اپراتورهای موبایل چه نقشی در موفقیت کسبوکارهای B2B دارند؟
B2B یکی از مهمترین بخش های هر کسب و کار موفقی است. هرچه راه حل های حرفه ای تری برای بازاریابی B2B استفاده کنید، رشد بیشتری را در سازمان خود خواهید دید. یکی از مهمترین ارکان این حوزه، محصولات و خدمات متنوع آن در حوزه ارتباطات است. خوشبختانه محصولات متنوع شرکت های مخابراتی در ایران و جهان به هزاران کسب و کار کمک کرده است. در این مقاله با خدمات، محصولات و نقش اپراتورهای تلفن همراه در B2B بیشتر آشنا می شویم.
ابتدا اصطلاح B2B را تعریف می کنیم که به معنای تجارت به کسب و کار است. حوزه B2B شامل تجارت و همکاری بین دو کسب و کار است. بخش قابل توجهی از درآمد بسیاری از سازمان ها از طریق بازاریابی B2B به دست می آید و این مهم را نمی توان نادیده گرفت. اجرای استراتژی و برنامه ریزی صحیح برای این بخش به ایجاد همکاری موفق بین سازمانی کمک می کند. برای این کار ابتدا باید محصولات و خدمات B2B داشته باشید.
برای موفقیت در B2B، باید با روندهای روز همراه باشید. هر کدام از این گرایش ها به نوعی در موفقیت سازمان شما تاثیرگذار است و می تواند گامی در جهت موفقیت باشد. برای پیشرفت در B2B، باید همگام با عصر مدرن ارتباطات حرکت کنید. اما برای از دست ندادن فرصت ها در این زمینه چه باید کرد؟ ارتباط موثر و داشتن تجهیزات مناسب بهترین راه برای موفقیت در B2B است.
بازیگران صنعت مخابرات و اپراتورهای تلفن همراه به طور کلی محصولات و خدمات قابل توجهی را در این بخش ارائه می دهند. از آنجایی که این برندها تجربه زیادی در زمینه ارتباطات دارند، می توانید روی خدمات آنها برای شبکه های ارتباطی و سازمانی حساب کنید. تاکنون محصولات و خدمات مختلف صنعت مخابرات در این زمینه موفق ظاهر شده اند. بر این اساس نقش پررنگ این صنعت در B2B نیز موجب استقبال هزاران شرکت در سراسر جهان و حتی ایران شده است. اما درآمد صنعت مخابرات از B2B چقدر است؟
درآمد صنعت مخابرات از فروش خدمات ارتباطی B2B
صنعت ارتباطات B2B یکی از بزرگترین صنایع در تجارت جهانی است. این زمینه شامل انواع خدمات ارتباطی سازمانی از جمله تماس صوتی، انتقال اطلاعات، خدمات ابری و سایر راهکارهای ارتباطی می باشد. به همین دلیل است که بازیگران صنعت مخابرات درآمد زیادی از این بخش کسب می کنند. درآمد بازار ارتباطات B2B در سال ۲۰۲۰ حدود ۴۶.۳۶ میلیارد دلار بوده است و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۰ با بهبودی نزدیک به ۴۰۰ درصد به رقم ۱۸۱.۳۵ میلیارد دلار برسد.
اپراتورهای T-Mobile و Vodafone از برجسته ترین برندهای مخابراتی در جهان هستند. این دو اپراتور ضمن ارائه خدمات به مشتریان ثابت، خدمات مختلف B2B را نیز ارائه کرده اند. بنابراین T-Mobile و Vodafone به ترتیب بیش از ۱۳ و ۸.۵ میلیارد دلار درآمد سالانه در این بخش داشته اند. این رقم حدود ۱۸ درصد از کل درآمد این شرکت های معروف است. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که سازمانها در سراسر جهان از ارتباطات B2B به طور گسترده استفاده میکنند.
اپراتورهای بزرگ ایران مانند حمرول اول و ایرانسل نیز روی این بخش تمرکز دارند. همراه اول تقریباً ۵۷ درصد از درآمد اپراتورهای تلفن همراه ایران و ۵۳ درصد از کاربران را به خود اختصاص داده است. این ارقام برای ایرانسل نیز به بیش از ۴۰ درصد می رسد. بخش قابل توجهی از درآمد این دو اپراتور ایرانی از طریق همکاری با مشاغل تامین می شود.
ارتباطات B2B در ایران در چند وقت اخیر رونق بیشتری یافته و همین امر باعث شده است که بسیاری از آنها به سمت خدمات مدرن صنعت مخابرات بروند. به عنوان مثال همراه اول بیش از ۶۰ محصول در ۷ بخش مختلف در این زمینه ارائه کرده است. بر این اساس بیش از ۵۰۰۰۰ شرکت و سازمان از محصولات و خدمات همراه اول در تجارت و حتی پروژه های بزرگ خود استفاده می کنند. مشتریان سازمانی خدمات ارتباطی B2B در ایران هر روز در حال افزایش هستند و دلیل اصلی آن تاثیر بالای این خدمات در موفقیت برند آنهاست. فعالان صنعت مخابرات با علم به این امر سعی کرده اند بهترین خدمات را ارائه دهند.
محصولات و خدمات اپراتورهای تلفن همراه در B2B
همانطور که اشاره کردیم، خدمات ارتباطی B2B بسیار محبوب هستند. اما دلیل آن چیست؟ اپراتورهای تلفن همراه محصولات و خدمات مختلفی را در این زمینه ارائه کرده اند. استفاده از این موارد یکی از شیوه های حرفه ای است که سازمان های موفق B2B از آن استفاده می کنند.
سیم کارت سازمانی اولین گام برای پیشرفت در ارتباطات بین سازمانی است. مدیران حرفه ای به منظور سهولت کار و کاهش هزینه های سازمانی، سیم کارت های سازمانی را برای پرسنل خود تهیه می کنند. بدیهی است که ارتباط از طریق سیم کارت شخصی هزینه زیادی دارد و مدیریت آن نسبتاً دشوار خواهد بود، اما این مشکل با سیم کارت سازمانی حل می شود. این نوع سیم کارت ها در انواع اعتباری و دائمی نیز موجود می باشند. از طرفی وقتی کارمندان جدید به شرکت می آیند نیازی به دریافت سیم کارت جدید نخواهید داشت.
سیم کارت های سازمانی ویژگی های کاربردی تری برای مشاغل دارند. از جمله ویژگی های برتر این نوع سیم کارت می توان به سرویس موبایل سازمانی، VPN سازمانی، پرداخت پیشرفته قبض و … اشاره کرد. سیم کارت های سازمانی به صورت عمده در دسترس هستند و می توانید آن را برای ده ها کارمند خود تهیه کنید. شماره همراه اول، ایرانسل و رایتل این خدمات را در ایران ارائه می دهند.
سرویس MVPN یا شبکه خصوصی مجازی موبایل یکی از مفیدترین خدمات در این صنعت برای B2B محسوب می شود. با MVPN در سیم کارت سازمانی، می توان شرکای سازمانی را اضافه کرد، روزهای کاری سیم کارت را تعیین کرد و یک شماره کوتاه برای ارتباط داخلی ارائه کرد. تماس و ارتباط در این شبکه با نرخ ترجیحی انجام می شود که به کاهش هزینه ها کمک می کند. اگر به حریم خصوصی خود اهمیت می دهید، می توانید از شماره های مجازی شرکتی نیز استفاده کنید. این شماره ها قابل ردیابی هستند و تماس با آنها در سایر اپراتورها همچنان بلامانع خواهد بود.
نکته بعدی در مورد خدمات ابری صنعت مخابرات برای B2B است. امروزه استفاده از ابر یکی از مهم ترین روندها در B2B است. اپراتورهای تلفن همراه خدمات مختلفی مانند محاسبات و پشتیبان گیری از داده ها را در بستر ابری ارائه کرده اند. کسبوکارها میتوانند بدون تحمیل هزینههای اضافی برای سختافزار خاص، ویژگیهای متنوعی داشته باشند. سرویس های ابری علاوه بر هزینه مناسب، از امنیت بالایی نیز برخوردار هستند و هیچ محدودیتی برای دسترسی به آنها نخواهید داشت.
فناوری VoIP یکی دیگر از خدمات مفید صنعت مخابرات در زمینه B2B است. با VoIP امکان برقراری تماس با اینترنت بدون نیاز به خط تلفن وجود دارد. خدمات ارسال پیامک انبوه و تبلیغات شرکتی از جمله راهکارهای هوشمند اپراتورها برای موفقیت در ارتباطات بین سازمانی است. مواردی که ذکر کردیم تنها بخشی از محصولات و خدمات اپراتورهای تلفن همراه در ایران و جهان در حوزه B2B است. تنوع زیاد، کاربردی بودن و هزینه مناسب این خدمات، محبوبیت آنها را به حد باورنکردنی رسانده است.
نتیجه
ارتباطات B2B بخش اساسی هر کسب و کاری است. شرکت ها و سازمان هایی که به این موضوع توجه دارند در همکاری های درون سازمانی و برون سازمانی موفقیت بیشتری کسب کرده اند. در عصر ارتباطات، این موضوع اکنون آشکارتر شده و بسیاری از برندهای جهانی نیز به ارتباطات مدرن B2B با محصولات مخابراتی روی آورده اند. با توجه به این روند سازمانی، مدیران باید توجه بیشتری به این امر داشته باشند تا در نهایت به قله های موفقیت برسند. همراه اول به عنوان بزرگترین اپراتور تلفن همراه در خاورمیانه خدمات متنوع و نوآورانه ای در این زمینه ارائه کرده است. این بازیگر اصلی در صنعت مخابرات با بیش از ۶۰ محصول، بیش از ۵۰۰۰۰ مشتری شرکتی دارد که فعالانه از خدمات ارتباطی آن برای B2B استفاده می کنند. برای آشنایی با سبد محصولات موبایل اول در زمینه ارتباطات B2B می توانید به این لینک دیدن.