اخبار اقتصاد ایران

اولین آیین‌نامه‌ قانون الزام به ثبت معاملات ۲۵ شهریور ابلاغ خواهد شد

۴ ماه از ابلاغ قانون الزام ثبت معاملات اموال غیرمنقول می گذرد، آیین نامه اجرایی این قانون ابلاغ نشده است. در همین رابطه صفدر کشاورز سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اعلام کرد: آیین نامه ماده ۳ این قانون روز شنبه ۲۵ شنبه شهریور اطلاع رسانی خواهد شد.

افق میهن، صفدر کشاورز سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه اولین آیین نامه قانون الزام ثبت معاملات ملکی ۲۵ شهریور وی گفت: در حال حاضر قانون شامل ۱۴ آیین نامه است که از این تعداد ۶ آیین نامه به تصویب رئیس قوه قضائیه رسیده و ۸ آیین نامه دیگر در حال بررسی و تصویب در هیئت وزیران است. برخی از این آیین نامه ها مهلت های سه ماهه و شش ماهه دارند که باید به سرعت اجرا شوند. ماده ۳ آیین نامه بلافاصله ابلاغ شده و تا شنبه آینده ابلاغ خواهد شد. همچنین پیش نویس سایر آیین نامه ها توسط سازمان ثبت تدوین و تقدیم معاونت اول محترم قوه قضائیه گردیده که مراحل اداری خود را طی می کند.

چالش اجرای ثبت تراکنش چیست؟

وی همچنین در پاسخ به چالش های موجود برای ثبت معاملات که قرار بود وضعیت آن پس از ابلاغ ضوابط مربوطه مشخص شود، گفت: با توجه به ایجاد بستر الکترونیکی «کاتب» برای بنگاه های معاملات ملکی سراسر کشور، این امکان را فراهم می کند. امکان استفاده از این پلتفرم از ۱۵ سپتامبر برای آنها فراهم شود. ارائه شده است اما جزئیات عملکرد جدید املاک پس از ابلاغ آیین نامه به تفصیل توضیح داده خواهد شد که منتظر جلسه شورای راهبردی مشترک با معاونت حقوقی و قوه قضائیه است.

سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: روز شنبه هفته آینده یکی از مهم ترین آیین نامه ها یعنی آیین نامه مواد سه، هفت و دهم به تصویب نهایی می رسد. این آیین نامه مربوط به انتقال اسناد مالکیت بوده و در حال حاضر در مراحل نهایی بررسی می باشد.

امکان ثبت معامله پس از ابلاغ آیین نامه در اختیار عموم قرار خواهد گرفت

کشاورز همچنین به مشکلات مردم برای ثبت ملک خود که قرار بود با ابلاغ آیین نامه مشخص شود اشاره کرد و افزود: در این مورد سازمان ثبت در حال ارائه سامانه الکترونیکی است تا اشخاص حقیقی و حقوقی بتوانند به صورت مستقیم ملک خود را ثبت کنند. . قانونگذار برای ارائه این بستر الکترونیکی به سازمان ثبت فرصت یکساله داده است. در نظر داریم تا قبل از یک سال این سامانه الکترونیکی را برای استفاده در دسترس عموم قرار دهیم و حتی در خصوص استعلام آنلاین نیز اقداماتی انجام شده است که منوط به ابلاغ مقررات مربوط به ماده ۳ می باشد. استعلام اینترنتی در اولین فرصت توسط سازمان ثبت الکترونیکی در اختیار متقاضیان محترم قرار خواهد گرفت. لازم به ذکر است سازمان های دیگری مانند وزارت راه و شهرسازی، شهرداری و تامین اجتماعی نیز در این زمینه وظایفی دارند که پس از تکمیل آنها ثبت نام کامل و دقیق انجام می شود.

کمک به مشاوران املاک برای ثبت معاملات

وی تاکید کرد: اجرای موفق این قانون مستلزم همکاری و هماهنگی بین نهادهای مختلف است و می تواند منجر به بهبود وضعیت اقتصادی و معمولاً کاهش دعاوی ملکی در کشور شود.

کشاورز همچنین به انتشار پرونده های الکترونیکی قراردادها اشاره کرد و گفت: این پرونده ها با ثبت اسناد مکتوب به معاونت حقوقی ارسال شده است که پس از بررسی توسط معاونت حقوقی قوه قضائیه در آینده نزدیک منتشر خواهد شد. در هر زمان توسط واحد حقوقی اطلاع رسانی خواهد شد. ما آن را برای استفاده در دسترس عموم قرار خواهیم داد.

وی تاکید کرد: این پرونده ها می تواند به مشاوران املاک در ثبت معاملات و بهبود روند کاری خود کمک کند و رویه هایی را ارائه دهد که منجر به کاهش مطالبات ملکی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا