اهمیت صنعت خدمات بندری و دریایی در اقتصاد ایران
موقعیت جغرافیایی ایران با دسترسی به آب آزاد و رفتن به سمت راهروهای بین المللی ترانزیت ، فرصت های منحصر به فردی برای رشد و توسعه صنعت ارائه داده است.
گزارش بورس اوراق بهادارصنعت بندر و خدمات دریایی ایران یکی از اصلی ترین ستون های تجارت خارجی در کشور است و نقش مهمی در توسعه اقتصادی ، حمل و نقل بین المللی و تأمین نیازهای صنعتی و تجاری ایفا می کند. موقعیت جغرافیایی ایران با دسترسی به آب آزاد و رفتن به سمت راهروهای بین المللی ترانزیت ، فرصت های منحصر به فردی برای رشد و توسعه صنعت ارائه داده است. به عنوان مشبک تجاری این کشور ، بنادر ایران ورود و نتیجه کالاهای اساسی را آسانتر می کند ، نه صادرات نفت و پاسخگویی به نیازهای صنایع مختلف. در همین راستا ، مدیریت کارآمد بنادر و بهبود زیرساخت های دریایی نقش مهمی در بهبود بهره وری ایران و رقابت در تجارت منطقه ای و جهانی دارد.
وضعیت فعلی بنادر ایران و ظرفیت های موجود
بنادر ایران به قسمت های شمالی و جنوبی تقسیم می شوند که هر یک از آنها نقش مهمی در تغییر کالاها و تقویت تجارت دریایی کشور دارند. در بنادر شمالی ، از جمله بندر انزالی ، بندر نوشهر و امیرآباد هافن ، آنها عمدتاً مبادلات تجاری با دریای خزر هستند. در مقابل ، بنادر جنوبی مانند بندر Khorramshahr ، بندر آبادان ، بندر امام Khomeini ، بندر بوشههر ، بندر شهید رجائی ، شهید بانار هافن و چاباهار -هابن نقش اساسی در روابط تجاری ایران با خلیج فارس ، هند ، آفریقا و سایر مناطق دارند. این بنادر از ظرفیت بالایی برای گسترش تغییرات تجاری با انواع خدمات مانند تخلیه و بار ، ذخیره سازی ، صادرات و واردات ظروف ، دیوارهای خشک ، توده مایع و محصولات نفتی برخوردار هستند. در شش ماه اول سال ، حدود ۵ میلیون تن بارگیری و به بنادر این کشور دعوت شده است که این نشانگر حجم بالایی از فعالیت ها در صنعت است.
شرکت هایی که در صنعت بندر و خدمات دریایی ایران فعال هستند
در صنعت بندر و خدمات دریایی ایران چندین شرکت مهم در بورس سهام وجود دارد که نقش مهمی در ارائه تدارکات ، حمل و نقل دریایی و پشتیبانی تجارت بین المللی دارند. این موارد شامل شرکت دریایی سینا و شرکت توسعه بندر (حسین) ، Tidwater East (Even) و شرکت بندر و خدمات دریایی است. الگوی درآمد این شرکت ها عمدتاً مبتنی بر ارائه خدمات تخلیه و بار ، ذخیره سازی ، پشتیبانی لجستیک ، اجاره و ارائه حقایق حمل و نقل و بکسل است. بسته به نوع خدمات ، شرکت های بندری هزینه های مختلفی دریافت می کنند. در بعضی موارد ، بسته به تناژ کالا ، نوع حمل و نقل (ظرف ، ماده خشک ، توده مایع) ، زمان ذخیره و هزینه های عملیاتی بندر. به عنوان مثال ، شرکت Hosseina سزاوار بخش بزرگی از درآمد خود از فرایندهای تخلیه و بارگیری فله در بنادر بزرگ مانند شهید رجائی و امام خمینیهافن است ، در حالی که علاوه بر بارگیری و بارگیری در زمینه خدمات تصرف ، ارائه تجهیزات بندری و ارائه خدمات پلتفرم نفتی. هوبر همچنین بخش قابل توجهی از درآمد خود را از طریق خدمات حمل و نقل دریایی و حمل و نقل از جمله پشتیبانی از تانکرها و حمل و نقل شیمیایی به دست می آورد.
برخی از اقدامات خدمات این شرکت ها تحت تأثیر وظایف گمرکی که توسط بنادر و سازمان های دریایی تأیید شده است ، تحت تأثیر قرار می گیرد ، در حالی که بیشتر درآمد این صنعت براساس قراردادهای ارزی در جایزه دلار رایگان یا نرخ انتقال بانک مرکزی (ETS) است. از طرف دیگر ، هزینه های عملیاتی این شرکت ها ، به ویژه در تحویل تجهیزات ، نگهداری ماشین های بندری و خرید قطعات یدکی ، مستقیماً به نرخ ارز بازار آزاد بستگی دارد. این وابستگی به ارز و همچنین نوسانات نرخ ارز و محدودیت های مجازات برای شرکت هایی که در این زمینه کار می کنند ، چالش های قابل توجهی ایجاد کرده است. در عین حال ، نرخ رقابتی در بازار بندر و دریا نیز یک عامل تعیین کننده برای ساختار قیمت و حاشیه سود این شرکت ها است ، زیرا شرکت ها تخفیف بیشتری ارائه می دهند یا برای حفظ سهم بازار خود مجبور به ارتقاء خدمات هستند.
موقعیت ایران در شاخص های تدارکات و عملکرد پورت
علیرغم ظرفیت گسترده ، بنادر ایران باید زیرساخت ها را بهبود بخشند و بهره وری را در مقایسه با سایر کشورهای منطقه بهبود بخشند. براساس داده های شاخص عملکرد تدارکات ، ایران با ۱.۵ کشور در منطقه کمترین طبقه بندی شده است ، در حالی که امارات متحده عربی با رتبه بالایی. این نشان دهنده چالش های بزرگی از قبیل ضعف در زیرساخت های بندری ، ناکارآمدی فرآیندهای گمرکی و محدودیت های سرمایه گذاری در توسعه لجستیک کشور است.
تأثیر تحریم ها بر صنعت بندر ایران و خدمات دریایی
تحریم های بین المللی در سالهای اخیر تأثیر گسترده ای در بخش های بندر و خدمات دریایی ایران داشته است. این تحریم ها ، که دسترسی به ایران به بازارهای جهانی را محدود می کند و نتایج ارزی کشور را کاهش می دهد ، خود را با چالش های بزرگی برای عملکرد بنادر ، حمل و نقل دریایی و سرمایه گذاری در زیرساخت های مرتبط روبرو کرده اند. مهمترین پیامدهای این تحریم ها کاهش حجم تجارت دریایی ، افزایش هزینه های حمل و نقل ، محدودیت در تهیه دستگاه ها و فناوری های پیشرفته و همچنین کاهش سرمایه گذاری های خارجی است.
یکی از مهمترین پیامدهای تحریم ها ، کاهش تعداد کشتی های حمل و نقل به بنادر ایران است. بسیاری از خطوط حمل و نقل بین المللی به دلیل محدودیت های مالی و بیمه ای از ورود به بنادر ایران خودداری کرده اند و همین امر منجر به کاهش شدید حجم تجارت دریایی شده است. در نتیجه ، درآمد حاصل از خدمات بندر کاهش یافته است و این امر بر اقتصاد ساحلی کشور تأثیر منفی گذاشته است. علاوه بر این ، تحریم ها هزینه حمل و نقل دریایی را افزایش داده است ، زیرا بسیاری از شرکت های حمل و نقل از جایگزین استفاده می کنند یا مجبورند کشتی های خود را تحت پرچم سایر کشورها برای ادامه کار خود ثبت کنند ، که این باعث افزایش هزینه های عملیاتی و کاهش بنادر ایران می شود.
تحریم ها همچنین مانع جدی برای دسترسی ایران به دستگاه ها و فناوری های پیشرفته در بندر و سرویس فرمان ایجاد کرده است. بسیاری از دستگاه های مورد نیاز برای به روزرسانی و توسعه بنادر ایران تحریم شدند و مشکلات زیادی داشتند. این امر باعث کاهش بهره وری درگاه های کشور و افزایش زمان تخلیه و بارگذاری بارگذاری شده است. علاوه بر این ، سرمایه گذاری های خارجی که می توانند نقش مهمی در توسعه زیرساخت های بندر ایران داشته باشند به دلیل محدودیت تحریم کاهش یافته است و بسیاری از پروژه های توسعه یا متوقف شده یا کند شده اند.
استراتژی هایی برای مقابله با چالش های تحریم ها
با وجود این چالش ها ، صنعت حمل و نقل دریایی ایران یکی از اصلی ترین قدرت اقتصاد این کشور است و دولت و بخش خصوصی در تلاش هستند تا از طریق معرفی راه حل ها ، اثرات منفی تحریم ها را کاهش دهند. توسعه همکاری های تجاری با کشورهایی که ناوگان ملی را تقویت می کنند از روشهای جایگزین در معاملات تجاری استفاده می کند ، از فناوری های داخلی برای به روزرسانی تجهیزات بندر و سرمایه گذاری در زیرساخت ها استفاده می کند و از زیرساخت های داخلی استفاده می کند ، از جمله اقداماتی که می تواند به کاهش وابستگی کشور به منابع خارجی کمک کند.
دیپلم
اثرات تحریم ها بر درآمد خدمات بندری و دریایی را نمی توان به عنوان یک معادله یک طرفه در نظر گرفت ، اما به عنوان اثرات پیچیده و چند بعدی. از یک طرف ، حجم تجارت دریایی با تحریم های شدیدتر کاهش می یابد ، که مستقیماً به درآمد شرکتهایی که در منطقه کار می کنند منجر می شود زیرا میزان تخلیه و بار در کالاها کاهش می یابد ، تأمین تدارکات و ترافیک دریایی. از طرف دیگر ، تحریم ها معمولاً نرخ ارز ، به ویژه دلار را افزایش می دهد ، که در برخی موارد اثر کاهش برخی از درآمد را خنثی می کند. بسیاری از خدمات بندر و حمل و نقل بر اساس ارزهای خارجی ارزیابی می شوند و رشد نرخ ارز می تواند ارزش ریال نتایج ارز این شرکت ها را افزایش دهد. این وضعیت تعادل نسبی ایجاد می کند ، به طوری که در برخی دوره ها به دلیل رشد نرخ ارز ، کاهش در شرکت جبران می شود ، اما در نهایت پایداری و سودآوری صنعت به عواملی مانند وابستگی به شرکت ها به واردات دستگاه ها ، سیاست های ارزی و توانایی کشور برای حفظ مسیرهای تجاری بستگی دارد.
محمد رضا بک وردی – محقق بازار سرمایه