اخبار اقتصاد ایران

اگر بنزین ۵۰ هزارتومان هم شود مشکل حل نمی‌شود؛ پول ایران بی ارزش است!

اگر بنزین ۵۰ هزار تومان شود فایده ای ندارد و همچنان قاچاق انجام می شود. زیرا قیمت بنزین در عراق ۱۰۰ هزار تومان، در گرجستان ۱۲۶ هزار تومان و در ترکیه ۱۵۰ هزار تومان است. وقتی نرخ دلار به ریال در حال افزایش است و پول ما بی ارزش است، آیا انتظار داریم قاچاق نشود؟ این یک دور باطل است.

افق میهن، همزمان با زمزمه های افزایش قیمت بنزین و جنجال های مطرح شده در مجلس، برخی اظهارنظرهای نمایندگان در این خصوص مورد توجه فعالان حوزه سوخت نیز قرار گرفته است. صمصامی یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس مدعی شد قیمت بنزین ۵۰۰۰ تومان می شود و اینکه گفته می شود دولت برای هر لیتر بنزین ۵۰ هزار تومان هزینه می کند اشتباه است. دولت حتی یک ریال یا یک سنت برای خرید بنزین پرداخت نمی کند و تمام هزینه ها از نفت ملی پرداخت می شود.

وحید سراوند، رئیس کارگروه انجمن CNG تهران و کارشناس ارشد مدیریت نفت و گاز در گفتگو با فرارو این اظهارات را مطرح کرد:

قیمت بنزین ۷۵۰۰ تومان است

وحید سراوند گفت: ابتدا باید بپذیریم که بخشی از تصمیمات و اتفاقاتی که در مورد بنزین می افتد در پالایشگاه های دولتی است و ربطی به هزینه حمل و نقل و امثال آن ندارد. اما اگر به سراغ نقد صحبت های آقای صمصامی برویم متوجه می شویم که لیتری ۴ تا ۵ هزار تومان هزینه پالایشگاه است. یعنی با ۲۴ تا ۲۵ تومان پرداختی ۲۹ تومان خریداری می شود. بنابراین هر لیتر ۵۰۰۰ تومان مازاد داریم. در شعاع ۲۰۰ کیلومتری هر لیتر بنزین حدود ۹۰۰ هزار تومان قیمت دارد. کارکنان شرکت های پالایشگاه و پخش نیز حقوق می گیرند و هزینه مازاد ایجاد می شود. نفت از پالایشگاه ها به انبارهای شهرها می رود. مثلاً در تهران پالایشگاه های شمال، جنوب، شرق و غرب داریم.

وی افزود: هر کدام از این انبارها کارمندان و کارگران خاص خود را دارند. بنابراین در شعاع ۲۰۰ کیلومتری هزینه ایاب و ذهاب حدود ۱۸۰۰ تا ۱۹۰۰ تومان است. این رقم بدون احتساب کارکنان، سرپرستان و سایر پرسنل است. هزینه کارمزد موقعیت ارزش افزوده در سال جاری ۶۴۰ تومان است. لیتری ۵ هزار تومان هزینه پالایش نفت و بنزین است. همه اینها بدون در نظر گرفتن قیمت بنزین است. بنابراین تا این مرحله به عدد ۶۹۰۰ تومان می رسیم. اگر هزینه مکان را ۶۰۰ تومان حساب کنیم به ۷۵۰۰ تومان می رسیم. اما همه اینها با این فرض است که نفت صفر است. با افزودن هزینه های اضافی، این تعداد افزایش می یابد.»

۳۰ میلیون لیتر کسری داریم که قاچاق است

رئیس کارگروه انجمن CNG تهران گفت: مهم ترین نکته این است که اصلاً ارزش بنزین این نیست. قیمت بنزین چقدر است؟ اگر بنزین صادر کنیم چقدر است؟ دلیل اصلی قاچاق بنزین قیمت آن نیست، بلکه به دلیل بی ارزش بودن پول رایج کشورمان اتفاق می افتد. قاچاق بنزین به دلیل ضعف در سیستم توزیع انجام می شود. اینکه یک نماینده فقط بخواهد علیه دولت حرف بزند نباید باعث شود که حقایق را آنطور که می خواهد تعریف کند. هزینه اضافی بنزین در قسمتی که قابل مشاهده است حداقل ۷۵۰۰ تومان است. وای بر هزینه های پنهانش. »

وی در خصوص وضعیت قاچاق بنزین تاکید کرد: دولت، مسئولان ارشد کشور، مسئولان و رئیس مجلس به صراحت گفته اند که حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون لیتر قاچاق سوخت در کشور داریم، ظرفیت تولید پالایشگاه کشور حدود ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیون لیتر است، اما در بخش ما روزانه ۱۳ میلیون لیتر مصرف می کنیم. کسری ۳۰ میلیون لیتری و دقیقاً این ۳۰ میلیون لیتر برای قاچاق استفاده می شود، این در حالی است که هدف از این کار تقویت شبکه پایداری آن است، قاچاق به دو صورت انجام می شود و روش دوم این است که از یک کارت سوخت استفاده کنید بنزینی که در باک‌های جایگاه‌ها ریخته می‌شود، توسط سامانه‌های هوشمند سوخت رصد می‌شود: «اگر جایگاه‌داری یک لیتر بنزین کمتر بیاورد، به قیمت فوب خلیج‌فارس جریمه می‌شود».

اگر بنزین ۵۰ هزار تومان هم شود فایده ای ندارد

این کارشناس ارشد مدیریت نفت و گاز ادامه داد: بنابراین قاچاق از طریق افراد دارای پست و یا افراد عادی صورت نمی گیرد. مشکل ما این است که نمایندگان مجلس یا نمی دانند یا نمی خواهند یاد بگیرند. یکی دیگر می گوید به مردم بنزین بدهید. بالاخره چطور قرار است با کارت ملی به حدود ۱۰۰ میلیون نفر بنزین بدهیم در حالی که ۲۴ میلیون خودرو داریم. ۲۴ میلیون خودرو ضرب در ۱۶۰ تقسیم بر ۳۰ روزانه ۱۳۰ میلیون لیتر برای شارژ کارت سوخت شهروندان است. طبق آمار رسمی صدا و سیما، ۱۹۰ میلیون لیتر بنزین برای تمامی خودروهای کشور بین ۱۵۰۰ تا ۳ هزار تومان در ماه شارژ می شود. حتی با جمع آوری کارت سوخت رایگان هم مصرف کم نمی شود. اینها مواردی است که باید مورد توجه نمایندگان مجلس قرار گیرد. چرا تراکنش های سوخت رسانی مردم رصد نمی شود؟ در مرحله اول باید کارت سوخت بررسی شود. چرا نمایندگان به جای این همه پارازیت بیهوده به فکر وضعیت ارزش پول ملی نیستند؟ بنزین ۵۰ هزار تومان هم باشد فایده ای ندارد و همچنان قاچاق انجام می شود. زیرا قیمت بنزین در عراق ۱۰۰ هزار تومان، در گرجستان ۱۲۶ هزار تومان و در ترکیه ۱۵۰ هزار تومان است. وقتی نرخ دلار به ریال در حال افزایش است و پول ما بی ارزش است، آیا انتظار داریم قاچاق نشود؟ این یک دور باطل است.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا