فناوری

اهمیت قوی کردن مهارت‌های گفت‌وگو، تامل و صبر برای خودداری از قضاوت زودهنگام

احمد پدرام در گفت و گو با خبرنگار میهن تجارت درباره قضاوت گفت: در واقع قضاوت یکی از توانایی های انسان و از تفاوت های او با سایر موجودات زنده است اما قضاوت سریع بدون داشتن اطلاعات کافی و صحیح از موضوع منجر می شود. مردم را به سمت منفی سوق می دهد. افکار و ذهن خوانی منجر به منفی گرایی می شود.

وی افزود: پیش داوری یک موضوع یا یک فرد از اطلاعات ناقص ناشی می شود و می تواند عواقب منفی داشته باشد.

این روانشناس و مشاور خانواده تصریح کرد: قضاوت در مورد افراد یا مسائل مختلف امری طبیعی است; برای مثال، ممکن است یک فرد بر اساس نوع لباس پوشیدن، رنگ چشمان، نحوه رفتارش یا حتی نحوه سلام کردنش قضاوت شود.

پدرام ادامه داد: مردم باید پیش فرض های خود را بررسی کنند تا درست قضاوت کنند. به عنوان مثال، زمانی که فردی وزن کم کرده است، می توان با پرسیدن سوالی در مورد صحت قضاوت او اطلاعات بیشتری به دست آورد، مثلاً «احساس می کنم وزن کم کرده ای».

وی بیان کرد: قضاوت نکردن مهم نیست، زیرا مردم در بسیاری از موارد ناگزیر قضاوت می کنند، بلکه مهم قضاوت درست، قضاوت درست، تصمیم درست و حل مشکلات سه نعمتی است که سرمایه های انسانی محسوب می شود.

این روانشناس و مشاور خانواده افزود: باید افراد را برای قضاوت صحیح و پرهیز از قضاوت های زودهنگام آموزش داد و مهارت های رفتاری مانند مهارت گفتگو، تفکر و صبر را تقویت کرد.

وی افزود: مردم باید قبل از قضاوت به تکمیل اطلاعات خود توجه کنند تا از عواقب منفی قضاوت زودهنگام یا قضاوت نادرست دور بمانند.

این روانشناس و مشاور خانواده تصریح کرد: در واقع می توان گفت که افراد همیشه و مستمر در حال قضاوت هستند اما برخی قضاوت ها بر اساس فرضیات است و هیچ فردی نمی تواند این توانایی را انکار کند یا از آن چشم پوشی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا