ترندهای روز

اگر ماه ناپدید شود، چه اتفاقی برای زمین می‌افتد؟

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

زمین و ماه از زمان پیدایش بهترین همراهان بوده اند و ماه در شرایط زمین تاثیر بسزایی دارد. اگر ماه ناگهان ناپدید شود چه اتفاقی می افتد؟

چندین نظریه در مورد چگونگی تشکیل ماه وجود دارد. یک نظریه این است که ماه از زباله های حاصل از برخورد یک جرم به اندازه مریخ با زمین اولیه تشکیل شده است. نظریه دیگر این است که ماه از موادی تشکیل شده است که در اوایل منظومه شمسی وجود داشته و با هم ادغام شده و ماه را تشکیل می دهند. هر دو نظریه توسط شواهد علمی پشتیبانی می شوند، اما هنوز مشخص نیست که کدام درست است. اگرچه نظریه ضربه بزرگ که می گوید ماه در هنگام برخورد زمین اولیه با جسم سنگی به نام تیا شکل گرفته است، پذیرفته شده ترین نظریه است.

در هر صورت، اعتقاد بر این است که ماه در حدود ۴.۵۱ میلیارد سال پیش در زمان شکل گیری منظومه شمسی شکل گرفته است و دقیقاً همین اتفاق (تشکیل ماه در نتیجه نوعی برخورد) باعث ایجاد یک مناسب می شود. محیطی برای زندگی بر روی زمین اما اگر ماه به طور ناگهانی ناپدید شود چه اتفاقی می افتد؟

علاوه بر اینکه شب‌های ما را بسیار تاریک‌تر می‌کند، از دست دادن ماه می‌تواند باعث اختلالات فاجعه‌بار در آب و هوا و حیات وحش زمین شود. بدون ماه، جو زمین متفاوت خواهد بود. بدون اتمسفر مناسب، مقدار دقیق گازهای مورد نیاز برای حیات در جو وجود نداشت و بدون ترکیب مناسب گازهای مناسب، ما شاهد ایجاد حیاتی که می شناسیم روی زمین نبودیم.

جزر و مد ضعیف تر

هر سیاره و قمر آن یک کشش گرانشی بر روی یکدیگر اعمال می کنند. همین قانون در مورد زمین و ماه، تنها قمر سیاره ما، صدق می کند.

در نتیجه کشش گرانشی که ماه به زمین تحمیل می کند، پدیده جزر و مد را داریم. به عبارت ساده، جزر و مد عبارت است از بالا و پایین رفتن سطح آب اقیانوس ها، دریاها، دریاچه ها و اساساً تمام آب های روی زمین. در دریاها و اقیانوس ها، جزر و مد به دلیل حجم زیاد آب قابل توجه است.

اگر ماه ناپدید شود، چه اتفاقی برای زمین می افتد؟

نیروی جزر و مدی که ماه اعمال می کند باعث بالا آمدن زمین و به خصوص آب های آن در نزدیک ترین و دورترین طرف زمین به ماه می شود.

بدون ماه، جزر و مد بسیار ضعیف تر خواهد بود، حدود ۵۰ تا ۷۵ درصد کمتر از امروز، و تنها گرانش خورشید در آن نقش دارد. در حالی که جزر و مدهای بدون ماه هنوز وجود خواهند داشت، اما آنها بسیار ضعیف تر خواهند بود و منجر به گردش کندتر مواد در امتداد سواحل جهان می شوند.

حیواناتی مانند خرچنگ، صدف، ستاره دریایی و حلزون ها برای بقای خود به شدت به هوازدگی وابسته هستند. به عنوان مثال، از ماه مارس تا آگوست، دو برابر هزاران درنای کالیفرنیا برای جفت گیری به خشکی می آیند. این آیین تولیدمثلی با جزر و مد هماهنگ است (و همینطور بچه ماهی ها که حدود ده روز بعد به دنیا می آیند). ظهور این لاروها هر دو هفته یکبار مصادف با انقلاب است که دو بار در ماه اتفاق می افتد، زمانی که ماه و خورشید کاملاً در یک راستا قرار می گیرند و نیروی گرانشی خود را روی زمین ترکیب می کنند.

حرکات جزر و مدی نقش مهمی در آب و هوای زمین بازی می‌کنند، زیرا به جریان‌های آب کمک می‌کنند که به نوبه خود آب گرم را در سراسر کره زمین پخش می‌کنند. بدون جزر و مد، دمای منطقه می تواند شدیدتر شود، چه سرد و چه گرم، و آب و هوای غیرعادی مانند طوفان بسیار رایج تر می شود.

شب های تاریک تر

اگر ماه ناپدید شود، چه اتفاقی برای زمین می افتد؟

ماه فقط بین ۳ تا ۱۲ درصد از نور خورشید را که به آن برخورد می‌کند منعکس می‌کند، اما این کافی است تا اجسام حداقل تا حدی در شب قابل مشاهده باشند.

بدون ماه، شب تاریک‌تر می‌شود و بسیاری از حیوانات شب‌زی مانند جغدها و شیرها به شدت گیج می‌شوند و برخی به دلیل ناتوانی در یافتن غذا به سرعت منقرض می‌شوند. با این حال، برندگانی وجود خواهند داشت. به عنوان مثال، جوندگانی که زمانی که نور ماه نزدیک به اوج خود است، پنهان می شوند، در دنیای بدون ماه خوشحال خواهند شد.

بسیاری از حیوانات برای تولید مثل به نشانه های مربوط به ماه مانند تغییرات در شدت نور، ژئومغناطیس و گرانش متکی هستند. به عنوان مثال، هر ماه نوامبر، کلنی های مرجانی در دیواره مرجانی بزرگ میلیون ها اسپرم و تخمک آزاد می کنند. این رویداد مصادف با ماه کامل است و برخی از دانشمندان تقریباً مطمئن هستند که نور ماه در آن نقش دارد، اگرچه مکانیسم دقیق آن مشخص نیست.

تغییر شدید فصل ها

اگر ماه ناپدید شود، چه اتفاقی برای زمین می افتد؟

در طی میلیاردها سال، ماه تأثیر زیادی بر زمین و در نتیجه حیات روی آن داشته است. به عنوان مثال، در اوایل تاریخ خود، زمین هر چهار ساعت یک بار یک چرخش را در محور خود انجام می داد، اما این چرخش به تدریج به ۲۴ ساعت کاهش یافت زیرا ماه انرژی نیروی چرخشی زمین را تخلیه کرد.

زمین بر روی محوری می چرخد ​​که حدود ۲۳.۵ درجه کج شده است، به همین دلیل است که ما فصل داریم (نه به این دلیل که زمین به دور خورشید می چرخد).

در طول تابستان، نیمکره شمالی به سمت خورشید متمایل می شود، بنابراین روزهای ما طولانی تر و هوا گرم تر می شود. با این حال، در زمستان نیمکره شمالی از خورشید دور می‌شود و روزهای ما کوتاه‌تر و هوا سردتر می‌شود.

گرانش ماه باعث می شود که محور چرخش زمین به دور خودش ثابت باشد و اگر ماه نبود، انحراف محوری زمین از ۱۰ تا ۴۵ درجه در نوسان بوده و دائماً تغییر می کند. این امر آب و هوا و فصول روی زمین را مختل می کند.

اگر ماه ناپدید می شد، این چیزها بلافاصله اتفاق نمی افتاد، زیرا زمین دارای مقدار زیادی تکانه (تکانه) است، اما به تدریج و شاید آنقدر سریع اتفاق می افتاد که زندگی زمان کافی برای تنظیم نداشته باشد. در نظر بگیرید که برخی از عصرهای یخبندان زمانی شروع شد که شیب محوری زمین تنها یک یا دو درجه تغییر کرد.

آیا می توانیم ماه را از دست بدهیم؟

تمام سناریوهای فرضی توصیف شده فقط آزمایش های فکری هستند، اما آیا آینده بدون ماه واقعا ممکن است؟

زمانی که ماه از بقایای برخورد زمین اولیه با جسمی به اندازه مریخ شکل گرفت، بسیار نزدیکتر از اکنون به زمین بود. ماه در اوایل ممکن بود در فاصله ۲۲۵۰۰ کیلومتری زمین در حال چرخش باشد، در حالی که امروز در فاصله ۴۰۲۳۳۶ کیلومتری زمین قرار دارد. میلیاردها سال پیش، اگر به آسمان شب نگاه می کردید، ماه عظیمی را می دیدید که ۲۰ برابر بزرگتر از آنچه امروز می بینید به نظر می رسید.

دلیل اینکه ماه به آرامی از زمین دور می شود (با سرعتی در حدود ۳.۷۸ سانتی متر در سال) مربوط به جزر و مد زمین است.

به دلیل چرخش زمین، برآمدگی های جزر و مدی کمی جلوتر از ماه در مدار آن حرکت می کند و مقدار کمی انرژی به ماه می دهد و در نتیجه آن را به مدار بالاتری می فرستد. بنابراین، در نتیجه فعل و انفعالات جزر و مدی بین زمین و ماه، چرخش زمین کند می شود و مدار ماه گسترده می شود و هر دو اثر یکدیگر را خنثی می کنند تا حرکت زاویه ای حفظ شود. با گذشت زمان، روزهای زمین طولانی تر می شوند (هر ۵۰۰۰۰ سال، روزها یک ثانیه طولانی تر می شوند) و ماه به دور شدن ادامه می دهد، اما این برای همیشه ادامه نخواهد داشت.

بر اساس تخمین های موسسه علوم سیاره ای (PSI) در ایالات متحده، در مقطعی در آینده، ۵۰ میلیارد سال دیگر، مدار ماه به حداکثر خود خواهد رسید. در آن زمان، ماه ۴۷ روز طول می کشد تا یک دور ماه را کامل کند، و دوره چرخش زمین ۴۷ روز خواهد بود (اگر منطقی باشد یک روز ۴۷ روزه). بنابراین یک طرف زمین همیشه رو به ماه خواهد بود، همانطور که اکنون یک طرف ماه همیشه رو به زمین است. کل سیستم هماهنگ خواهد شد، یعنی زمین و ماه دیگر اثر جزر و مدی روی یکدیگر نخواهند داشت.

با این حال، اثرات جزر و مدی ناشی از گرانش خورشید همچنان این اثر را معکوس کرده و اکنون ماه را پیوسته به زمین نزدیک‌تر می‌کند. پس از حدود ۵۰ میلیارد سال دیگر، ماه به قدری به زمین نزدیک می شود که بر اثر گرانش زمین متلاشی می شود و حلقه ای از زباله را تشکیل می دهد که اکنون در مشتری می بینیم.

اما از آنجایی که قرار است سوخت خورشید تا پنج میلیارد سال دیگر تمام شود و در آن زمان به غول سرخی تبدیل شود که هم زمین و هم ماه را می بلعد، این سناریو بعید است. بنابراین، خوشبختانه، ما هرگز ماه را از دست نخواهیم داد. نگران نباشید، قبل از اینکه این اتفاق بیفتد، خورشید هم زمین و هم همراه ماه خود را نابود می کند.

اگر ماه ناپدید شود، چه اتفاقی برای زمین می افتد؟

یک زمین فرضی در حدود ۵۰ میلیارد سال آینده با یک سیستم حلقه ای متشکل از زباله های ماه و پیکربندی قاره ای متفاوت به دلیل تکتونیک صفحه.

نتیجه

عملکرد پیچیده منظومه خورشید-زمین-ماه، جهان را به شکلی که امروزه می شناسیم، ایجاد می کند. در حالی که این شرایط طبیعی و حتی کسل کننده به نظر می رسند، تعداد غیرقابل تصوری از متغیرها باید در تاریخ ما رخ می دهد تا این امر به هنجار تبدیل شود و حذف هر یک از این متغیرها به معنای تغییرات شدید در زندگی روی زمین است.

در حالی که اندازه ماه فقط یک چهارم زمین است، اثرات گرانشی قابل توجهی بر روی زمین دارد که به شکل گیری آب و هوا، اکوسیستم ها، تعاملات و چرخه های حیوانات و غیره کمک می کند. اگر ماه به طور ناگهانی ناپدید شود، همه اینها در خطر خواهند بود. اگرچه تغییرات احتمالاً تدریجی خواهند بود، اما این بدان معنا نیست که آنها ناچیز خواهند بود. خوشبختانه احتمال این اتفاق بسیار کم تا غیرممکن است. در عوض، این آزمایش فکری به ما کمک می‌کند تا در مورد بسیاری از تعاملات که زندگی را ایجاد و حفظ می‌کنند فکر کنیم.

منبع: زومیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا