بانک و بیمه

اولین اوراق مرابحه ارزی کشور در مرکز مبادله عرضه می‌شود

به گزارش ایران تحلیل، بانک مرکزی به عنوان سیاست گذار پولی، طرح جدیدی را برای تامین مالی طرح های اقتصادی ارائه کرده است که از طریق آن ارز مورد نیاز برخی طرح های صنعتی تامین می شود. اوراق قرضه ارزی ابزاری است که به شرکت های دارای درآمد ارزی کمک می کند تا ارز مورد نیاز خود را تامین کنند و با انتشار این ارز بهره وری شرکت خود را افزایش دهند.

در شرایط کنونی که تامین مالی ارزی بنگاه های اقتصادی یکی از دغدغه های مهم سیاست گذاران خارجی است، این ابزار می تواند تاثیر زیادی بر ورود منابع ارزی به چرخه تولید داشته باشد. تامین منابع ارزی و توسعه پروژه های صنعتی ناتمام باعث افزایش بهره وری و درآمد ارزی واحدهای تولیدی ارز و در نهایت درآمد ارزی کشور می شود.

انتشار اوراق قرضه ارزی در بازارهای داخلی و بین المللی می تواند به مدیریت بهتر منابع و مصارف ارزی کمک کند. از مزایای این اوراق می توان به جذب نقدینگی متنوع در بازارهای مختلف، تامین نیازهای ارزی، افزایش بهره وری منابع ارزی و ایجاد فرصت سرمایه گذاری ارزی برای دارندگان ارز اشاره کرد که باعث کاهش تورم ارزی و کمک به ثبات بازار ارز می شود.

انتشار اولین اوراق ارزی در مرکز مبادلات ایران
بانک مرکزی با هدف تامین مالی پروژه بهسازی و احداث تاسیسات جمع آوری گاز شرکت پالایش گاز بیدبلند در خلیج فارس در نظر دارد اولین اوراق ارزی نظام مالی ایران را منتشر کند.

این اوراق در مرکز مبادلات طلا و ارز ایران عرضه می شود. متقاضیان خرید اوراق ارزی خلیج فارس بیدبلند می توانند از روز دوشنبه ۱۵ آذرماه لغایت پایان وقت اداری روز دوشنبه ۲۲ آذرماه (۷ روز کاری) از طریق بانک ها و یا شرکت های صرافی بانکی درج شده در سامانه ارزی ایران سفارش خرید خود را ارسال کنند. مراکز برای این کار باید فرم موجود در سایت مرکز مبادلات طلا و ارز ایران را پر کنید مهر و امضای مجاز خریدار را در اختیار بانک یا صرافی مورد نظر قرار دهید.

متقاضیانی که سفارش داده اند باید آن را تا پایان دوره اشتراک (تاریخ بسته شدن دوشنبه ۲۲ اسفند) تکمیل کنند. آذر) باید گواهی معتبر موجودی ارزی خود (حداقل میزان نیازهای سفارش شده) را به مرکز مبادلات ارز و طلای ایران ارائه دهند.

دوره انتقال و برداشت وجوه ارزی
مرکز مبادلات بانک ملت که به عنوان عامل فروش، دریافت و پرداخت اقدام می کند، پس از تکمیل پذیره نویسی، اسامی و مشخصات متقاضیان اوراق را به همراه فرم درخواست خرید و گواهی مانده ارزی معتبر ارسال می کند. متقاضیان

بانک ملت پس از دریافت اسناد و مدارک، از ابتدای وقت اداری روز سه شنبه ۲۳ آذرماه تا پایان وقت اداری روز شنبه ۱۱ آذرماه، عملیات انتقال و برداشت وجوه ارزی را انجام می دهد.

میزان سود و مدت اوراق قرضه ارزی
اوراق ارزی شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس با نماد بیدبلند ۰۰۱ با سررسید ۴ ساله و نرخ سود سالانه ۶ درصد منتشر می شود. اصل پرداخت مبلغ اوراق در سررسید (در سال چهارم در تاریخ پایان دوره نقل و انتقال ارز) به صورت ارزی به حساب های مشخص شده خریداران واریز می شود.

سود این اوراق نیز به صورت نقدی توسط ناشر و از طریق واسطه به حساب های مشخص شده دارندگان نهایی اوراق واریز می شود.

این اوراق در ۱۰۰۰۰۰ برگ با مبلغ اسمی ۱۰۰۰ یورو در هر برگ منتشر می شود و مبلغ کل اوراق ۱۰۰ میلیون یورو می باشد. حداقل سایز هر سفارش ۱۰۰۰ برگ و حداکثر سایز هر سفارش نامحدود و به میزان موجودی کاغذ می باشد.

نرخ مبادله این اوراق به یورو است و خرید اوراق به سایر ارزهای بین المللی در صورت پذیرش، دریافت و پرداخت اوراق توسط فروشنده امکان پذیر است.

برای کسب اطلاعات بیشتر از جزئیات اولین انتشار اوراق ارزی به سایت مرکز مبادلات طلا و ارز ایران (www.ice.ir) مراجعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا