اخبار بورس

اوپک پلاس ممکن است آخرین کارت خود را با کاهش داوطلبانه نفت خام بازی کرده باشد؟

در حاشیه نشست اوپک پلاس؛

اوپک پلاس روز پنجشنبه برای بحث در مورد اتخاذ سیاست عرضه و کاهش تولید داوطلبانه ۱ میلیون بشکه در روز عربستان سعودی از ژوئیه، کاهش ۳۰۰ هزار بشکه ای روسیه و ۹۰۰ هزار بشکه دیگر در روز برای سایر اعضا، یعنی کل تعهدات اوپک پلاس، به بحث و گفتگو نشست. تمدید شود. آن را به حدود ۵ میلیون بشکه در روز می رساند.

چیزی را گزارش کنید ایران تحلیلبه نقل از رویترز؛ کاهش تولید نفت اوپک پلاس دو هدف را دنبال می کند، که هیچ یک از آنها احتمالاً گروه صادرکننده نفت را راضی نمی کند. اول اینکه کاهش حدود ۲.۲ میلیون بشکه ای در روز از اوایل سال آینده تقاضای جهانی را کاهش می دهد. ثانیاً این سوال مطرح می شود که آیا این به اصطلاح آخرین تلاش اوپک پلاس است و آیا واقعاً در صورت ادامه روند قیمت نفت می توان آن را بیشتر کاهش داد؟

اوپک پلاس روز پنجشنبه برای بحث در مورد اتخاذ سیاست عرضه تشکیل جلسه داد، اگرچه نشست ۲۶ نوامبر در بحبوحه تلاش آشکار برای دستیابی به توافق به تعویق افتاد. بر اساس تصمیمات اتخاذ شده، مجموع کاهش تولید ۸ کشور عضو ۲.۲ میلیون بشکه در روز بود، رقمی که شامل تمدید کاهش های داوطلبانه موجود توسط عربستان سعودی و روسیه به میزان ۱.۳ میلیون بشکه در روز بود.

واکنش بازار جهانی نفت به اظهارات اوپک پلاس ضعیف بود. بهای آتی نفت خام برنت از ۸۳.۱۰ دلار در روز پنجشنبه به ۸۲.۸۵ دلار در هر بشکه کاهش یافت. این حرکت قیمت احتمالاً منعکس کننده دیدگاه بازار است مبنی بر اینکه اقدامات اوپک پلاس بعید است که به اندازه کافی تعادل عرضه و تقاضای جهانی را در سه ماهه اول تثبیت کند و باعث بازگشت مجدد شود.

این ممکن است نشان دهنده تردید غیرضروری در مورد ماهیت داوطلبانه کاهش تولید باشد. همچنین این سوال را مطرح می کند: آیا واقعاً تغییراتی وجود خواهد داشت؟ سوال دیگر این است که آیا اوپک پلاس به اندازه کافی برای حفظ قیمت ها در بالای ۸۰ دلار در هر بشکه که احتمالا حداقل قیمت ترجیحی برای اکثر اعضای گروه است، انجام خواهد داد.

تمدید کاهش تولید داوطلبانه یک میلیون بشکه در روز برای عربستان سعودی از ماه جولای و کاهش ۳۰۰ هزار بشکه در روز برای روسیه و ۹۰۰ هزار بشکه دیگر در روز برای سایر اعضا، کل تعهدات اوپک پلاس را به حدود ۵ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داد. توجه داشته باشید که قیمت نفت خام توسط بازار فراساحلی تعیین می شود و تا حد زیادی تاثیر نفت خام تولید و مصرف داخلی یا حتی نفت حمل شده از طریق خطوط لوله نادیده گرفته می شود.

معاملات دریایی

حجم قبلی واردات نفت دریایی بر اساس داده های مشاوران مواد خام Kpler است. در ۱۱ ماهه نخست سال جاری، کل واردات نفت دریایی ۴۱.۹۶ میلیون بشکه در روز بوده است. به گفته Kpler، این نشان دهنده افزایش ۱.۸۶ میلیون بشکه در روز از ۴۰.۱۰ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۲ است. اگرچه حرکت دریا تنها عامل محرک رشد تقاضا نیست، اما احتمالاً مهمترین عامل تعیین کننده در تعیین قیمت های جهانی است.

بازار دریایی رشد قابل توجهی را نشان می دهد، اما بعید است که این برای جبران افزایش عرضه از سوی تولیدکنندگان غیراوپک پلاس مانند ایالات متحده، برزیل و گویان کافی باشد. لازم به ذکر است که خوش‌بینی در پیش‌بینی تقاضا از سوی اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی در درجه اول معطوف به آسیا به‌ویژه چین به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده جهان و هند به‌عنوان سومین واردکننده بزرگ جهان است.

واردات نفت خام چین در ۱۰ ماهه اول سال ۱۱.۳۶ میلیون بشکه در روز بود که ۱.۲۱ میلیون بشکه در روز بیشتر از کل سال ۲۰۲۲ بود. بر اساس داده های LSEG، هند در ۱۰ ماهه اول سال ۴.۶۲ میلیون بشکه در روز واردات داشته است که ۴۶۲۰۰۰ بشکه در روز از ۴.۱۴ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است. کشورهای آسیایی این است که واردات تنها اندکی رشد کرده است.

بر اساس داده های LSEG؛ واردات نفت خام آسیا در ده ماهه نخست سال جاری به ۲۶.۹۳ میلیون بشکه رسید که ۱.۳۴ میلیون بشکه بیشتر از ۲۵.۵۹ میلیون بشکه در کل سال ۲۰۲۲ بود. تصویر کلی این است که رشد تقاضای پیش‌بینی‌شده احتمالاً از بین می‌رود و عرضه از سوی تامین‌کنندگان غیراوپک پلاس تا حد زیادی از طریق تجارت فراساحلی رشد خواهد کرد.

پایان مقاله

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا