ورزشی

اگر قرار باشد قلعه‌نویی هم مثل الهویی فکر کند قطعا پسرفت خواهیم کرد/ مربیان تیم ملی به شعور مردم توهین نکنند

داداد عزیزی کارشناس فنی یکی از برنامه های تلویزیونی در بازی های جام ملت های آسیا بود. در مسابقات جام ملت ها صحبت ها و گفتگوهای خداداد و جر با جواد خاتانی بازتاب گسترده ای در رسانه ها داشت و خود او نیز تاکید کرد که این برنامه توانسته رضایت حداکثری مردم را جلب کند. خداداد چند ماه پیش به عنوان یکی از مشاوران امیر قلانوی به کادر فنی تیم ملی اضافه شد اما در نهایت پس از دیدار مقابل ازبکستان تصمیم به جدایی گرفت. با او درباره جام ملت ها صحبت کردیم. او می گوید این جام برایش خیلی هیجان انگیز نبود. خداداد همچنین درباره عملکرد تیم ملی صحبت کرد و به صحبت های چند روز پیش سعید الهویی، دستیار امیر قلعه نویی واکنش نشان داد. گفت و گو با مهاجم سابق تیم ملی را می خوانید.

*از برنامه ای که در جام ملت ها پخش شد صحبت کنید. به نظر شما این برنامه برای فوتبالیست ها جذاب و راضی کننده بود؟

در این صورت مردم باید نظر خود را داشته باشند، اما وقتی من را در خیابان، فرودگاه یا جای دیگری دیدند، از صحبت هایشان این تصور را داشتم که راضی هستند. به نظر من در کل این برنامه خوب بود.

* اما برخی معتقدند که قسمت هواداری این برنامه با مسائل فنی غلبه کرده بود و کمتر بحث فنی بین شما و کارشناسان برنامه صورت گرفت. نطر شما چی هست؟

چیز خاصی در مورد Jammeletha وجود نداشت که بخواهیم در مورد مسائل فنی آن صحبت کنیم!

* یعنی این جام از نظر فنی ضعیف بود؟

شما به من بگویید از نظر فنی چه بود.

* ۵ تیم معتبر آسیایی از رسیدن به عنوان قهرمانی بازماندند. برخی از تیم های درجه ۳ آسیا نشان دادند که چه پیشرفت هایی داشته اند. اردن به فینال رسید و قطر دوباره قهرمان شد. خیلی از بازی ها پر گل بود، آیا این اتفاقات نمی تواند دلیلی بر زیبایی این جام باشد؟

این جام چیزی نبود که من را غافلگیر کند و برای من خیلی هیجان انگیز نبود، اما هر کسی نظر خود را دارد. قطر با یک اکرم عفیف قهرمان شد و اردن با ۲ بازیکن به فینال رسید، سپس به دنبال استفاده از کلمات انگلیسی در تلویزیون هستیم تا به نوعی حذف خود را توجیه کنیم. بعد بنشینیم در مورد عملکرد فنی تیم ملی صحبت کنیم؟ قطر با درخشش یکی از بازیکنان خودش به فینال رسید و در نهایت قهرمان شد اما ما چه کردیم؟

* سعید الهاوی چند روز پیش گفته بود که کادر فنی تیم ملی به دنبال اجرای سبک جدیدی است. او حتی اشاره کرد که مربیان در دنیا به دلیل ترکیب و سبکشان مورد احترام هستند. نطر شما چی هست؟

الحاوی از چه تاکتیک و سبکی صحبت می کند که در مورد آن نظر بدهم؟ ما یک پاس بلند و یک پرتاب داشتیم اما قطر با اکرم عفیف آن طرف هر کاری می خواست انجام داد. این بازیکن گل زد، از تیم ما اخراج شد و بارها بازیکنان ما را اذیت کرد. عفیف بیش از ۱۰۰ دقیقه هر کاری می خواست انجام داد، هیچکس روی نیمکت ما تعجب نکرد که چگونه او را مهار می کنند؟ من خیلی ساده صحبت می کنم، نمی گویم یک نفر با عفیف “مرد به مرد” می کرد، اما اگر کسی نزدیک او بازی می کرد و اینقدر تیم ما را با او اذیت نمی کرد، نمی توانستیم این کار را انجام دهیم. حرکات؟ از حرف خدا خیلی ناراحت شدم!

*چرا؟

زندگی ما در فوتبال و زمین فوتبال سپری شده است. پس سبک تیم ملی چطور بود؟ شاید منظورشان این است که مثل علی دایی و کریم باوی قد بلند بازی کنند! دوستان می گویند ما با بدشانسی به قطر باختیم و آنها خوش شانس بودند، من هم می گویم ژاپن را با شانس بردیم. ما به طور اتفاقی هنگ کنگ را شکست دادیم و اگر بیرانوند به امارات یک پنالتی نمی زد، در آن بازی پیروز نمی شدیم و به طور اتفاقی پیروز شدیم. در بازی با فلسطین شانس آوردیم که در دقیقه اول گل زدیم و در بازی با سوریه هم شانس آوردیم که در ضربات پنالتی حذف نشدیم! این مدل حرف زدن چیه، همه رقبا خوش شانسند و ما بدشانس؟

* مثل اینکه خیلی ناراحتی؟

قطر این جام را برد اما ما چه کردیم؟ چرا فکر می کنیم مردم فوتبال را نمی فهمند؟ اگر آقای قلانوی صحبت نمی کند حداقل سایر مربیان تیم ملی باید طوری صحبت کنند که مردم ناراحت نشوند و به شعورشان توهین نشود. آیا آوردن ۴ جمله انگلیسی و اینکه مردم چیزی نمی دانند درست است؟ آیا این جملات انگلیسی معادل فارسی ندارند که بتوانید از آنها استفاده کنید؟ ما هیچ سبکی از تیم ملی ندیدیم.

* تیم ملی قرار است به همکاری خود با امیر قلعه نویی ادامه دهد. پیش بینی شما برای آینده چیست؟

اگر آقای قلانوی الهویی فکر کند قطعاً به قهقرا خواهیم رفت. قلعه نویی خیلی خداپرستی را قبول دارد و احتمالا فکرش به سرمربی تیم ملی نزدیک است. اگر آقای قلانوی مثل الهویی فکر کند کار ما خیلی سخت می شود. آقای الهاوی شما بیرون هستید و باید در تلویزیون از مردم عذرخواهی کنید اما به جای این کار، نگاهتان را پایین می اندازید. خیلی ها ۱۰۰ بازی ملی در این فوتبال انجام داده اند، خیلی ها فوتبال را می فهمند. آیا واقعا فکر می کنید این افراد حرف و استدلال شما را می پذیرند؟ مگر اینکه کره ای ها یا ژاپنی ها شکست خوردند، چه اشکالی دارد که قبول کنید شکست خوردید و دنبال توجیه نباشید. ما همیشه باید حقیقت را بگوییم و این از هر چیزی بهتر است. چرا بعد از حرف خدا یکی حرفش را تایید نکرد؟

* مهدی قیدی در ترکیب منتخب جام ملت ها قرار گرفت. بهتر نیست کادر فنی از این بازیکن بیشتر استفاده کند؟

این را بارها گفتیم اما برای مردها این اتفاق افتاد. وقتی از محبی جواب مثبت نگرفتند، چه اشکالی داشت که قائدی بازی کنند؟ قبل از بازی با امارات که در برنامه در مورد آن صحبت می کردیم، اشاره کردم که قائدی در این بازی هم بازی کند. جالب است که عده ای به محبی گفتند خدا علیه تو حرف زده است.

*شما مدت کوتاهی با قلعهنویی کار کردید. آیا او یک مربی مشاور است؟

من یک بار در جلسه ای با آرنج تیم ملی مخالفت کردم، وقتی جلسه تمام شد، یکی از دوستان نزدیکش به من گفت که امیرخان دوست ندارد در جلسه با نظر او مخالفت کنی و بهتر است خصوصی نظرت را به او بگو. . من این موضوع را به قالنویی منتقل کردم و گفت اگر اعتراضی دارید مطرح کنید چون اینجا هستید تا نظر بدهید. احساس می‌کنم قلعه‌نویی خیلی اهل مشورت نیست، این احساس من است و شاید دیگران نظر دیگری داشته باشند. شاید به قول دیگران مربی مشاوری باشد.

تصمیم درستی برای جدایی از تیم ملی گرفتی؟

تصمیم درستی برای جدایی از تیم ملی گرفتم و اشتباه نکردم. واقعا نفهمیدم آقای الهوی از چه سبکی صحبت کرد. آیا بیرون انداختن و استفاده از توپ های بلند آسان است؟ آقای الهوی، سبک شما سبک اکبر میثاقیان بود که در پرتاب اوت عالی بود!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا