فناوری

اکسیر جوانی در بدن انسان کشف شد

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

ایسنا: یک مطالعه جدید تایید می کند که سلول های T اصلاح شده ژنتیکی می توانند به عوامل ضد پیری تبدیل شوند.

دانشمندان سلول های T را فریب می دهند تا در برابر پیری مقاومت کنند و راز جوانی را در آنها پیدا کنند.

به گزارش نیواطلس، قرن هاست که بشر به دنبال راهی برای جوان ماندن بوده است. به دنبال راهی برای رساندن او به اکسیر جوانی.

محققان آزمایشگاه Cold Spring Harbor می گویند که راز ضد پیری در بدن ما نهفته است.

این تیم دریافتند که سلول های T، نوعی از گلبول های سفید خون، هنگامی که اصلاح ژنتیکی شوند، به عوامل ضد پیری تبدیل می شوند.

سلول های T اصلاح شده با ژن می توانند سلول های پیر را هدف قرار داده و از بین ببرند. سلول هایی که تکثیر متوقف می شوند با بیماری های مرتبط با افزایش سن مرتبط هستند.

رویکردی امیدوارکننده برای ترویج پیری سالم

تحقیقات آنها هنوز به مرحله ای نرسیده است که بتوانند آن را روی انسان آزمایش کنند. آنها آزمایش های خود را روی موش ها انجام داده اند.

بر خلاف برخی از داروها که نیاز به دوزهای مکرر دارند، محققان این مطالعه از داروی زنده ای به نام سلول های CAR T (گیرنده آنتی ژن کایمریک) استفاده کردند.

آمور وگاس، محقق و نویسنده اول این مطالعه توضیح می دهد: «سلول های T این توانایی را دارند که حافظه را توسعه دهند و برای مدت طولانی در بدن شما بمانند، که بسیار متفاوت از یک داروی شیمیایی است. با سلول های CAR T، شما پتانسیل دریافت این درمان را دارید.

سلول های CAR T نوعی از سلول های ایمنی هستند که در آزمایشگاه مهندسی شده اند تا در درجه اول توانایی خود را برای شناسایی و حمله به سلول های سرطانی افزایش دهند.

این فرآیند شامل استخراج سلول های T از خون بیمار و سپس اصلاح ژنتیکی آنها برای بیان یک گیرنده آنتی ژن کایمریک (CAR) بر روی سطح آنها است.

با استفاده از همین فرآیند، محققان توانستند سلول‌های پیری را که با افزایش سن در موش‌ها جمع می‌شوند، با موفقیت حذف کنند و موش‌ها بدون آسیب بافتی یا مسمومیت بهبود یافتند.

وگاس می‌گوید: «اگر این درمان را به موش‌های پیر انجام دهیم، جوان‌تر می‌شوند و اگر آن را به موش‌های جوان بدهیم، پیرتر می‌شوند. هیچ درمان دیگری در حال حاضر نمی تواند این کار را انجام دهد.

فقط یک دوز می تواند محافظت ایجاد کند

به گفته محققان، نکته شگفت‌انگیز در مورد سلول‌های CAR T این است که تنها با یک درمان در اوایل زندگی می‌توانند اثر طولانی‌مدتی داشته باشند. این دوز واحد می تواند در برابر مشکلات سلامتی مانند چاقی و دیابت که معمولاً اثرات خود را در مراحل بعدی زندگی نشان می دهند، محافظت کند.

وگاس افزود: “برای شرایط مزمن، این یک مزیت بزرگ است.” به بیمارانی فکر کنید که چندین بار در روز نیاز به درمان دارند. در عوض، با این روش یک بار تزریق می کنید و سپس می توانید برای چندین سال راحت باشید.

در حالی که سلول‌های CAR T توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) برای درمان سرطان‌های خون از سال ۲۰۱۷ تایید شده‌اند، محققان این مطالعه در حال بررسی پتانسیل‌های آن‌ها فراتر از سرطان هستند.

وگاس و همکارانش در حال مطالعه هستند که آیا سلول‌های CAR T می‌توانند موش‌ها را علاوه بر سالم‌تر بودن، عمر طولانی‌تری داشته باشند. در صورت موفقیت، می تواند ما را به دستیابی به اکسیر جوانی نزدیکتر کند.

این مطالعه در مجله Nature Aging منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا