اخبار بورس

اکنون شاهد بهبود متغیرها به نفع بازار سرمایه هستیم/ کاهش نرخ بهره؛ یکی از اولویت‌های وزارت اقتصاد

در گفتگو با افق میهن:

دولت جدید شروع به کار کرده، تیم اقتصادی مشخص است، وعده ها و تصمیمات گرفته شده به نفع بازار سرمایه است.

«اخبار بورسا»:

نیما میرزایی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با اخبار بورسوی با توجه به اتفاقات چند ماه اخیر و وجود ریسک های سیستماتیکی که بازار را تحت تأثیر قرار داده است، توسعه بازار در نیمه دوم سال را اینگونه ارزیابی کرد: «اگر بخواهیم وضعیت فعلی بازار سرمایه را پیش بینی کنیم، باید نگاهی گذرا به رویدادها و مسیرهای طی شده تا به امروز بیندازیم. افزایش شدید دلار نیما نسبت به بازار آزاد بحث افزایش جهش نرخ سود به نظر می رسد در همه موارد شاهد بهبود متغیرها به نفع بازار سرمایه هستیم.

احتمالا نصف آبان ماه‌ها پس از انتخابات آمریکا، بسیاری از تنش‌های منطقه‌ای اخیر با توجه به اینکه هدف آنها تأثیرگذاری بر انتخابات آمریکا است، حتی ناپدید یا فروکش خواهند کرد. در حوزه سیاسی داخلی، تغییر حکومت را به وجود آوردیم که با یک انتخابات نسبتا قابل قبول از نظر مشارکت مردمی انجام شد.

حمایت دولت و مجلس از بازار سرمایه

وی ادامه داد: دولت کار خود را آغاز کرده است، تیم اقتصادی نیز مشخص شده است و وعده‌ها و تصمیمات اتخاذ شده به نفع بازار سرمایه است نرخ بهتر همچنین برنامه هایی برای کاهش نرخ سود وجود دارد و به طور کلی دولت، دولتمردان و حتی مجلس از حمایت از بازار سرمایه و دوری از تعیین تکلیفی نرخ سود صحبت می کنند. با توجه به تمامی این موارد و ثبات بازار سرمایه نسبت به سایر رقبای خود، به نظر من پایین ترین قسمت شاخص در محدوده ۲ میلیون واحدی قرار دارد و اگر اتفاق عجیبی نیفتد، شاهد رشد خواهیم بود. بازار سرمایه ممکن است پس از انتخابات آمریکا شتاب بیشتری بگیرد.

خوش بینی نسبت به کاهش تدریجی نرخ بهره در ماه های اخیر

این کارشناس بازار سرمایه درباره تاثیر کاهش یا افزایش نرخ سود بانک مرکزی بر بازار سرمایه گفت: کاهش نرخ سود قطعا در تحولات بازار تاثیرگذار خواهد بود و در واقع مهمترین ابزار موجود است که متاسفانه این امر منجر شد به افزایش نرخ در زمستان سال گذشته نرخ بهره ۵۰ درصد از حدود ۲۰ درصد به بیش از ۳۰ درصد افزایش یافت. یکی از اولویت های اصلی وزارت امور اقتصادی و آقای همتی کاهش نرخ سود است. با توجه به اثرات زیانبار درازمدت، خوش بینی وجود دارد و این احتمال وجود دارد که در ماه های آینده شاهد کاهش تدریجی نرخ سود باشیم.

این کارشناس ادامه داد: کاهش نرخ سود البته کل بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار می دهد و شاهد تزریق نقدینگی به بازار خواهیم بود. اگر اولاً منابع زیادی جذب بازار سرمایه می شوند و ثانیاً اگر در حال روند هستند، می توانیم خوشحال باشیم که به مرور زمان بخش های بزرگ بازار سرمایه و تولیدکنندگان شاخص می توانند از قطعات کوچکی که در حال حاضر انجام می دهند بهتر عمل کنند. بهتر

سهام صادراتی یکی از مهم ترین گزینه ها برای سبد سرمایه گذاران است

نیما میرزایی در پاسخ به این سوال که با توجه به نوسانات ارزی در ماه گذشته چقدر ممکن است سرمایه گذاری در سهام صادراتی منطقی باشد، گفت: سرمایه گذاری در صنایع صادراتی قطعا جذاب است اما; به نظر من مهمتر از نرخ دلار در بازار آزاد، نرخ نیم دلاری است که در حال حاضر می تواند به معنای یک جهش سودآور برای شرکت ها و سهامداران باشد. با توجه به اینکه نرخ دلار نیما در حال رشد است و اختلاف با نرخ دلار آزاد در حال کاهش است، ناشران مرتبط با انتخاب سهامی که تحت تاثیر دلار نیما قرار گرفته اند و بازار آزاد این تفاوت را کاهش می دهد سود بیشتری را شناسایی می کنند. به نظر من این سهام ممکن است جذابیت بیشتری داشته باشند و برخی از آنها یا گردش داخلی را تجربه کرده اند یا کمتر تحت تاثیر قرار گرفته اند و به همین دلیل طی سال گذشته افت کمتری را تجربه کرده اند و یکی از مهم ترین متغیرهایی که باید به آن توجه شود همین موضوع است، اما; به طور کلی، سهام صادراتی قطعا می تواند جزو گزینه های اصلی سبد سرمایه گذاران باشد.

پایان مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا