اقتصاد جهان

اوپک پلاس از تلاش برای تحقق نفت 100 دلاری کوتاه آمد

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از بلومبرگ، ائتلاف اوپک پلاس در تلاش های خستگی ناپذیر خود برای رسیدن به ۱۰۰ دلار در هر بشکه نفت شکست خورده است. مشخص نیست این تغییر موضع یک تغییر استراتژیک است یا یک عقب نشینی تاکتیکی، اما تاثیر آن بر بازار نفت کاهش قیمت نفت و کاهش تورم جهانی خواهد بود.
روز یکشنبه، اوپک پلاس توافقی را اعلام کرد که بر اساس آن کاهش تولید پیچیده آن در سال ۲۰۲۵ ادامه خواهد یافت. اما این قرارداد جنبه دیگری هم دارد. اعضای اوپک پلاس از ماه اکتبر می توانند بشکه های بیشتری را به بازار وارد کنند که به معنای افزایش قابل توجهی در سال آینده خواهد بود.
به گفته مقامات سعودی، تولید اوپک پلاس تا دسامبر ۵۰۰ هزار بشکه در روز بالاتر از سطح فعلی خواهد بود و تا اواسط سال ۲۰۲۵ به میزان ۱.۸ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت. و افزایش تولید نفت همواره با کاهش قیمت نفت همراه بوده است.
اوپک پلاس اعلام کرده است که این افزایش تولید منوط به سلامت بازار خواهد بود، بنابراین این توافق در حال حاضر یک هدف است. اما حقیقت این است که تمایل اتحاد برای تولید بیشتر بر روان‌شناسی بازار تأثیر می‌گذارد، به ویژه اینکه امارات اجازه دارد تولید خود را بیش از سایر اعضا افزایش دهد. سایر اعضایی که مشتاقانه منتظر افزایش تولید هستند، مانند عراق و قزاقستان، به اندازه امارات خوش شانس نبوده اند، بنابراین این احتمال وجود دارد که آنها به سطح فعلی تولید متعهد نشوند.
به نظر می رسد که ائتلاف اوپک پلاس هدف سه رقمی نفت را به دو رقمی کاهش داده است. اما چقدر پایین؟ نفت خام برنت کمی بالای ۸۰ دلار در هر بشکه معامله می شود و انتظار می رود برای مدتی در همین سطح فعلی باقی بماند.

تحلیلگران بر این باورند که شکست اوپک پلاس در دستیابی به هدف تولید نفت سه رقمی خود تصمیم عاقلانه ای است و افزایش تولید برای این اتحاد سود به همراه دارد. اولا، اوپک پلاس شاهد کاهش قیمت نخواهد بود و کاهش قیمت محدودی را تجربه خواهد کرد. ثانیاً، کاهش قیمت نفت اثرات کوتاه مدت مثبتی دارد: تورم جهانی را کاهش می دهد و نرخ بهره پایین تر و رشد بیشتر در بازارهای نوظهور را تضمین می کند. در نهایت، می تواند یارانه هایی را که به رقبای شیل آمریکایی داده می شود حذف کند.
اما این تغییر موضع در زمان بدی برای عربستان سعودی رخ داد. این کشور برای تحقق رویاهای خود برای ساخت شهرهای جدید به پول نیاز دارد. عربستان سعودی روز یکشنبه فروش بیشتری از سهام آرامکو را آغاز کرد و امیدوار بود از این فروش ۱۱.۵ میلیارد دلار به دست آورد.
بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، عربستان سعودی برای تامین بودجه امسال خود به نفت با قیمت ۹۶ دلار در هر بشکه نیاز دارد که بالاتر از میانگین قیمت ۸۰ دلاری فروخته شده بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰ است. میانگین قیمت نفت خام برنت از ابتدای سال جاری تاکنون ۸۳ دلار و ۵۰ سنت بوده است. این رقم باعث ایجاد کسری بودجه در عربستان شده و این کشور را مجبور به افزایش بدهی، فروش دارایی، کاهش هزینه ها و افزایش مالیات می کند.
ولیعهد عربستان با مشکل دیگری مواجه است. جمعیت این کشور به دلیل زاد و ولد بالا و مهاجرت از یمن افزایش یافته است. جمعیت عربستان سعودی در سال جاری به حدود ۳۴ میلیون نفر رسیده است که تقریباً دو برابر سال ۲۰۰۰ است. بنابراین عربستان سعودی نسبت به همسایگان ثروتمندتر خود فقیرتر به نظر می رسد. سرانه تولید ناخالص داخلی عربستان سعودی در سال ۲۰۲۳ ۳۰ هزار دلار است، در حالی که این رقم برای عربستان ۵۵ هزار دلار و برای قطر ۸۰ هزار دلار است.
از سوی دیگر، عربستان سعودی در حال حاضر ۹ میلیون بشکه در روز نفت تولید می کند که کمترین میزان در یک دهه اخیر است.
انتهای پیام/۶۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا