ترندهای روز

او می‌دانست که ثروتمندترین مرد روی زمین خواهد شد

بزوس با خونسردی پاسخ داد: «خب، ما یک شرکت معروف بی‌سود هستیم. و این یک استراتژی آگاهانه و یک تصمیم سرمایه گذاری است.”

اکنون بیست و چهار سال پس از مصاحبه و ۳۰ سال پس از تأسیس آمازون، جرمی واین هنوز بسیاری از جنبه های مصاحبه با بزوس را به یاد می آورد. او می گوید: “من چند سوال خصمانه داشتم و او به سادگی آنها را رد کرد.” او هرگز، هرگز مشکلی نداشت و اصلاً عرق نکرد.»

جرمی واین ادامه می‌دهد: «به یاد می‌آورم که در آن زمان با خودم فکر می‌کردم: «این پسر حالش عالی است». او روحیه بسیار شاد و مشتاقی داشت و من همیشه به گذشته نگاه می کنم و فکر می کنم که او در آن زمان می دانست که ثروتمندترین مرد روی زمین خواهد بود.

جف بزوس این شرکت را در گاراژی در Bellevue، واشنگتن در ۵ ژوئیه ۱۹۹۴ تأسیس کرد و وب سایت آن یک سال بعد راه اندازی شد. شبکه جهانی وب هنوز در مراحل ابتدایی خود بود و تنها تعداد کمی از شرکت ها پتانسیل کسب و کارهای مبتنی بر وب را مشاهده کردند.

آمازون به عنوان یک کتابفروشی آنلاین شروع به کار کرد و در آن زمان بزرگترین مجموعه کتاب های الکترونیکی را در جهان ارائه کرد. این شرکت برای تبدیل شدن به یک بازیگر کلیدی در بازار نوظهور تجارت الکترونیک، روی کتاب تمرکز کرد.

آمازون سوار بر رونق دات کام شد. اصطلاحی که برای توصیف ظهور سریع شرکت های مبتنی بر اینترنت در نیمه دوم اواخر دهه ۱۹۹۰ در بخش فناوری ایالات متحده استفاده می شود.

چهار سال پس از راه اندازی سایت، آمازون به بزرگترین پلت فرم فروش آنلاین در جهان تبدیل شد و محصولات خود را به سایر کالاها مانند لوازم الکترونیکی، اسباب بازی و لوازم خانگی گسترش داد. در پایان هزاره، آمازون ۱۷ میلیون مشتری داشت و ارزش سهام آن ۵۰ برابر ارزش اولیه سهام آن بود.

جف بزوس حتی در سال ۱۹۹۹ توسط مجله تایم به عنوان شخصیت سال افق میهن شد و او را “پادشاه تجارت الکترونیک” نامید. با این حال حتی در سال ۲۰۰۰، علیرغم موفقیت چشمگیر آمازون، برخی از مردم در مورد این شرکت شک داشتند. در اخبار شبانه در سال ۲۰۰۰، بنیانگذار آمازون به شوخی به نام مستعاری که منتقدان به شرکتش داده بودند اشاره کرد و به دشواری شرکت در کسب سود اشاره کرد.

او می دانست که ثروتمندترین مرد روی زمین خواهد شد

جرمی واین در آن شب گفت: «با ۲۰ میلیون مشتری، از دست دادن واقعاً به مهارت نیاز دارد. این جمله ای بود که یکی از خنده های معروف بزوس را به همراه داشت. بزوس با لحنی طنز پاسخ داد: “خب، ما این مهارت را داریم.” اما آنچه واقعاً در اینجا اتفاق می افتد سرمایه گذاری است است”.

در میان بی ثباتی فضای دات کام و تجارت الکترونیک، جف بزوس از قبل به توسعه آمازون فکر می کرد. در سال ۱۹۹۹، آمازون حدود ۴ میلیون فوت مربع از فضای انبار در سراسر جهان را به دست آورد، از جمله دو میلیون فوت مربع در بزرگترین مرکز توزیع این شرکت در انگلستان، درست خارج از لندن. به گفته بزوس، اتخاذ استراتژی «ارائه طیف وسیعی از محصولات با کمترین هزینه ممکن» نیز به ضرر شرکت در آن زمان دامن زد. اما همانطور که بزوس در سال ۲۰۰۰ گفت، اولویت اصلی برآورده کردن تقاضای فزاینده مشتریان آمازون بود.

بزوس با تکیه بر زیان های شرکت به دنبال کسب موقعیت بهتر در آینده بازار بود. اگرچه این شرکت در نهایت تحت تأثیر رکود دات کام قرار گرفت، استراتژی آینده نگر و مشتری اول آمازون به آن کمک کرد تا از بدترین تأثیرات خود فرار کند. جرمی وین اکنون در سال ۲۰۲۴ می‌گوید: «فقط به یاد دارم که بزوس را در حالی که داشت از استودیو خارج می‌شد تماشا می‌کردم و به این فکر می‌کردم که «آخر این پسر چه می‌شود؟» او به تازگی از بدترین سقوط بازار فرار کرده بود. حباب دات کام آنقدر وحشتناک بود که حتی قبل از کل سقوط بانکی در سال ۲۰۰۷ اتفاق افتاد. وضعیت بسیار بد بود. بسیاری از مردم همه چیز خود را از دست دادند.

در ۲۴ سال پس از آن مصاحبه، آمازون موقعیت و تسلط خود را در تجارت الکترونیک و فضای محاسبات ابری تثبیت کرده است. چند ماه پس از مصاحبه بی بی سی، آمازون بازار خود را راه اندازی کرد که فضایی را برای مشاغل شخص ثالث برای فروش کالاهای خود فراهم می کند. در سال ۲۰۰۵، این شرکت آمازون پرایم را برای مشتریان عادی خود راه اندازی کرد. در سال ۲۰۲۴، تعداد کاربران پرایم از ۱۸۰ میلیون نفر فراتر خواهد رفت.

او می دانست که ثروتمندترین مرد روی زمین خواهد شد

آمازون که انتظار می رود در سال ۲۰۲۳ فروش خالص ۵۷۴.۸ میلیارد دلاری داشته باشد، از دنیای پیچیده خرده فروشی فراتر رفته و شامل یک استودیوی فیلم و تلویزیون، یک سرویس پخش، فروشگاه های مواد غذایی با خدمات کامل و فناوری به کمک هوش مصنوعی است. این شرکت همچنین تعدادی شرکت از جمله Twitch Interactive، Whole Foods و Audible را خریداری و ادغام کرده است.

جرمی واین امروز می‌گوید: «با خودم فکر کردم، به همین دلیل است که من یک کارآفرین نیستم». چون وقتی کسب و کار کتابفروشی ام را شروع کردم، فکر کردم، “خب، اینجا خوب است. ما می توانیم با این کار بازنشسته شویم، کافی است.” اما من از اینکه بزوس چقدر سریع آمازون را به نسخه بعدی خود تبدیل کرده شگفت زده شده ام، تا جایی که اکنون مواد غذایی خود را از آنجا خریداری می کنم. “دسترسی که آمازون در زندگی ما داشته است، باورنکردنی است.”

در سال ۲۰۲۰، در بحبوحه همه‌گیری کووید-۱۹، جف بزوس به ثروتمندترین فرد جهان تبدیل شد (این عنوان گاهی بین او، ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و برنارد آرنو، مدیر عامل L&M تغییر کرده است) . .

بزوس در سال ۲۰۲۱ از سمت مدیرعاملی آمازون کناره گیری می کند و سکان هدایت این شرکت را به اندی جسی، مدیرعامل سابق خدمات وب آمازون (AWS) واگذار می کند. از آن زمان، او توجه خود را به “پروژه های پرشور” معطوف کرد، از جمله شرکت هوافضای خود، بلو اوریجین، و واشنگتن پست که در سال ۲۰۱۳ خریداری کرد. او همچنین اعلام کرده است که قصد دارد بر پروژه های بشردوستانه تمرکز کند و قصد دارد ثروت خود را اهدا کند. برای مبارزه با مسائلی مانند تغییرات آب و هوایی و نابرابری. با این حال، اقدامات بشردوستانه او انتقاداتی را برانگیخته است و برخی با توجه به شرایط کاری و شیوه های مالیاتی آمازون، آنها را ریاکارانه می دانند.

او همچنان از خدمات خود مانند خدمات وب آمازون برای تأثیرگذاری بر بالاترین سطوح جامعه استفاده می کند. اما صرف نظر از اینکه مردم در مورد شخص پشت این شرکت چه فکر می کنند، نمی توان انکار کرد که آمازون تا چه حد خود را در بیشتر جنبه های زندگی اقتصادی مردم در سراسر جهان تثبیت کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا