اخبار بورس

اوراق با نرخ شناور برای نخستین بار در تامین سرمایه نوین/ تعداد صندوق‌های “تنوین” به ۱۱ صندوق افزایش یافت

چیزی را گزارش کنید اخبار بورسا مجمع عمومی عادی سالیانه سرمایه نوین امروز برگزار شد.

در این مجمع مجتبی عزیزیان، مدیرعامل تامین سرمایه نوین، درباره عملکرد این شرکت گفت: سال پیچیده ای بود که در تامین سرمایه تغییرات ساختاری ایجاد کردیم. ما از سال ۱۹۹۲ در توسعه زیرساخت ها رشد نکرده ایم. بخشی از این امر به دلیل محدودیت های مربوط به تامین سرمایه بانکی بود که باعث شد در توسعه ابزارها با مشکلات جدی مواجه شویم.

وی افزود: ما به رنگ آمیزی شرکت از منظر پایداری، تغییر زیرساخت و تداوم خدمات فکر کردیم. نکته مهم دیگر این بود که ارکان شرکت به تامین مالی بستگی دارد. سال گذشته، تامین مالی ناوین کمترین سطح تامین مالی را به شرکت ها ارائه کرد. اگر فرض کنیم که نرخ بهره در طول زمان افزایش خواهد یافت، سیاست باید به گونه ای مدیریت شود که نرخ بازدهی با شرایط بازار تغییر کند. اینکه اوراقی که از طریق پیشنهاد سرمایه جدید منتشر می‌شود مانند اوراق سال‌های گذشته دارای نرخ سود ثابتی بود، می‌تواند یکی از بحران‌های جدی در ایجاد بازده و مدیریت ریسک صندوق‌ها باشد.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه نوین گفت: برای اولین بار در ایران اوراق با نرخ شناور منتشر کردیم. اوراق قرضه با نرخ متغیر با این واقعیت مشخص می شود که ارزش آنها بسته به شرایط تورم تغییر می کند. اولین استراتژی ما این بود که اوراق را با تاخیر بفروشیم و سپس اوراقی را منتشر کنیم که در معرض نوسانات نرخ بهره هستند. تمرکز ما در سال گذشته بر حفظ AUM بودجه بود. ما از معدود وام دهندگانی بودیم که با راه اندازی سیستم مدیریت ریسک، با هیچ چالشی در مدیریت نقدینگی مواجه نشدیم.

عزیزیان ادامه داد: سیاست پرسنلی ما نیز تغییر کرده است. این فقط تمرکز نیروهای انسانی بر یک دانش نیست. به همین دلیل ترکیب نیروهای مسلح نسبت به سال ۱۴۰۲ از منظر دانشگاهی بسیار تغییر کرده است. هرکسی که برای تامین سرمایه جدید تلاش کند، هر که نجیب تر باشد، می تواند ارزش افزوده بیشتری برای ما ایجاد کند.

وی تصریح کرد: تعداد صندوق ها به ۱۱ صندوق افزایش یافت. همانطور که می دانید NAV صندوق در سال ۱۴۰۲ تثبیت شد و توانستیم AUM صندوق را ۱۲ درصد افزایش دهیم. وجوهی غیر از پالایشگاه توانستند این میزان را تولید کنند.

مدیرعامل تامین سرمایه نوین توضیح داد: صندوق مدیریت بازار مبین، پیشرو تامین کننده سرمایه های جدید، مدیریت الگوریتمی بازار را انجام می دهد. با توجه به بخشنامه آخر از اردیبهشت این ماه صرف نظر از اینکه شرکت ها مدیریت بازار در بورس داشتند یا خیر، تعدادی از شرکت هایی که فعالیت بازاریابی آنها با تامین سرمایه جدید انجام می شد، انصراف دادند. به همین دلیل تعداد شرکت ها کاهش یافته است. البته سیاست های جدیدی برای جذب بازار این بخش تعریف کرده ایم. در مورد دیرکرد اوراق مربوط به صندوق های مختلف، در سال گذشته توانستیم متناسب با شرایط بازار، تاخیر اوراق را کاهش دهیم.

عزیزیان خاطرنشان کرد: بازدهی برای صندوق های بزرگ ۲۶ درصد در سال و برای صندوق های کوچکتر تا ۳۰ درصد است که به دلیل تغییر ساختار پرتفوی صندوق به ویژه معاملات فعال در بازار اوراق است. تا به امروز، سیاست ما در خصوص معاملات اوراق قرضه در بازار یک سیاست گسترده بوده است. ما سال گذشته تجارت را فعال کردیم و توانستیم برای شرکت درآمدزایی کنیم. با توجه به سیاست فعال در بازار اوراق قرضه، بازده وجوه به طور مطلوب افزایش می یابد.

وی با اشاره به صندوق های سهامی گفت: رتبه صندوق های ما در فیپیران نسبت به مدت مشابه سال گذشته تقریباً به نصف کاهش یافته است.

مدیرعامل «تنوین» ادامه داد: سال گذشته کمتر متعهد به پذیره نویسی بودیم. سال گذشته افزایش سرمایه ۴ شرکت، تعهد و تملک ۴ شرکت، مشاوره تصویب ۳ شرکت و ارزیابی ۳۰ شرکت را انجام دادیم.

عزیزیان تصریح کرد: نکته این است که در ساختار شرکت معاونت اقتصادی ایجاد کرده ایم. تامین سرمایه جدید جنبه ساختاری، قانونی و برنامه ای نداشت. اما برای اطمینان خاطر از ثبات مدیریت و ثبات شرکت در شرایط مختلف، نماینده اقتصادی را ایجاد کردیم تا از نتایج این معاونت مطلع شویم. مهمترین آنها سیستم تلگرافی است که به طور همزمان پرتفوی تامین سرمایه و سبد وجوه را بهینه می کند تا با توجه به شرایط بازار، صندوق ها بتوانند بازدهی مطلوبی داشته باشند و تامین سرمایه نیز سود خوبی به دست آورد.

وی با توجه به مطالعات آتی «تنوین» گفت: تقریباً ۳۴ پروژه جدید تعریف شده است. ما با سازمان ها و موسسات مالی مذاکره می کنیم. تمرکز ما روی فعالیت های ساده جمع آوری کمک های مالی نیست.

مدیرعامل «تنوین» افزود: یکی از اصلی ترین صندوق هایی که ایجاد شده، صندوق خرید دین است. صندوق دیگر صندوق بیمه وسایل نقلیه موتوری است. علاوه بر این، در هنگام تأمین سرمایه جدید، مدیریت ریسک نداشتیم. ما یک نرم افزار و پایگاه داده جامع مدیریت ریسک را معرفی کرده ایم. ما ریسک ها را مدیریت می کنیم. این سیستم به ما کمک می کند تا تأثیر رویدادهای بازار را به سرعت کنترل کنیم. ما می توانیم دریابیم که نظر عوامل مهم چگونه بر وجوه، بازده آنها و ترکیب آنها تأثیر می گذارد. حتی با تامین سرمایه جدید، هیچ مستندی در مورد فرآیندها وجود نداشت، اما همه فرآیندهای شرکت در حال حاضر مستند است.

عزیزیان درباره محصولات جدید تامین مالی سرمایه ادامه داد: در حال حاضر ۱۲ محصول در فضای فناوری اطلاعات شامل ابزار و محصولات در حافظه و فضای ذخیره سازی داده ها داریم.

وی افزود: دو موفقیت بزرگ داشتیم. یکی «Doorhouse» است که تأمین مالی جدید داده‌ها را از منابع داده‌های مختلف به‌روزرسانی می‌کند، و دیگری زیرساخت بلاک چین است که به‌ویژه با توضیحات و سیستم ستاره‌ای ترکیب شده است. پدیدار می شود. ما پیشران این عرصه هستیم. سیستم ستاره برای موضوع توضیحات معرفی شده است. انواع دارایی ها در پشت سیستم ستاره قرار می گیرند. زیرساخت بلاک چین به تبدیل دارایی ها به توکن کمک می کند. زیرساخت های قانونی نیز در حال پیشرفت است.

مدیرعامل صندوق سرمایه نوین بیان کرد: امسال یک هزار و ۲۰۳ میلیارد تومان سود خالص گزارش کردیم. نسبت به سال قبل ۲۰ درصد افت در این حوزه داشتیم که ناشی از تغییر ساختارهاست. ما مجبور شدیم برخی از اوراق را برای اصلاح صندوق ها ارائه دهیم و تغییر ساختاری نیز منجر به هزینه های اضافی برای تامین سرمایه جدید شد.

عزیزیان تصریح کرد: مشکل دیگر تامین سرمایه جدید در سال ۱۴۰۱ بود که بازدهی تکرار نشدنی را به همراه داشت. این درآمد از فروش اوراق قرضه دولتی شامل بانک اقتصاد نوین، بانک آینده و موسسه اعتباری ملی به دست آمده است. بانک ها می توانند از ۳ درصد سپرده های خود برای خرید اوراق قرضه دولتی استفاده کنند. بنابراین این درآمد یک بار است. مبلغ ۱۴۲۰ میلیارد تومان از طریق فروش اوراق دولتی به دست آمد.

وی خاطرنشان کرد: ۳۲ اقدام جدید شامل تغییرات، زیرساخت ها و توسعه محصول است که در تامین سرمایه جدید شکل می گیرد. ابزار و محصولات ترکیبی به خصوص نیمکت را طراحی کرده ایم که می توانیم امسال به بهره برداری برسانیم.

مدیرعامل «تنوین» گفت: به فکر حفظ جایگاه از نظر کارآمدی بوده ایم. با سیاست گذاری در نظر داریم ۸ میلیارد تومان اوراق منتشر کنیم. سیستم بازاریابی برای تأمین سرمایه جدید بازاریابی بسیار مهمی را انجام خواهد داد. این روش یک مدل بازاریابی مبتنی بر بلاک چین است. هدف ما ورود به بازارهای خرد است که سایر نهادهای مالی به دلیل ثبات منابع خرد وارد آن نشده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا