اقتصاد جهان

اولین نیروگاه هسته ای جهان عرب در امارات راه اندازی شد

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از یورونیوز، شرکت ملی انرژی هسته ای امارات متحده عربی (INAC) روز پنجشنبه از تکمیل اولین نیروگاه هسته ای در جهان عرب خبر داد و آن را گامی بزرگ به سوی آینده ای پایدار خواند.

بر اساس این گزارش، نیروگاه اتمی برکه در ابوظبی پس از راه اندازی چهارمین و آخرین راکتور خود، سالانه ۴۰ تراوات ساعت برق تولید خواهد کرد.

این میزان برق ۲۵ درصد از نیازهای این کشور گرم و خشک را پوشش می دهد و تقریباً معادل مصرف برق سالانه نیوزلند است.

این نیروگاه که در سال ۲۰۲۰ شروع به کار کرد، به تامین برق شرکت های بزرگی مانند شرکت ملی نفت ابوظبی (ADNOC)، فولاد امارات و آلومینیوم گلوبال امارات کمک می کند.

شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات متحده عربی، این دستاورد را گامی مهم به سوی آزادی کربن توصیف کرد و بر اهمیت امنیت انرژی و پایداری برای نسل‌های کنونی و آینده تاکید کرد.

نیروگاه برقه برکه بخشی از تلاش های گسترده امارات متحده عربی برای توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر و تامین نیمی از نیازهای آن در این بخش تا سال ۲۰۵۰ است.

امارات متحده عربی به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت اوپک، عمدتاً از نیروگاه های گاز سوز برای تولید برق استفاده می کند.

با این حال، این کشور همچنین دارای یکی از بزرگترین نیروگاه های خورشیدی در جهان است و سال گذشته میزبان اجلاس زیست محیطی COP28 بود که منجر به توافقی پیشگامانه برای دور شدن از سوخت های فسیلی شد.

امارات متحده عربی بارها تاکید کرده است که برنامه های هسته ای این کشور منحصراً برای اهداف صلح آمیز است و هیچ برنامه ای برای غنی سازی اورانیوم یا فناوری های بازفرآوری هسته ای ندارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا