اقتصاد جهان

اوپک توقف رشد تقاضا برای نفت در بلندمدت را رد کرد

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از رویترز، هیثم الغیس دبیرکل اوپک گفت این گروه اوج تقاضا برای نفت را در بلندمدت پیش بینی نمی کند و انتظار دارد تقاضا تا سال ۲۰۴۵ به ۱۱۶ میلیون بشکه در روز افزایش یابد.
آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی در روز چهارشنبه اعلام کرد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۹ به اوج خود خواهد رسید و تا پایان دهه جاری در حدود ۱۰۶ میلیون بشکه در روز تثبیت خواهد شد.
دبیر کل اوپک گزارش آژانس بین المللی انرژی را تفسیری خطرناک به ویژه برای مصرف کنندگان خواند که منجر به بی ثباتی انرژی در مقیاسی بی سابقه می شود.
ائتلاف اوپک پلاس، متشکل از گروه اوپک و متحدانش از جمله روسیه، از اواخر سال ۲۰۲۲ تولید خود را برای حمایت از بازار کاهش داده است.

اعضای این اتحاد تولید خود را ۵.۸۶ میلیون بشکه در روز کاهش داده اند که معادل ۵.۷ درصد تقاضای جهانی است.
این کاهش تولید شامل ۳.۶۶ میلیون بشکه در روز کاهش تولید است که طبق دومین نشست ژوئن تا پایان سال ۲۰۲۵ ادامه خواهد داشت و همچنین ۲.۲ میلیون بشکه در روز کاهش تولید داوطلبانه توسط برخی اعضا که به تدریج از بین خواهد رفت. یک سال از اکتبر شروع می شود.
الغیس گفت که پیش‌بینی‌های مشابه با آژانس بین‌المللی انرژی قبلاً اشتباه بوده است، مانند پیش‌بینی آژانس مبنی بر اینکه تقاضای بنزین در سال ۲۰۱۹ به اوج خود خواهد رسید یا تقاضای زغال سنگ در سال ۲۰۱۴ به اوج خود خواهد رسید.
وی تاکید کرد که اوپک انتظار دارد تقاضای نفت در دو سال ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ به میزان چهار میلیون بشکه در روز افزایش یابد. با توجه به اینکه آژانس بین المللی انرژی رشد تقاضای نفت را در این مدت ۲ میلیون بشکه و در سال ۲۰۲۶ ۰.۸ میلیون بشکه پیش بینی کرده است، چگونه می توان در سال ۲۰۳۰ و ظرف چهار سال به صفر رسید؟
دبیرکل اوپک این پیش بینی را سناریویی غیرواقعی خواند که تاثیر منفی بر اقتصاد جهانی خواهد داشت.
انتهای پیام/۲۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا