وجوه برای تأمین مالی دولت اوکراین شده‌اند، در حالی که اتحادیه اروپا محتاط‌تر عمل کرده و به جای آن طرحی را ترجیح می‌دهد که سود وجوه نگهداری شده در اتاق تهاتر یوروکلیر را مسدود کند.

بسیاری از کشورهای اروپایی هشدار داده اند که مصادره مستقیم این وجوه تأثیر منفی بر سیستم مالی غرب خواهد داشت و اعتماد به یورو را از بین می برد.

اتحادیه اروپا حدود ۱۹۶.۶ میلیارد یورو (۲۱۱ میلیارد دلار) از ذخایر بانک مرکزی روسیه را مسدود کرده است که نزدیک به ۴.۴ میلیارد یورو از این صندوق ها درآمد ایجاد کرده است.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، اوایل این هفته اعلام کرد که چارچوب قانونی برای مصادره این درآمدها تقریباً آماده است.

غرب همچنین میلیاردها دلار سرمایه متعلق به افراد و شرکت های تحریم شده روسیه را مسدود کرده است.

مسکو مکررا مشروعیت توقیف دارایی ها را زیر سوال برده و آن را «سرقت» خوانده و در صورت توقیف وجوه توسط غرب نسبت به تلافی جویی هشدار داده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا