اقتصاد جهان

اولین رکود اقتصادی منطقه یورو پس از بحران کرونا

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از بلومبرگ، نظرسنجی از اقتصاددانان نشان می دهد که اقتصاد منطقه یورو برای دومین بار متوالی در پاییز کوچک شد و در آستانه اولین رکود پس از بحران کرونا قرار دارد.

اقتصاددانان پیش بینی کرده بودند که رشد اقتصاد منطقه یورو در سه ماهه پایانی سال جاری بدون تغییر باقی بماند، اما اکنون آنها تخمین می زنند که اقتصاد در این سه ماهه ۰.۱ درصد کاهش یابد. البته انتظار می رود که در اوایل سال ۲۰۲۴ بهبود نسبی حاصل شود.

تحلیلگران بر این باورند که افزایش قابل توجه نرخ بهره منجر به مشکلات اقتصادی شده است.

رهبر رکود اقتصادی در اروپا، آلمان، بزرگترین اقتصاد منطقه است که نتوانسته است بر رکود در بخش تولید غلبه کند. بحران بودجه و تقاضای ضعیف جهانی باعث شد که اقتصاد آلمان در سه ماهه پایانی سال جاری ۰.۲ درصد در مقایسه با پیش‌بینی قبلی ۰.۱ درصد کاهش یابد.

در ماه نوامبر، کمیسیون اروپا پیش‌بینی کرد که به دلیل کاهش تورم و رونق بازار کار، منطقه ۲۰ کشوری یورو شاهد از سرگیری رشد اقتصادی در سه ماهه پایانی سال خواهد بود.

داده های یورواستات در روز پنجشنبه نشان داد که دلیل ضعف اخیر در اقتصاد اروپا تغییر سطح ذخایر است که نشان دهنده مصرف بالای خانوارها است. اما کاهش تولید صنعتی نشان دهنده تداوم ضعف اقتصاد منطقه است.

در حالی که سیاست های پولی فشرده به عنوان بزرگترین مشکل منطقه یورو ذکر شده است، کاهش اخیر در رشد قیمت مصرف کننده، هم بازارها و هم سیاست گذاران را شگفت زده کرده است و بانک مرکزی اروپا را مجبور به کاهش نرخ بهره تا فصل بهار کرده است.

انتهای پیام/۱۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا