ترندهای روز

اکالیپتوس ناجی این استان شده است

پایگاه خبری تحلیلی منتخب (ofoghmihan.ir):

در شش دهه اخیر، از ابتدای دهه ۴۰ تا کنون، توسعه در ایران با نابودی جنگل ها همراه بوده و طبق آمار، ۴۳ درصد جنگل های کشور و بیشتر مناطق جنگلی باقی مانده از بین رفته اند. در رشته کوه البرز در نزدیکی دریای خزر و در رشته کوه های زاگرس قرار دارند.

با این سخنان، برای جلوگیری از تخریب جنگل ها و احیای این اکوسیستم، از سال ۱۳۸۳ زراعت چوب در دستور کار قرار گرفت تا علاوه بر حفظ منابع طبیعی و فرصت تنفس به جنگل ها، اشتغال زایی و کسب درآمد برای افرادی که به دنبال کار هستند

اکنون پس از ۲۰ سال مشخص شده است که اگر این طرح با سرعت بیشتری پیش نرود و مورد حمایت ویژه قرار نگیرد، به اهداف از پیش تعیین شده نمی رسد. ایران کشوری است که تنها ۷ درصد مساحت آن جنگل است، این مشکل اهمیت اکوسیستم های جنگلی کشور از جمله انواع گونه های جانوری و گیاهی را افزایش می دهد. امروزه حفظ درختان اهمیت زیادی دارد، زیرا یکی از ابزارهای مهم برای مقابله با گرمایش زمین، وجود درختان است. توانایی جذب مقدار بسیار بالایی از دی اکسید کربن را دارند و در کمترین زمان می توانند بیشترین پالایش را داشته باشند.

در مجموع تنها موضوع تغییر اقلیم و گرمایش زمین نیست که اهمیت درختان را افزایش داده است، بلکه در مناطقی که جنگل حتی به میزان محدودی وجود دارد، علاوه بر جذب گردشگر، برکات بسیاری را برای ساکنین به همراه دارد. برای جلوگیری از نابودی جنگل ها می توان از برنامه راهبردی زراعت چوب استفاده کرد تا در سال های آتی فرصت بهره مندی از این منابع طبیعی ایجاد شود.

در سال ۱۳۶۳ طرح زراعت چوب به طور رسمی در کشور آغاز شد، اما با توجه به اینکه چوب جنگلی در آن زمان هنوز بهره برداری می شد و نرخ واردات ارزان بود، کشت چوب برای تولیدکنندگان بخش خصوصی توجیه اقتصادی نداشت. پس از حدود یک دهه و از اواسط دهه ۹۰ اجرای طرح تنفس جنگل و برداشت چوب از تمام جنگل های کشور ممنوع و متوقف شد. پس از آن و با افزایش نیاز صنعت چوب به تامین مواد اولیه، استقبال از اجرای پروژه های کشاورزی چوب افزایش یافت.

مرگ جنگل ها، امروز بیشتر از دیروز

ایران در منطقه ای قرار دارد که سهم اراضی جنگلی آن بسیار ناچیز است و یکی از کشورهایی به شمار می رود که از جنگل کمتری استفاده می کنند. امروزه مساحت جنگل های ایران حدود ۱۰ میلیون هکتار است. این در حالی است که در گذشته این وسعت ۱۸ میلیون هکتار بود که در سال های اخیر به دلایل مختلف از جمله بهره برداری بی رویه، توسعه شهرها و تأسیسات شهری و صنعتی و تخریب و تعرض با کاهش جدی مواجه شده است. جنگل ها منبع اصلی چوب در این کشور هستند.

در دهه های گذشته برداشت سالانه از این جنگل ها تا ۵ میلیون مترمکعب چوب به صورت پلانی مصرف شده است. همچنین شش تا هفت میلیون مترمکعب در قالب مصارف سنتی از طریق روستاییان و دامداران منطقه و نزدیک به دو میلیون مترمکعب چوب به صورت قاچاق برداشت شده است. معاون امور جنگل های سازمان منابع طبیعی کشور اعلام کرد ۳۰۰ هزار هکتار طرح زراعت چوب در کشور در حال اجراست.

نقی شعبانیان با بیان اینکه طرح مردمی برای کاشت یک میلیارد درخت یکی از برنامه ها و اقدامات محوری سازمان منابع طبیعی کشور است، به جام جم می گوید: یکی از اهدافی که در طرح یک میلیارد درخت دنبال شده، اجرا و توسعه چوب است. طرح کشت برای تامین بخشی از نیاز کارخانجات داخلی بر اساس تحقیقات پژوهشکده جنگل ها و مراتع کشور، حدود ۹۰۰ هزار هکتار مزارع مختلف وجود دارد که امکان اجرای طرح زراعت چوب در کشور را دارد. .

وی با اشاره به اینکه تقاضا برای اجرای طرح زراعت چوب در کشور زیاد است، تصریح می کند: بیشترین تقاضا در استان های ایلام، خوزستان، گیلان، مازندران، گلستان، کردستان و زنجان است. شعبانیان با بیان اینکه ۵۰ درصد از طرح کاشت یک میلیارد اصله درخت در قالب طرح زراعت چوب در کشور اجرا می شود، ادامه می دهد: مابقی این طرح در قالب طرح های جنگل سازی، بیابان زدایی و… اجرا می شود. ” به گفته معاون امور جنگل های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، خوزستان یکی از استان های هدف اجرای طرح یک میلیارد درختی است که در این طرح ۲۹۰ هزار هکتار شناسایی شده و در این راستا میزان آب و خاک و زمین تعیین شده و در مرحله اول ۱۵۰ هزار هکتار زیر کشت رفته است. خواهد بود

اکالیپتوس؛ ناجی خوزستان

به نظر می رسد طرح «کاشت درختان اکالیپتوس» به تدریج در خوزستان رواج پیدا کرده و کشاورزان زیادی ترغیب شده اند تا زمین های کم محصول یا بایر خود را به باغ اکالیپتوس تبدیل کنند؛ طرحی که در شرایط فعلی سود اقتصادی خوبی دارد و کشاورزان را برای آینده تشویق کرده است.

طرح کاشت اکالیپتوس از سوی سازمان منابع طبیعی با عنوان «کشاورزی الوار» مطرح شده و قرار است در قالب طرح «کاشت یک میلیارد درخت» دنبال شود، به طوری که افراد زیادی را تشویق به ورود به این صنعت جدید کرده است. صنعتی که پیشگامان آن شرکت های تولیدی «مدی» اف در خوزستان بودند و هم اکنون چند صد هکتار باغ اکالیپتوس در اراضی خود به ثمر می نشیند و طبق اعلام اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان، با اجرایی شدن از طرح زراعت چوب، خوراک حداقل ۵۰ کارخانه تولید چوب، کاغذ و غیره. دی F و همچنین اسانس در استان تامین می شود.

سهم خوزستان در طرح زراعت چوب، تولید و کاشت سالانه ۳۰ میلیون اصله درخت است. بر این اساس ظرف چهار سال باید ۱۲۰ میلیون اصله درخت اکالیپتوس در نقاط مختلف این استان کاشته شود. بر این اساس قرار است سالانه ۸۰ میلیون اصله درخت اکالیپتوس کاشته شود و ۲۹۰ هکتار از اراضی به این روش برای اشتغال ۵۸۰ هزار نفر کشت شود.

با توجه به تمهیدات لازم برای تامین آب طرح زراعت چوب، کارگروهی به صورت مشترک با سازمان آب و برق خوزستان تشکیل و جلساتی در این زمینه تشکیل شده و بر این اساس به جز سال های اول تا سوم، نیاز آبی زمین ها کاهش می یابد. همچنین برای تامین آب مورد نیاز پروژه از آب نامتعارف، فاضلاب شهری، زهکش های نیشکر و … استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا