محیط زیست

اهواز بر مدار آلودگی / تنها آسمان ۶ شهر به رنگ آبی است

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل، اگر نگاهی به گذشته و امروز بیندازید – سه شنبه بیست و چهارم بهمن بینداز، میزان و شدت آلودگی هوا را که بر آسمان شهرهای مختلف سرایت کرده است را می توان احساس کرد، به همین دلیل خبرگزاری ایران تحلیل شاخص کیفیت هوای شهرهای مختلف را مقایسه کرده است، بنابراین بر اساس سامانه آنلاین کنترل کیفیت هوای سازمان محیط زیست سازمان حفاظت، امروزه هیچ یک از شهرها در وضعیت خطرناک (قهوه ای) یا بسیار ناسالم (بنفش) قرار ندارند.

بر این اساس امروز سنجش کیفیت هوای شهر اهواز در وضعیت ناسالم (قرمز) هوا با شاخص ۱۵۸ قرار دارد، این در حالی است که دیروز هیچ یک از شهرها در وضعیت ناسالم (قرمز) ثبت نشدند.

در همین راستا امروز سنجش کیفیت هوا در کلانشهرهای تبریز با شاخص ۱۲۰، اصفهان با شاخص ۱۳۰، تهران با شاخص ۱۱۶، مشهد با شاخص ۱۰۱، بجنورد با شاخص ۱۰۲ و زنجان. با شاخص ۱۲۸ در وضعیت ناسالم (نارنجی) قرار دارد. اما دیروز بیست و دوم بهمن ماه بود که شهرهای تبریز، کرج، تهران، مشهد، زنجان و قزوین در وضعیت نابسامان گروه‌های حساس (نارنجی) قرار گرفتند.

به این ترتیب دستگاه سنجش کیفیت هوا در شهرهای ارومیه با شاخص ۷۴، کرج با شاخص ۹۴، بوشهر با شاخص ۶۰، شهرکرد با شاخص ۶۵، زاهدان با شاخص ۷۱، شیراز با شاخص شاخص ۵۶، قزوین با شاخص ۹۲، قم با شاخص ۸۶ سنندج با شاخص ۵۶، رشت با شاخص ۶۴، خرم آباد با شاخص ۷۰، اراک با شاخص ۷۰ و همدان با شاخص از ۶۷ در هوای سالم (زرد) هستند.

لازم به یادآوری است دیروز بیست و دوم بهمن ماه شهرهای ارومیه، اصفهان، ایلام، بجنورد، اهواز، سمنان، زاهدان، شیراز، قم، سنندج، رشت، خرم آباد، اراک، کرمانشاه و همدان در هوای سالم (زرد) بودند.

شایان ذکر است، سنجش کیفیت هوای امروز در شهرهای ایلام با شاخص ۳۷، بیرجند با شاخص ۴۲، سمنان با شاخص ۴۰، کرمان با شاخص ۴۳، کرمانشاه با شاخص ۴۹ و یزد با شاخص شاخص ۴۵ در حالت تمیز (سبز) هستند. اما دیروز کلانشهرهای بوشهر، شهرکرد، بیرجند، کرمان در وضعیت پاک (سبز) قرار داشتند.

بر این اساس وضعیت کیفی هوای امروز در کلانشهرهای اردبیل، یاسوج، گرگان، ساری و بندرعباس ثبت نشده است، این در حالی است که روز گذشته شهرهای اردبیل، یاسوج، گرگان، ساری، بندرعباس و یزد بدون اطلاعات ثبت شده بودند.

در نهایت بر اساس اطلاعات موجود سامانه آنلاین کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست و مقایسه شاخص کیفیت هوا، امروز هیچ یک از کلانشهرها در وضعیت خطرناک (قهوه ای) یا بسیار ناسالم (بنفش) ثبت نشدند، اما یک شهر ناسالم (قرمز)، شش شهر ناسالم (نارنجی)، ۱۳ شهر سالم (زرد)، شش شهر پاک (سبز) و پنج شهر بدون داده ثبت شده است، در حالی که دیروز ۶ شهر ناسالم (نارنجی)، ۱۵ شهر سالم (زرد) ثبت شده است. چهار شهر پاک (سبز) و شش کلان شهر بدون داده وارد شدند.

شاخص کیفیت هوا از ۰ تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم ( بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک است (قهوه ای).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا