ورزشی

اگر شرایط مهیا نباشد لیگ برگزار نخواهد شد!/ ویدئو

منصور قنبرزاده با حضور در برنامه تلویزیونی ورزش و مردم در خصوص نقاط قوت و ضعف بیست و سومین دوره لیگ برتر باشگاه های کشور گفت: اگر بخواهیم در مورد نقاط قوت لیگ گذشته صحبت کنیم، کمی قانونمندسازی. از بودجه باشگاه ها و نزدیک شدن به مجوز.” حرفه ای بودن یکی از نقاط قوت بود. امسال تعداد تیم هایی که مجوز حرفه ای گرفتند زیاد شد و برخی از تیم های ما مثل استقلال و پرسپولیس که با مشکل مواجه بودند موفق به گرفتن مجوز حرفه ای شدند. اینکه قهرمان و تیم های سقوط کرده تا روز آخر مشخص نبودند و مسابقات بسیار نزدیک بود از نقاط قوت لیگ بود. علیرغم توقف های ناشی از فیفادی، در مجموع برنامه ریزی ها به خوبی پیش رفت.

وی در ادامه افزود: یکی از نقاط ضعف لیگ عدم ​​استفاده از VAR بود که یکی از نقاط ضعف بارز مسابقات بود و برای لیگ پیش رو باید این موضوع برطرف شود و ورزشگاه های ما از حالت سنتی خارج شوند. حالت به منظور فروش بلیت به صورت الکترونیکی. فدراسیون و تاج (رئیس فدراسیون فوتبال) بر این موضوع تاکید دارند و اگر شرایط مهیا نباشد و حداقل استانداردها رعایت نشود، لیگ برگزار نمی شود.

نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال در پاسخ به مشکلی که نسبت به فصل گذشته وجود داشت و اینکه بازی ها هر چهار تا پنج هفته یکبار برنامه ریزی شده بود، تصریح کرد: معتقدم این امکان وجود دارد و می توانیم مسابقات را برای ساعت ۲۴ برنامه ریزی کنیم. حداقل نیم فصل با مربیان ملی هم جلساتی داشتیم و در این مدت می توانیم با برنامه ریزی بهتری مسابقات را برنامه ریزی کنیم. در فصل گذشته مسابقات کشوری و تعطیلات ناخواسته داشتیم که تبعات بعدی داشت.

قنبرزاده در خصوص اینکه هفته گذشته دیدارهای استقلال و پرسپولیس همزمان در تهران برگزار شد، خاطرنشان کرد: واقعیت این است که کمبود امکانات در تهران با توجه به تیم هایی که دارد احساس می شود. ورزشگاه پاس قوامین ورزشگاه خوبی است اما در دیدارهایی که استقلال و پرسپولیس حضور دارند با توجه به وسعت جغرافیایی امکان حضور ۱۵ یا ۲۰ هزار هوادار وجود ندارد. البته این مشکل باید حل شود و ورزشگاه های تختی و شهرقدس تجهیز شود و بازی ها در ورزشگاه هایی که شرایط برگزاری در این مدت را ندارند برگزار نشود. ما می توانیم تا آنجا که ممکن است برنامه ریزی کنیم تا از مشکلی که هفته گذشته رخ داد جلوگیری کنیم.

وی درباره اشتباهات متعدد داوری که در لیگ بیست و دوم رخ داد و باعث شد بگوییم فوتبال ما بیش از هر زمان دیگری به VAR نیاز دارد، گفت: این موضوع آسیب شناسی است و درباره تعداد داوران بحث شد. حتی در نیم فصل و در پنج هفته پایانی شاهد استفاده از داوران شناخته شده تری بودیم. در این قسمت نیز مشکل سخت افزاری وجود دارد. اگر بخواهیم در مورد VAR صادق باشیم، یک سری محدودیت ها بود. دیدیم که دیروز وزیر محترم ورزش به صراحت اعلام کرد که ۱۱۰ میلیارد تومان بودجه مصوب هیات دولت بوده و این مبلغ برای تجهیز ورزشگاه هایی که عمدتا دولتی هستند تخصیص داده شده است تا تکمیل شود. پیش بینی می شود شرکت توسعه و تجهیز روند اجرا را تسریع کند و فدراسیون فوتبال نیز در حال پیگیری موضوعاتی است که باید با فیفا هماهنگ شود. ما نمی توانیم انتظار لیگ باکیفیت را به این شکل داشته باشیم. فکر می‌کنم اگر VAR وجود داشت، مسائلی که در هفته‌های اخیر به وجود آمد کمتر می‌شد، زیرا او تصمیم گرفت چیزهایی را که اتفاق افتاده با چشم انسان ببیند.

قنبرزاده در پاسخ به این سوال که «حداقل نمی توانیم قول بدهیم چه زمانی در ورزشگاه آزادی VAR داشته باشیم؟»، گفت: روز گذشته رئیس کمیته بین الملل فدراسیون نیز در این باره صحبت کرد. ماموریت این کار به شرکت توسعه و تجهیز محول شده است و اعتبارات در اختیار فدراسیون نیست و ماموریت اصلی این کار بر عهده آنهاست. خوشبختانه دیروز وزیر ورزش دستور اکید داد که شرکت توسعه و تجهیز به سرعت امور اداری را انجام دهد و از طرفی فدراسیون فوتبال هم می تواند تسریع کننده باشد و شرکت هایی را که با آنها در ارتباط است در اختیار آنها بگذارد.

نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال به پایین بودن دستمزد داوران و تفاوت درآمد آنها با قرارداد میلیاردی بازیکنان و اینکه در لیگ های پایه ۲۰۰ هزار تومان دستمزد برای داوران در نظر گرفته می شود، خاطرنشان کرد. که در مجموعه فوتبال کار می کند. در فوتبال یک گروه فنی کار می کند، یکی از مهم ترین قسمت های فوتبال، داوری است و باید به یک شکل درست شود، البته در این مدت میزان دستمزدها چهار برابر شده است، اما باز هم کافی نیست و باید بودجه ای در فدراسیون برای افزایش دستمزدها اختصاص داده شود. برای افزایش باید نوعی درآمد داشته باشیم تا هزینه ها را افزایش دهیم. حرف درستی است و باید به حقوق داوران توجه شود. من تعداد دقیق داوران لیگ پایه را نمی دانم، اما فکر می کنم حدود همین است.

وی با اشاره به تاکید بر اجرای سقف بودجه باشگاه ها در فصل گذشته، یادآور شد: در ابتدا گفتند استاندارد و شاخص چیست و سقف بودجه حقوق و دستمزد بر چه اساسی بر اساس ۳۲۵ بوده است. میلیارد؟ کمیته مجوزهای حرفه ای بر اساس درآمدهایی که باشگاه ها برای مجوز حرفه ای مشخص و بارگذاری کردند درآمدی را مشخص کرد و این درآمدها برای کل درآمد ۱۳ باشگاه حدود دو هزار و ۷۰۰ میلیارد بود که البته سه باشگاه اعلام نکردند. درآمدشان و اگر اضافه کنیم زیر سه هزار میلیارد بوده است. ما ۱۳ باشگاهی که آپلود کردند به دست آوردیم. بیشترین هزینه ای که یک باشگاه انجام داده ۵۵۰ میلیارد تومان بوده و سه چهار باشگاه نزدیک به ۵۰۰ میلیارد بوده، این درآمدی است که این باشگاه ها اعلام کرده اند. ما به بحث فیرپلی مالی نزدیک شدیم و معیار دست ما این است که کدام باشگاه چقدر درآمد داشته است. برای مجوز حرفه ای و لیگ برتر یک نکته وجود دارد که فکر می کنم چیزی حدود ۴۴۰-۴۵۰ میلیارد برای باشگاه هایی است که در لیگ نخبگان در نظر گرفته می شوند.

قنبرزاده ادامه داد: نکته ای که از تجربه سال گذشته استفاده کردیم این بود که درآمد باشگاه های آسیا را محاسبه کردیم. باشگاه ها به ما گفتند این پاداش آسیایی را به سقف بودجه خود اضافه کنید که گفتیم منطقی است و می توانند ۱۰۰ درصد آن را به بودجه خود اضافه کنند. موضوع دیگر گرفتن مجوز حرفه ای بود که ما باشگاه ها را به گرفتن آن تشویق کردیم. نکته دیگر این بخشنامه این بود که برای توجه به رتبه های پایه، لازم بود تیم هایی که در آسیا حضور دارند حداقل ۱۰ درصد از بودجه عمومی خود را به تیم های پایه و آکادمی اختصاص دهند و مدارک را به سازمان ارائه دهند. کمیته صدور مجوز حرفه ای AFC وارد عمل شده و اگر این اتفاق نیفتد برای گرفتن مجوز حرفه ای دچار مشکل می شوند. برای سایر باشگاه ها این رقم هشت درصد است تا به تیم های پایه خود اختصاص یابد.

نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سوال که سقف بودجه تیم هایی که در آسیا حضور ندارند چقدر است، گفت: ۳۲۵ میلیارد تومان است. اگر مجوز حرفه ای باشگاه بگیرند ۶۰ میلیارد به این مبلغ اضافه می شود. باشگاه هایی که در آسیا پاداش دریافت می کنند، ۱۰۰ درصد پاداشی که دریافت می کنند به بودجه آنها اضافه می شود. یکی از موضوعاتی که AFC مطرح کرد بحث تشخیص درآمد است. می گویند باید به اندازه درآمدت تعهد بدهی. طبیعی است که هر چه بیشتر درآمد داشته باشید، می توانید بازیکنان با کیفیت تری بخرید و مجبور نباشید بفروشید. با همان بودجه ای که دیده شده باشگاه ها همچنان بدهکار هستند. در مورد بانوان نیز مصوبه ای داریم که تیم هایی که در لیگ برتر هستند باید تیم بانوان داشته باشند و بودجه مشخصی برای آنها در نظر گرفته شود و این یکی دیگر از الزامات AFC است که باشگاه ها باید جدی بگیرند.

قنبرزاده در خصوص اهرم های نظارتی و ضمانت اجرایی خاطرنشان کرد: در این بحث می دانید که دستورالعمل ۳۰ ماده ای داشتیم. امسال کار زیادی انجام شد و نظر ۱۶ تیم لیگ برتری و لیگ یک را گرفتیم و در این بین همه کمیته ها نظر دادند. در واقع این دستورالعمل هنوز رونمایی نشده و بسیار پیشرفته است، ضمانت های اجرایی نیز در آن در نظر گرفته شده است که در صورت وجود انحراف چگونه با آن برخورد شود. در بحث مسائل فرهنگی مجددا پیوست های فرهنگی دیده شده تا باشگاه ها رعایت کنند. در این بین دستورالعملی در هیات مدیره برای کارگزارانی که به آنها مدیر برنامه می گویند تصویب شد. دستورالعمل کامل تهیه شده و کارگزاران باید دارای شناسه و شناخته شده باشند. کارگزاران غیر رسمی حق فعالیت ندارند و باید رسمی باشند. همچنین مشخص شده که چقدر می توانند یک بازیکن را به یک باشگاه بدهند. اینطور نیست که یک نفر تعداد زیادی بازیکن به یک باشگاه بدهد. ما در گذشته مدیر برنامه ای داشتیم که در یک باشگاه ۸ تا ۱۰ بازیکن داشت که مشکلاتی را به وجود آورد. دلال فقط باید با بازیکن قرارداد ببندد و باشگاه ها در این دستورالعمل مستقیم با بازیکن قرارداد نبندند و طرف حساب بازیکن فقط مدیر برنامه است و کپی قراردادش هم ارسال می شود. به کلوب. باشگاه حق پرداخت تعهدات مدیر برنامه را ندارد. این مسائل تشخیص داده شده است.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که «باشگاه تراکتورسازی واگذار شد؟» گفت: مکاتباتی در رسانه ها منتشر شد و اعلام کردند که می خواهند تحویل بدهند. بحث واگذاری تشریفات و مقرراتی دارد که قوانین خاصی دارد. این را هم بگویم که انتقال تیم از یک استان به استان دیگر ممنوع است و هر اتفاقی بیفتد باید در همان استان باشد. آقای زنوزی سخت کار کرده و فکر می کنم در هفته های گذشته کمی ناامید شده است. انشاالله دوباره برمیگرده. از آنها می خواهیم که مثل قبل کار کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا