فرهنگ و هنر

اهمیت آموزش پروژه محور در رشد خلاقیت دانش آموزان دبستانی – خبرگزاری ایران تحلیل

گروهی از افراد که در اطراف یک جدول ایستاده اند توضیحات به طور خودکار ایجاد می شود

معرفی: در این مقاله اهمیت آموزش پروژه محور در رشد خلاقیت دانش آموزان مقطع ابتدایی بررسی می شود ابتدا به تعریف متد می پردازیم پروژه محور در آموزش و پرورشسپس دبستان غیردولتی دخترانه نیکا به عنوان مثال دبستان دخترانه پروژه محور منطقه ۷ ما آن را ارزیابی خواهیم کرد. در این بررسی اطلاعات منتشر شده در وب سایت مدرسه باشگاه به عنوان یک سایت مرجع در زمینه مقایسه و انتخاب مدارس مورد استفاده قرار گرفته است.

روش پروژه محور را بشناسیم.

روش یادگیری پروژه محور PBL (آموزش مبتنی بر پروژه) نامیده می شود. البته روش یادگیری مبتنی بر مسئله با PBL (یادگیری مبتنی بر مشکل) نیز نشان داده شده است، اما تفاوت اساسی بین این دو روش وجود دارد.

در روش تدریس پروژه محور دانش آموز باید محصولی تولید کند تا تسلط خود را بر موضوع نشان دهد. در یادگیری مبتنی بر مسئله، دانش آموز باید برای یک موضوع، سوال یا مشکل راه حلی ارائه دهد. هر دو روش از روش های آموزشی مدرن هستند. در این مقاله به یادگیری پروژه محور می پردازیم.

یادگیری پروژه محور در مقطع ابتدایی چیست؟

گروهی از زنان که پشت میز نشسته‌اند توضیحات به‌طور خودکار ایجاد می‌شود

گروهی از زنان که پشت میز نشسته‌اند توضیحات به‌طور خودکار ایجاد می‌شود

یادگیری پروژه محور روشی از یادگیری است که شامل کار و فعالیت بدنی دانش آموزان در پروژه هایی برای پاسخ به سؤالات علمی یا حل مسائل واقعی زندگی می شود. در این روش بر چند اصل تاکید شده است: استفاده از ابزار و مواد، آزمایش یک روش علمی، داشتن یک فرآیند متوالی منطقی (مرحله اول، مرحله دوم، مرحله سوم و در نهایت) و تولید محصول قابل اندازه گیری. در روش پروژه محور دانش آموزان از آزمون و خطا، تفکر انتقادی، همکاری (کار تیمی) و ارتباط به گونه ای استفاده می کنند که با روش های مورد استفاده در آموزش «سنتی» تفاوت زیادی دارد. روش سنتی معلم محور است، اما آموزش پروژه محور دانش آموز محور است. معلم فقط تدریس نمی کند، او یک راهنما و ناظر است.

در این روش رسیدن به نتیجه نیاز به زمان دارد که ممکن است یک روز، یک هفته یا حتی یک سال باشد. دانش آموزان ممکن است اشتباه کنند و نتایج اشتباه بگیرند. چندین نمونه از یادگیری پروژه محور برای مدرسه ابتدایی وجود دارد مانند کمک به دیگران، تمیز کردن محیط، تغذیه سالم، نوشتن نامه، بازیافت، استفاده از آب، کاشت از دانه به میوه، از تخم مرغ به جوجه و غیره. در دبستان دخترانه نیکا منطقه ۷ تهران پروژه های متعددی برای هر مقطع تحصیلی در نظر گرفته شده است که دانش آموزان با توجه به علاقه یا دانش قبلی خود آن ها را انتخاب می کنند.

نقطه قوت یادگیری پروژه محور این است که ایده های انتزاعی با مهارت های فیزیکی در رشته های مختلف ترکیب می شوند. مطالب به صورت جداگانه آموزش داده نمی شود. دانش آموز یک شنونده منفعل نیست بلکه عضوی فعال است که از تجربه و دانش خود استفاده می کند و دانش قبلی خود را در یک فرآیند علمی به دانش سایر اعضای گروه متصل می کند و در نهایت پس از طی یک فرآیند آن را به محصول تبدیل می کند. آنچه در حال رخ دادن است یک نمونه دنیای واقعی است.

در آموزش پروژه محور ۷ مرحله وجود دارد که عبارتند از: (۱) پیش بینی نتیجه مورد انتظار، (۲) درک مفهوم مواد آموزشی، (۳) مهارت های تدریس، (۴) طراحی موضوع پروژه، (۵) ارائه پیشنهاد پروژه، (۵) ۶) اجرای وظایف پروژه و (۷) ارائه گزارش پروژه.

درک این روش برای والدینی که آموزش سنتی به آنها آموزش داده شده بسیار دشوار است. آموزش پروژه محور به معلمان آموزش دیده و متخصص، فضای کافی، ابزار و تجهیزات مناسب برای هر مقطع تحصیلی (ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان) نیاز دارد.

خلاقیت چیست؟

در تعریف خلاقیت می گویند: «استفاده از تخیل یا ایده های بدیع برای خلق چیزی». اختراع”

بنابراین اولین اصل در تبیین مفهوم خلاقیت این است که خلاقیت از طریق تقلید حاصل نمی شود. آموزش سنتی مبتنی بر تقلید است. تنها کسانی می توانند موفق شوند که از مسیر تقلید روی برگردانند و راهی غیر از تقلید را انتخاب کنند.

در روش تدریس سنتی، خلاقیت به طرق مختلف محدود و سرکوب می شود، اما ۳ عامل بیشترین تأثیر را در سرکوب خلاقیت در دانش آموزان دارد:

نظام ارزشیابی بر اساس نمره و معدل: که منجر به حفظ مطالب به جای یادگیری آن می شود.

یادگیری تکه تکه: به این ترتیب دانش آموز در هر کلاس یا درس بخشی از دانش را می آموزد و در آینده تکمیل می کند.

انگ زدن به اشتباهات: سیستم آموزشی سنتی اغلب اشتباهات را با نمرات پایین تنبیه می کند و احتیاط را نسبت به ریسک پذیری ترویج می کند که می تواند نوآوری را خفه کند.

فقدان فرصت‌های خوداظهاری و حل مسئله: برخی از سیستم‌های آموزشی ممکن است فرصت کافی را برای دانش‌آموزان فراهم نکنند تا خلاقانه خود را ابراز کنند یا در فعالیت‌های حل مسئله شرکت کنند، که می‌تواند خلاقیت را مهار کند.

تأثیر آموزش مهارت محور بر خلاقیت

خلاقیت ارتباط نزدیکی با آموزش پروژه محور دارد. در روش آموزشی پروژه محور دانش آموز بارها در معرض جستجو و کشف قرار می گیرد. او ایده های جدیدی را در عملیات علمی و همچنین در ترکیب با دانش و تجربه سایر دانشجویان می یابد. این روش تا حد زیادی مهارت های تفکر خلاق را بهبود می بخشد. در طول پروژه، دانش آموزان به طور فعال درگیر تفکر انتقادی، تخیل، انگیزه، هوش، حل مسئله، همکاری و تعامل، پیش بینی، انعطاف پذیری، رد و پذیرش، ریسک پذیری، اجازه دادن به اشتباه، سازش با گروه و در نهایت رسیدن به نتیجه هستند. که همه این عوامل در رشد خلاقیت بسیار مهم هستند. به این ترتیب دانش آموزان از یکدیگر یاد می گیرند و به یکدیگر آموزش می دهند.

آموزش پروژه محور در دبستان دخترانه نیکا

دبستان دخترانه نیکا منطقه ۷ را باید یکی از موفق ترین دبستان ها در زمینه آموزش مهارت محور دانست. مدیریت مدرسه با پشتوانه آموزش روانشناسی و تجربه قابل توجه در امر آموزش توانسته بهترین عملکرد را در زمینه آموزش مهارت محور در دبستان دخترانه نیکا اعمال کند.

این دبستان که در ۳ شعبه پیش دبستانی، دوره اول دبستان و دوره دوم دبستان در منطقه ۷ فعالیت می کند، از دو روش مدرن مونته سوری برای پیش دبستانی و دوره اول و روش مهارت محور برای دوره اول و دوم استفاده می کند. مدرسه ابتدایی در گروه‌های کوچک همه دانش‌آموزان با پروژه‌های علمی مناسب آشنا می‌شوند و یا خودشان طرح‌هایی را پیشنهاد می‌کنند و سپس با راهنمایی استاد، در مراحل گام به گام پروژه از نوشتن تا ارائه آن قرار می‌گیرند.

اطلس دبستان دخترانه غیردولتی نیکا اطلاعات مفیدی را در اختیار علاقه مندان قرار می دهد.

تلفیق طبیعت مداری و مهارت محوری یکی از موفقیت های بزرگ دبستان دخترانه نیکا است. کادر آموزشی با راهنمایی مدیر دبستان موفق به ساخت پروژه های زیادی در قالب بازی، نمایش، باغبانی، مجسمه سازی، نقاشی گروهی شده و ضمن ایجاد اوقات شاد و مفرح برای دانش آموزان، آنچه را که باید انجام شود. به روش مهارت محور. آنها درس میدهند. به عنوان مثال، عناوین طبیعت محور زیادی وجود دارد که در واقع در برنامه دانش آموزان مهارت محور هستند، مانند: از گندم تا سمنو که مراحل کاشت و برداشت گندم را داشت که همه توسط دانش آموزان انجام می شد و سپس از با همین دانش محصول سمنو را به دست آورد. دانش آموزان آماده می شوند.

حتی بسیاری از امور هنری در قالب پروژه های گروهی انجام می شود که نتیجه نهایی آن یا به صورت محصول است مانند: کلاژ با برگ، مجسمه سنگی، کاشت گیاه و یا به صورت نمایشی مانند : نمایش برزگر، از خاک تا آسمان (تشکیل باران)، نمایش چغندر، نمایش از دانه تا میوه یا برنامه گروهی آشپزی مانند: درست کردن ترشی، یا آش، یا تزیین با تخم مرغ و… بسیاری از موضوعات پژوهشی مانند: تاریخچه از ابریشم، از پشم تا لباس، از پنبه تا پارچه، از درخت تا کاغذ، از گاو تا چرم و غیره نیز به صورت گروهی و تیمی انجام می شود.

و با این نوع برنامه ریزی و رویکرد، دبستان دخترانه غیردولتی نیکا در سالهای متوالی موفق به کسب امتیاز ۱۰۰ از ۱۰۰ در ارزشیابی آموزش و پرورش استان شده و از روز تاسیس تاکنون بهترین دبستان غیردولتی دخترانه منطقه ۷ به تهران معروف شوید. بالاترین میزان قبولی را در دبیرستان های سمپاد، فرزانگان و دبیرستان های سطح بالا در تهران دارد و پرطرفدارترین دبستان دخترانه در منطقه ۷ و مناطق مجاور است.

نتیجه گیری نهایی:

آموزش مبتنی بر مهارت، آموزشی برای قرن بیست و یکم است. این روش به توسعه مهارت های ضروری زندگی مانند کار گروهی، حل مسئله، جمع آوری تحقیق، مدیریت زمان، ترکیب اطلاعات، استفاده از ابزارهای پیشرفته، مسئولیت شخصی و اجتماعی، تجسم و تصمیم گیری کمک می کند. همه این عوامل از ارکان خلاقیت محسوب می شوند.

اگر ساکن منطقه ۷ تهران یا مناطق اطراف آن هستید، می توانید مراجعه کنید لیست مدارس ابتدایی دخترانه منطقه ۷ برای دانستن برتری دبستان دخترانه نیکا تمامی دبستان های این مناطق را بیابید و مقایسه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا