ترندهای روز

اگر آدامس را قورت دهیم، چه می‌شود؟

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

بسیاری از بزرگسالان هستند که هنوز اگر تصادفا یک آدامس را قورت دهند، به سرعت هشدارهای والدین خود را در دوران کودکی به یاد می آورند که مدام به آنها یادآوری می کردند که بلعیدن آدامس خطرناک است، اما آیا واقعاً برای سلامتی خطرناک و مضر است؟ ?

اگر آدامس را قورت دهیم چه اتفاقی می افتد؟

“سایمون تراویس” استاد گوارش بالینی دانشگاه آکسفورد انگلیس در پاسخ به این سوال گفت: باقی ماندن آدامس سال ها پس از بلعیده شدن در معده بیشتر شبیه یک افسانه قدیمی است که منشا آن دقیقا مشخص نیست. اما به نظر می رسد این کار والدینی است که می خواستند از جویدن آدامس فرزندان خود جلوگیری کنند.

تراویس سپس توضیح داد: جویدن آدامس تنها در صورت زیاده روی برای بدن مضر است که بسیار نادر است. جویدن زیاد به معنای سه یا بیشتر آدامس در روز است.

وی افزود: اگر آدامس را قورت دهید از معده عبور کرده و وارد روده می شود و در انتها بدون تغییر از بدن دفع می شود. اما مواردی وجود دارد که جویدن آدامس باعث انسداد روده در نوزادان و حتی کودکانی شده که مقدار زیادی آدامس را بلعیده اند. البته در بیش از ۳۰ سال فعالیت پزشکی تا به حال به چنین موردی برخورد نکرده ام.

«آرون کارول» استاد برجسته اطفال و مدرس دانشگاه ایندیانا در آمریکا نیز هشدارهای برخی والدین در مورد خطر بالای بلعیدن آدامس را غیرضروری رد کرد و گفت: بلعیدن آدامس به شما آسیبی نمی رساند، اما به نظر من بهتر است این کار را نکنیم.” این کار را به طور مداوم انجام ندهید.

وی تصریح کرد: صمغ ارزش غذایی ندارد. آدامس از شیرین کننده ها، طعم ها و عطرهای مبتنی بر آدامس تهیه می شود. پایه صمغ آن مخلوطی از الاستومرها، رزین ها، چربی ها، امولسیفایرها و موم ها است. بنابراین نمی توان گفت که آدامس یک غذای سالم است.

با این حال، کارول و تراویس هر دو تاکید می کنند که جویدن آدامس می تواند برای افراد مبتلا به اختلالات گوارشی مشکلاتی ایجاد کند. بر این اساس افرادی که بیماری گوارشی مانند کرون یا سرطان ندارند، تنها در صورتی که پس از قورت دادن چند لثه در دستگاه گوارش خود احساس درد کنند به پزشک مراجعه می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا