اقتصاد جهان

اوپک می تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از قیمت نفت، در پی پاسخ موشکی ایران به رژیم صهیونیستی و احتمال گسترش درگیری ها در این کشور در خاورمیانه، زمزمه های افزایش قیمت نفت به ۱۰۰ دلار در هفته جاری افزایش یافته است.
تحلیلگران می گویند اگر جریان نفت از طریق تنگه هرمز که روزانه حدود ۲۱ میلیون بشکه نفت را از صادرکنندگان بزرگ خاورمیانه به بازارهای جهانی حمل می کند، مختل شود، قیمت نفت می تواند به ۱۰۰ یا حتی ۱۳۰ دلار در هر بشکه برسد. صادرات نفت از تنگه هرمز یک پنجم مصرف روزانه جهانی را تشکیل می دهد.
از سوی دیگر، تحلیلگران و معامله گران می دانند که ائتلاف اوپک پلاس که حامی تعادل بازار نفت است، ظرفیت مازاد تولید حدود ۵ میلیون بشکه در روز دارد که در صورت اختلال در تولید نفت، به تدریج می تواند وارد بازار شود. عرضه و احتمال رسیدن قیمت نفت به ۱۰۰ دلار.
ائتلاف اوپک پلاس می‌تواند با از سرگیری کاهش تولید ۲ میلیون بشکه‌ای در روز که قبلاً از بازار حذف شده بود، بر قیمت نفت تأثیر بگذارد. البته اگر تنگه هرمز به روی حمل و نقل نفتکش ها بسته شود، صادرات تولیدکنندگان خاورمیانه از جمله ایران تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

با کاهش رشد عرضه نفت آمریکا، ائتلاف اوپک پلاس کنترل خود را بر بازار نفت بازپس گرفته و می تواند عرضه و قیمت نفت را بیش از پیش کنترل کند.
در حال حاضر بازار تخمین می زند که با افزایش تنش ها در خاورمیانه، قیمت نفت بین ۵ تا ۱۰ دلار در هر بشکه افزایش می یابد و با کاهش تنش ها، قیمت به سرعت کاهش می یابد. اما با توجه به افزایش تقاضا در فصل تابستان، بازار در سه ماهه سوم سال جاری با کمبود نفت مواجه خواهد شد. حتی اگر درگیری بین ایران و رژیم صهیونیستی تشدید نشود، انتظار می‌رود قیمت نفت در تابستان به بالای ۹۰ دلار در هر بشکه برسد.
اول هانسن، رئیس استراتژی کالا در ساکسو بانک، گفت که خطر اختلال در عرضه محدود است، اما در بدترین سناریو، آزادسازی ذخایر استراتژیک نفت ایالات متحده یا افزایش تولید توسط تولیدکنندگان اوپک می تواند تسکین دهد.
ائتلاف اوپک پلاس در اوایل ژوئن نشستی برای تصمیم گیری در مورد برنامه کاهش تولید برگزار خواهد کرد.
وارن پترسون، رئیس استراتژی کالا در ING، در یادداشتی نوشت ۵ میلیون بشکه در روز از ظرفیت مازاد تولید اوپک، که بیشتر آن از عربستان سعودی، امارات متحده عربی، عراق و کویت تامین خواهد شد، می تواند خاورمیانه را مختل کند. اگر تنگه هرمز بسته نشود، عرضه نفت شرق را متعادل کنید. تنها بسته شدن این تنگه مانع از رسیدن نفت تولیدکنندگان این گروه به بازار می شود.
انتهای پیام/۳۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا