فناوری

اولین داروی رشد مجدد دندان در جهان، از شهریورماه در ژاپن آزمایش می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

دیجیاتو: آزمایشات بالینی اولین داروی رشد مجدد دندان در جهان در سپتامبر ۲۰۲۴ در بیمارستان دانشگاه کیوتو آغاز خواهد شد.

کاتسو تاکاهاشی، رئیس بخش دندانپزشکی و جراحی دهان در بیمارستان کیتانو در ژاپن، اعلام کرد که آزمایشات بالینی اولین داروی رشد مجدد دندان در جهان در سپتامبر ۲۰۲۴ در بیمارستان دانشگاه کیوتو آغاز خواهد شد.

پس از اینکه این دارو در آزمایشات بالینی موفق ظاهر شد، به بیمارانی که به طور مادرزادی دندان از دست داده اند تجویز می شود. محققان امیدوارند فروش این دارو را در سال ۲۰۳۰ آغاز کنند.

گفته می شود نقص مادرزادی نداشتن دندان حدود یک درصد از جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار می دهد. از دست دادن شش دندان یا بیشتر به عنوان اولیگودنتیا شناخته می شود که معمولا ارثی است.

به گفته بیمارستان کیتانو در ژاپن، محققان فاز اول آزمایشات بالینی را از سپتامبر سال جاری تا آگوست ۲۰۲۵ ادامه خواهند داد. این دارو به صورت داخل وریدی برای افراد سالم برای تایید اثربخشی آن تجویز می شود. ۳۰ نفر بین ۳۰ تا ۶۴ سال در این آزمایش شرکت می کنند. این افراد نباید حداقل یک دندان عقب داشته باشند تا در صورت تاثیر دارو و شروع رشد دندان مشکلی پیش نیاید. هیچ عارضه جانبی عمده ای در مطالعات حیوانی تا به امروز تایید نشده است.

در مرحله بعد این دارو در بیمارستان کیتانو برای بیماران مبتلا به کمبود مادرزادی دندان تجویز می شود. در این مرحله، محققان قصد دارند افراد مورد آزمایش را محدود به افراد ۲ تا ۷ ساله کنند که از بدو تولد حداقل ۴ دندان از دست داده اند.

داروی رشد مجدد دندان پروتئینی به نام USAG-1 را غیرفعال می کند که از رشد دندان ها جلوگیری می کند. این تیم بر این باور است که در آینده نه تنها افراد مبتلا به بیماری های مادرزادی، بلکه افرادی که دندان های خود را به دلیل آسیب دیدگی از دست داده اند نیز ممکن است دندان داشته باشند.

کاتسو تاکاهاشی، سرپرست گروه دندانپزشکی و جراحی دهان در بیمارستان کیتانو، می‌گوید: «ما می‌خواهیم کاری انجام دهیم تا به کسانی که از دندان‌های از دست رفته یا از دست رفته رنج می‌برند کمک کنیم. تاکنون هیچ درمانی برای رفع دائمی این مشکل وجود نداشته است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا