ترندهای روز

اولین جراحی دندان‌پزشکی تمام‌خودکار با یک ربات انجام شد؛ تا هشت برابر سریع‌تر از انسان

پایگاه خبری تحلیلی منتخب (ofoghmihan.ir):

شرکت دندانپزشکی رباتیک Perceptive اعلام کرده است که برای اولین بار از یک ربات کاملا خودکار کنترل شده با هوش مصنوعی بر روی یک بیمار انسانی استفاده کرده است. این ربات می تواند عملیات خاصی مانند تعویض تاج دندان را تقریباً هشت برابر سریعتر از یک دندانپزشک معمولی انجام دهد.

به گزارش نیواطلس، پرسپکتیو که سازنده این ربات است، ادعا می کند که این سیستم می تواند زمان عملیات را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. این ربات می تواند تاج دندان را تنها در ۱۵ دقیقه جایگزین کند. انجام این عمل توسط دندانپزشک انسانی ۲ ساعت زمان می برد و باید در دو ویزیت کامل شود.

این شرکت می‌گوید این ربات را روی این بیماری در کلمبیا آزمایش کرده است، اما هنوز هیچ اطلاعات بالینی بررسی شده منتشر نشده است. به گفته کریس سیریلو، مدیر عامل پرسپکتیو، این شرکت برای دریافت تاییدیه از سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) به این داده ها نیاز دارد.

ربات دندانپزشک کاملا اتوماتیک ادراکی

سیستم Perceptive از یک اسکنر حجمی سه بعدی استفاده می کند که یک مدل سه بعدی دقیق از دهان، دندان ها، لثه ها و حتی اعصاب زیر سطح دندان را با استفاده از توموگرافی انسجام نوری یا OCT تولید می کند. در این فرآیند، اشعه مضر اشعه ایکس دیگر استفاده نمی شود. زیرا OCT برای ساخت مدل های حجمی خود تنها از پرتوهای نور و با دقتی حدود ۹۰ درصد استفاده می کند.

البته قبل از اینکه ربات دندانپزشک شروع به کار کند، دندانپزشک (انسان) و بیمار در مورد کارهایی که باید انجام شود صحبت می کنند و زمانی که پزشک مشکل بیمار را تشخیص داد، ربات عمل جراحی را انجام می دهد.

این شرکت پرسپکتیو تاکنون ۳۰ میلیون دلار سرمایه جذب کرده و یکی از سرمایه گذاران آن ادوارد زاکربرگ، دندانپزشک و پدر مارک زاکربرگ، مدیر عامل متا است. هنوز مشخص نیست که زاکربرگ جوان نیز در تامین مالی این شرکت مشارکت داشته است یا خیر.

این ربات هنوز تاییدیه FDA را دریافت نکرده است، اما کریس سیریلو اولین عمل بر روی انسان را موفقیت آمیز می داند. او در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: «ما از اینکه با موفقیت اولین روش دندانپزشکی کاملاً خودکار رباتیک در جهان را انجام دادیم بسیار هیجان زده هستیم. “این پیشرفت پزشکی دقت و کارایی روش های دندانپزشکی را افزایش می دهد و دسترسی به مراقبت های دندانی بهتر را برای همه انسان ها فراهم می کند.”

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا