اخبار اقتصاد ایران

اولویت‌های کلان دولت چهاردهم؛ از تک نرخی شدن ارز تا انتشار آمار واقعی

افق میهن قاسم رضائیان رئیس اتاق رشت در یادداشتی خطاب به رئیس جمهور بر تک نرخی شدن ارز، تسهیل در روند بازگشت ارز، توسعه منطقه ای و توجه به آمار واقعی به منظور تاکید کرد. ایجاد شفافیت به عنوان اولویت های دولت .

انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم بار دیگر نشان داد که در هر زمان و هر کجا که لازم باشد، مردم در کنار هم نقشی ماندگار دارند. اما این حضور و مشارکت مردم در حمایت و پشتیبانی از نظام، مسئولیت همه کارگزاران از جمله رئیس جمهور منتخب مردم را سنگین می کند.

رئیس جمهور منتخب مسئولیت سنگینی در پاسخگویی به اعتمادها، امیدها، انتظارات و نیازهای احساس شده دارد و باید پاسخگویی به آنها را در اولویت برنامه های خود قرار دهد.

به این ترتیب فعالان بخش خصوصی با وجود محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها و تنگناهای متعدد، همواره در کنار دولت‌ها و مردم ایستاده‌اند، فشارها را تحمل کرده و نگذاشتند اقتصاد کشور از مسیر خارج شود و امروز انتظار دارند رئیس جمهور منتخب هر چه بیشتر در راستای ایجاد شفافیت اقتصادی، اصلاح نظام بروکراسی اداری، تک نرخی شدن ارز، تسهیل شرایط بازگشت ارز، ایجاد زیرساخت های توسعه در زمینه های اقتصادی و صنعتی.

فراموش نکنیم که در حال حاضر سیاست های چند نرخی شدن ارز و بازگشت ارز چالش های جدی را برای تجارت ایران ایجاد کرده و متاسفانه این مسائل آسیب جدی به تجارت انواع محصولات کشاورزی وارد کرده است.

با تک نرخی شدن ارز نه تنها وضعیت کسب و کار کشور بهبود می یابد، بلکه شاهد نابودی یکی از مسیرهای مهم فساد در کشور خواهیم بود.

توجه به معضل جدی سرمایه در گردش و اعتبارات پولی واحدهای تولیدی از دیگر خواسته های فعالان اقتصادی از دولت چهاردهم است. متاسفانه بخش قابل توجهی از واحدهای تولیدی و کارخانجات با مشکلات جدی نقدینگی، نوسازی و بازسازی ماشین آلات و تجهیزات تولیدی مواجه هستند.

انتظار بخش خصوصی از دولت چهاردهم این است که با ارائه آمار واقعی و با همان رویکرد دانش محور، ارزش مطالعات پژوهشی را درک و با تکیه بر تخصص، دانش و مشاوره بخش خصوصی، شرایط اقتصادی حاکم بر اقتصاد را به درستی تحلیل و تشخیص دهد. بخش، راه حل های لازم را بیابید و اجرا کنید.

توجه به ظرفیت های استانی از دیگر نکاتی است که در مسیر توسعه باید بر آن تاکید شود. اگر دولت چهاردهم به اصل پژوهش اعتقاد داشته باشد به سمت ظرفیت سنجی، اولویت بندی و توسعه منطقه ای پیش می رود و این رویکرد همان رویکردی است که فعالان بخش خصوصی توصیه می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا