فناوری

اولین «قرص بارداری» ساخته شد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

ایسنا: دانشمندان می گویند اثربخشی قرصی به نام OXO-001 در بهبود باروری در فاز ۲ کارآزمایی بالینی که در ۲۸ مرکز در اروپا انجام شد، مناسب ارزیابی شد.

داروی جدیدی به نام OXO-001 نتایج امیدوارکننده‌ای را در افزایش میزان موفقیت ایجاد جنین در لقاح آزمایشگاهی (IVF) نشان داده است که ممکن است منجر به افزایش قابل توجه تولد شود.

یک شرکت بیوتکنولوژی به نام Oxolife (Oxolife) واقع در اسپانیا این داروی خوراکی را ساخته است.

به گزارش گاردین، این داروی جدید لقاح مصنوعی منجر به افزایش ۷ درصدی تولدهای موفق در این آزمایش فاز ۲ شد.

دکتر ایگناسی کانالز، “ما از نتایج این کارآزمایی هیجان زده هستیم، که پتانسیل OXO-001 را برای تبدیل شدن به اولین درمانی برای افزایش موفقیت کاشت جنین با یک داروی غیر هورمونی با استفاده از مکانیسم اثر جدید نشان می دهد.” مدیر ارشد علمی این شرکت در یک بیانیه مطبوعاتی گفت. که مستقیماً بر اندومتر تأثیر می گذارد.

جنین یک یوکاریوت چند سلولی دیپلوئید در مرحله اول رشد، از زمان اولین تقسیم سلولی تا تولد، جوجه ریزی یا جوانه زنی نامیده می شود. در انسان به سلول در حال رشد از لحظه لقاح تا پایان هفته هشتم جنین و بعد از آن جنین می گویند. نام پژوهشکده رویان ایران از این کلمه گرفته شده است.

لقاح آزمایشگاهی یا IVF روشی است که در آن سلول‌های تخمک در شرایط آزمایشگاهی با اسپرم لقاح می‌یابند و یک یا چند سلول تخمک حاصل پس از چندین مرحله تقسیم سلولی به جنین «۸ سلولی» یا «جنین ۵ روزه» تبدیل می‌شوند. “. آنها در رحم قرار می گیرند تا روند رشد جنین به طور طبیعی ادامه یابد. در این روش ابتدا تخمک گذاری در زن ایجاد می شود و پس از به دست آمدن تعداد مناسب تخمک در آزمایشگاه کشت داده می شود. پس از بلوغ تخمک ها، تخمک را با اسپرم مناسب بارور می کنند.

ناباروری یک مشکل رایج است که تقریبا از هر شش نفر در سراسر جهان یک نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. با وجود پیشرفت و افزایش روش های لقاح مصنوعی که بیش از ۳ میلیون بار در سال انجام می شود، همچنان مانع بزرگی بر سر راه رسیدن به کاشت موفق جنین وجود دارد.

اکنون شرکت Oxolife اثربخشی این قرص خوراکی را برای افزایش میزان موفقیت لقاح مصنوعی ارزیابی کرده است.

برخلاف سایر داروهای باروری که از هورمون ها استفاده می کنند، داروی خوراکی OXO-001 به طور مستقیم بر پوشش داخلی رحم تأثیر می گذارد و باعث می شود رحم بیشتر پذیرای جنین کاشته شده باشد.

در حالی که مکانیسم دقیق OXO-001 توسط Oxolife فاش نشده است، این شرکت می‌گوید که این دارو بر تولید مولکول‌های خاصی که برای کاشت جنین حیاتی هستند، تأثیر می‌گذارد. این مولکول ها به جنین کمک می کنند تا به دیواره رحم بچسبد و از حرکت آن جلوگیری کرده و لانه گزینی موفقیت آمیز آن را تسهیل می کند.

نتایج امیدوار کننده این دارو

اثربخشی داروی خوراکی OXO-001 در یک کارآزمایی بالینی فاز ۲ که در ۲۸ مرکز در اروپا انجام شد، ارزیابی شد.

این کارآزمایی شامل ۹۶ زن زیر ۴۰ سال بود که تنها یک جنین به آنها منتقل شده بود.

آنها به دو گروه تقسیم شدند که ۴۲ نفر دارونما دریافت کردند، در حالی که ۵۴ نفر دوز روزانه OXO-001 دریافت کردند.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی محققان، درمان یک سیکل قاعدگی قبل از انتقال جنین آغاز شد و تا پنج هفته پس از آن ادامه یافت.

نتایج امیدوارکننده بود. گروهی که این داروی خوراکی مصرف می کردند، میزان بارداری به طور قابل توجهی (۷۶٪) در مقایسه با گروه دارونما (۵۲٪) نشان دادند. این شامل نرخ بالاتر “بارداری بیوشیمیایی”، ضربان قلب قابل تشخیص در هفته ۱۰ و در نهایت تولد زنده بود.

پروفسور کارن سرمون، رئیس انجمن اروپایی تولید مثل انسان و جنین شناسی (ESHRE)، در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: “علیرغم پیشرفت های مداوم در تحریک تخمدان، دستکاری و کشت جنین، بهبود نرخ تولد زنده در تولید مثل با کمک پزشکی افزایشی بوده است. در بهترین حالت.” جهش نزدیک به هفت درصد خبر خوبی برای بیماران ما است و امیدواریم این موضوع را در گروه های بزرگتری از بیماران تأیید کنیم.

این یک گام مهم در دستیابی به یک بارداری موفق است. مطالعات بیشتر این یافته ها را در کارآزمایی های بزرگتر تایید می کند.

این شرکت همچنین در حال بررسی استفاده از OXO-001 برای درمان سایر بیماری های مرتبط با باروری، مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک است.

این یافته ها در چهلمین نشست سالانه انجمن اروپایی تولید مثل انسان و جنین شناسی در آمستردام ارائه شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا