کشاورزی

اگر بخواهیم میوه را با دیگر کالا‌ها مقایسه کنیم؛ در برخی میوه‌ها گرانی وجود دارد/ باید از اتحادیه بارفروش‌ها سؤال کرد که چرا وقتی بار امانت به میادین می‌آید؛ چند برابر قیمت خریداری شده فروخته می‌شود

اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه میوه و تره بار تهران درباره این ادعا که قیمت میوه خریداری شده از کشاورز با قیمت بازار فاصله دارد، به «انتخ» گفت: میوه به صورت مستقیم از کشاورز خریداری نمی شود و این یک سوء تفاهم است. که میوه با قیمت پایین از کشاورز خریداری شود. شما خرید می کنید محموله به صورت امانت به میادین مرکزی می آید. مقداری از آن نیز توسط واسطه خریداری می شود و به نوبه خود به جاهای مختلف از جمله مزارع می رود.

از اتحادیه فروشندگان بار باید پرسید که چرا وقتی بار اجاره ای وارد میدان می شود؟ قیمت خرید هر چند وقت یک بار فروخته می شود؟ اگر گران فروشی هست به نظر من به دلیل اصل و عمده فروشی است. حامل بار را نمی فروشد. کرایه به صورت قرض از مبدأ به فروشنده می رسد و پس از فروش با کشاورز تسویه حساب می کند. قسمت دیگر توسط یک واسطه از کشاورز خریداری و در بازار توزیع می شود.

وی در ادامه درباره قیمت میوه های داخلی و خارجی تصریح کرد: اگر بخواهیم میوه ها را با سایر کالاها مقایسه کنیم؛ برخی از میوه ها گران هستند. البته طرز فکر مردم نیز متفاوت است; بعضی ها میوه خارجی می خرند و می گویند میوه گران است.

میوه های محلی ما گران نیست و در بخش میوه مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گاهی از بی ثباتی محیط کار رنج می برند. به عنوان مثال، اگر به قیمت گوجه فرنگی توجه کنید; دو ماه پیش قیمت دو هفته افزایش یافت اما بعد از این فصل دو هفته ای قیمت کاهش یافت. Turret Bar یک مزیت بزرگ دارد: اگر محصول یک بار گران شود، پس از این فصل ثبات خود را بازیابد. در حال حاضر میوه گران قیمت ایرانی در بازار نداریم. میوه ها امسال میانگین قیمت داشتند.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار فروشان تهران درباره بازار شب عید گفت: بازار شب عید امسال چندان گران نیست. از دیدگاه مصرف کننده بازار، خوب خواهد بود. ما همیشه بازار شب عید را رصد و پیش بینی می کنیم. انبار بار هر ساله توسط بخش خصوصی اداره می شود. امسال تفاوت وجود دارد چون ماه مبارک رمضان روی عید تاثیر گذاشته و فکر می کنم تقاضا کمتر از عرضه باشد.

کارگر درباره میوه های خارجی موجود در بازار گفت: تکنولوژی به گونه ای است که نمی توانیم به سرعت به آنها دست پیدا کنیم، الان بحث میوه ها مثل تکنولوژی است.

میوه های خارجی آنقدر با نام های عجیب و غریب وارد می شوند که نامی از آن در خاطر نمی ماند. میوه فروشی هایی را می بینم که انتخاب میوه های خارجی از میوه های ایرانی بیشتر است. این میوه ها به صورت قانونی وارد نمی شوند و قاچاق هستند. موز، انبه، نارگیل و آناناس میوه های وارداتی قانونی هستند و سایر میوه ها غیرقانونی هستند. البته به نظر من واردات میوه ای که از ایران نمی آید اشکالی ندارد اما قانونگذار گفته است از واردات خودداری کنید. از آنجایی که منشاء این میوه ها مشکوک است، قیمت گذاری و نظارتی بر آن ها نیست و به عهده خریدار است. در سال های اخیر واردات این میوه ها کاهش یافته است. اما برخی افراد به دنبال میوه های خاص هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا