اوضاع تخلیه و بارگیری از بنادر 6گانه شمالی؛ همه منفی بهجز بندر کاسپین!
راهرو شمالی و منظره ترانزیت گمرک و بنادر شمالی
کریدور شمالی ، که خلیج فارس و دریای عمان را به خزر و روسیه متصل می کند ، معادلات تجاری ایران را در حال تغییر است. اگرچه عملکرد اکثر بنادر شمالی در چهار ماه اول سال جاری کاهش یافته است ، با استفاده از این مسیر استراتژیک می تواند اقتصاد این بخش را تقویت کند.
عملکرد آداب و رسوم شمالی در سه ماهه اول سال نشان دهنده یک روند متفاوت است. یک روند ، که بخشی از آن به ظرفیت فعال کردن راهرو بین المللی شمال -جنوب است ، این راهرو استراتژیک در واقع دریای هند و عمان و مسیر اروپای شمالی و اروپای شمالی از ایران است.
براساس آمار منتشر شده ، کل عملیات بارگیری و بارگیری در بنادر شمالی کشور (امیرآباد ، انزالی ، نوشاهر ، فریدونکار ، آستارا) در سه ماهه اول سال جاری کاهش یافت ، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ، ۵ ٪ کاهش کالا را تجربه کرد ، در حالی که صادرات می توانند ۵ ٪ افزایش یابد.
جدول زیر بارگذاری و بارگیری بنادر شمالی کشور را نشان می دهد.
بر این اساس ، بارگیری و بارگیری امیرآباد ۵ ٪ کاهش یافته است و این میزان حدود ۲ ٪ به نوشهر گزارش شده است. بندر Fereidunkar همچنین در بارگیری و بارگیری حدود ۲ ٪ افت کرده است ، اما برای کاسپین شاهد افزایش ۵ ٪ در بارگیری و بارگیری هستیم.
جزئیات عملکرد گمرکی بندر شمالی نشان می دهد که امیرآباد ، بزرگترین بندر شمالی کشور ، ۵ ٪ در صادرات و کاهش ۵ ٪ در صادرات افزایش یافته است ، در حالی که Fereidunkar سخت تر و ۵ ٪ ثبت شده است و بندر Anzali تنها در بخش صادرات افزایش یافته است.
همانطور که در جدول زیر نشان داده شده است ، صادرات از بندر کاسپین ۵ ٪ افزایش یافته است و ما در حال افزایش ۵ ٪ در روش های دیگر هستیم. همانطور که در جدول زیر نشان داده شده است ، ما همچنین با افت جدی در واردات و صادرات در آداب و رسوم نوشهر روبرو هستیم.
تأثیر کریدور شمالی بر عملکرد بندر
همانطور که در شش ماه اول سال ذکر شد ، تنها بندری که رشد و بارگذاری را نشان داده است ، بندر خزر است که به طور کلی بارگیری و بارگیری محصول ۵ ٪ و بیش از ۵ ٪ در صادرات افزایش یافته است.
در حقیقت ، این راهرو توانسته است جریان جدیدی از کالاها را به دریای خزر وارد کند و پایه ای برای افزایش سهم صادرات و ترانزیت فراهم کند. تجربه خزر نشان می دهد که با فعال شدن این راهرو ، سایر بنادر شمالی نیز می توانند از فرصت های مشابه بهره مند شوند. مشروط بر اینکه آنها فعالیت خود را تقویت کنند و زیرساخت های لازم برای پذیرش بار ترانزیت را آماده کنند.
چالش های مسیر ترانزیت شمال -جنوب چیست؟
با وجود ظرفیت های قابل توجه ، مسیر شمال هنوز با چالش هایی روبرو است ، مهمترین مشکل عدم زمان دقیق بار به مقصد است. موضوعی که بر اعتماد کالاها و شرکتهای حمل و نقل تأثیر می گذارد ، روند ترانزیت را کند کرده است.
یكی از مهمترین ضروریات در این زمینه ، ایجاد یك خط ترانزیت اختصاصی در بنادر شمالی برای جدا كردن بارها از سایر کالاها و حرکت سریعتر و سهولت ، بدون این ، ظرفیت واقعی راهرو شمال -جنوب برای تبدیل ایران به محور ترانزیت منطقه است.
بررسی ترکیب کالای مبادلات در آداب و رسوم شمالی و ضعف آشکار حمل و نقل کانتینر
بررسی ساختار کالای معاملات در بنادر شمالی نشان می دهد که ۳.۵ میلیون تن کالاهای اساسی بارگیری و بارگیری شده است ، در حالی که سهم کانتینر ۶۰۰۰ تن و سایر کالاها حدود ۲ میلیون تن بود که براساس آن کانتینر تخلیه و بارگذاری عملکرد در بندر آنزالی ، نوشاهر ، آمیراراباد و كسپین در قاتل کاهش یافته است. ضعف که اگر برطرف نشود ، بسیاری از مزایای کریدور شمالی را از دست می دهد.
ضرورت هماهنگی منطقه ای و توسعه زیرساخت ها
پروژه کریدور شمال شمالی در قلب مناطق آزاد آنزالی واقع شده است و همکاری های منطقه ای می تواند نقش تعیین کننده ای در ارتقاء عملکرد آن داشته باشد. تکمیل پروژه های زیربنایی مانند مسیرهای دسترسی ، یخچال و توسعه به تعویق انداختن نیاز به افزایش ظرفیت بنادر شمالی دارد.
همچنین ، نتیجه گیری توافق های همکاری با بنادر روسیه و قزاقستان برای کاهش هزینه های حمل و نقل و جذب شرکت های بزرگ حمل و نقل بین المللی گامی اساسی در جهت استفاده کامل از مزایای این مسیر است.
عملکرد چهار ماهه درگاه های شمالی نشان می دهد که بنادر دیگر به جز بندر کاسپین با کاهش قابل توجهی در بارگیری و بارگذاری روبرو شده اند ، اما نکته اصلی این است که برخی از کارشناسان معتقدند که رشد عملکرد خزر یک استثنا نیست ، بلکه نتیجه مستقیم استفاده از ظرفیت های نوظهور شمال است. ایجاد شده برای به حداکثر رساندن علاقه.
اگر مشکلاتی از قبیل عدم وجود زمان دقیق ، ضعف هماهنگی گمرک و عدم وجود مسیر ترانزیت اختصاصی برطرف نشود ، ایران فرصت طلایی را برای تحکیم موقعیت خود به عنوان بزرگراه ارتباطی جنوبی از دست می دهد ، اما اگر راهرو باهوش باشد ، کریدور می تواند بندر شمالی و دروازه را به بنادر شمالی افزایش دهد.