اقتصاد جهان

اِنویدیا اپل را گرفت – ایران تحلیل

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از راشاتودی، این غول تراشه پس از گذشتن از ارزش انویدیا از مرز ۳ تریلیون دلار در روز چهارشنبه، از اپل پیشی گرفت و به دومین شرکت ارزشمند جهان تبدیل شد.

به گزارش رویترز، انتقال انویدیا به اپل نقطه عطفی در عملکرد شرکت های سیلیکون ولی است. مکانی که اپل از زمان عرضه آیفون در سال ۲۰۰۷ بر آن تسلط داشته است.

ارزش بازار انویدیا کمی کمتر از ارزش شرکت فناوری نرم افزار مایکروسافت است. سازنده سیستم عامل ویندوز همچنین یک بازیگر اصلی در صنعت هوش مصنوعی (AI) و بزرگترین سرمایه گذار در سازنده ChatGPT OpenAI است.

بر اساس این گزارش، سهام انویدیا در روز چهارشنبه ۵.۲ درصد افزایش یافت و به بیش از ۱۲۲۴ دلار رسید و ارزش شرکت را به ۳.۰۱۲ تریلیون دلار رساند.

ارزش بازار اپل در همان روز ۳.۰۰۳ تریلیون دلار گزارش شد. سهام هر دو شرکت در روز پنجشنبه اندکی کاهش یافت و ارزش بازار آنها را در همان سطح ۲.۹۸ تریلیون دلار قرار داد. مایکروسافت روز پنجشنبه با ۳.۱۶ تریلیون دلار با ارزش ترین شرکت جهان باقی ماند.

افزایش ارزش Nvidia به برنامه های این شرکت برای تقسیم سهام ۱۰:۱ نسبت داده می شود. سرمایه گذارانی که سهام انویدیا را در پایان معاملات روز پنجشنبه در اختیار داشتند، واجد شرایط دریافت ۹ سهم اضافی برای هر سهم بودند.

به این ترتیب ارزش سهام این شرکت با ضریب ۱۰ کاهش می یابد و سهام را برای سرمایه گذاران خصوصی ارزان و مقرون به صرفه می کند.

رویترز گزارش داد که سهام انویدیا تا کنون ۱۴۷ درصد در سال جاری افزایش یافته است زیرا تقاضا برای پردازنده‌های پیشرفته این شرکت بسیار بیشتر از عرضه است.

در همین حال، مایکروسافت و متا در حال رقابت برای گسترش قابلیت‌های محاسباتی هوش مصنوعی خود هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا