ورزشی

اگر ملیکا محمدی هم مثل عزت اللهی، ماشین لاکچری وارد کرده بود با خودرو داخلی جانش را از دست نمی داد

سعید عزت اللهی یکی از دریافت کنندگان حواله واردات خودرو با حضور در یکی از برنامه های شبکه سه صدا وسیما به جای صحبت از شرایط تیم ملی، خود را نماینده بازیکنان دریافت کننده واردات خودرو معرفی کرد. حواله کرد و دقایق زیادی از حضور خود را در این برنامه سپری کرد. او دغدغه شخصی خود و همکاران قطارش را اختصاص داد.

او که این روزها در لیگ ملی دانمارک مشغول به کار است، صدها کیلومتر را طی کرده تا رسانه های این کشور را به «شیطنت» و مردم را به «جهل» در تلویزیون دولتی متهم کند.

وی با تاکید بر اینکه اعضای تیم ملی فوتبال مردم هستند و مشکلات را با پوست و گوشت خود احساس می کنند، این اتهامات را اینگونه مطرح کرد: «چون مردم ایران احساساتی هستند برخی رسانه ها با شیطنت این خبر را منتشر می کنند. برای اینکه این داستان برای مردم قابل درک نباشد.”

عزت اللهی با ادعای روشن شدن موضوع دریافت حواله خودرو، تصریح کرد: با توجه به همزمانی دریافت مجوز با جام جهانی، برخی رسانه ها از احساسات مردم سوء استفاده کردند و باعث شدند تیم ملی مقابل مردم بایستد که این مجوزها کاملا طبیعی بود. و تمام اسناد و مدارک وجود دارد که اتفاقی غیرقانونی نیفتاده است و بازیکنان برای واردات ۱۶۳ درصد تعرفه و ۴ درصد مالیات و کلیه عوارض استاندارد و شهرداری و … پرداختند و اکنون این خودروها در پارکینگ خانه ها منتظر پلاک هستند.» .

اما اظهار نظر او زمانی عجیبتر شد که از بازیکنانی که با واردات خودرو ارز وارد کشور می کنند صحبت کرد و مدعی شد که هیچ رانت و سوء استفاده ای رخ نداده و همه اتفاقات قانونی است تا مردم و اقتصاد کشور مدیون هم تیمی هایش باشد. . اصابت

این گونه اظهارات تنها به عزت اللهی خلاصه نمی شود و در روزهای اخیر بازیکنان دیگری مانند علیرضا بیرانوند، شجاع خلیل زاده و … نیز در این خصوص اظهارنظرهای مشابهی کرده اند تا نشان دهند برخلاف داخل زمین فوتبال چندان متحد نیستند اما در تصاحب اجاره های خارج از میدان کاملاً متحد هستند. عمل کنید. پیش از این محمدحسین کنعانی زادگان در گفت و گو با صداوسیما به بررسی قیمت گذاری رنج روور وارداتی خود پرداخته و آن را ۱۰۰ میلیارد تومان ارزیابی کرده بود.

نمونه بارز اجاره

حال جدای از اینکه این بازیکنان مستحق چنین پاداش تبعیض آمیزی هستند یا خیر، باید به این سوال پاسخ داد که چرا دریافت حواله واردات خودرو مصداق بارز رانت و سوء استفاده تلقی می شود؟

هرچند عزت اللهی در رسانه های رسمی کشور بدون تردید مردم را به «جهل» و رسانه ها را به «تحریف» متهم می کند، اما همانطور که از اظهارات وی برمی آید، به نظر می رسد که خود او و افرادی که نمایندگی آنها را بر عهده داشته، دلیل آن را نمی دانند. . مردم و رسانه ها از واردات خودرو توسط فوتبالیست ها به عنوان رانت یاد می کنند و خودشان هم برداشت اشتباهی داشته اند. البته بدیهی است که تظاهر به نادانی می کنند و سعی در نشان دادن رفتار صالح دارند.

حال بحث اصلی این نیست که این خودروها با چه هزینه، تعرفه، مالیات و عوارض وارد کشور شده اند. حتی اگر تمام پول واردات توسط این افراد پرداخت شده باشد، نکته اصلی این است که در حال حاضر اگر سایر شهروندان ایرانی هزاران میلیارد تومان در حساب خود داشته باشند، مجاز به واردات خودروهایی مانند پورشه، رنج روور، بی ام و، بنز هستند. و دیگران. خودروهای لوکس و حتی نیمه لوکس ندارند.

همانطور که گفته شد، طبق مقررات واردات خودرو، شهروندان ایرانی تنها در صورتی می توانند خودرو وارد کنند که سقف ۲۰۰۰۰ یورویی و محدودیت حجم موتور کمتر از ۲۵۰۰ سی سی را داشته باشند. اما تنها در یک نمونه که خود کنعانی زادگان به آن اذعان داشت موفق شد رنجروور P400 نسخه ۲۰۲۳ را با همین مجوز وارد کند که در کشور مبدا با موتور ۳۰۰۰ سی سی تولید و با نرخ ۸۰ هزار و ۴۷۵ دلار معامله می شود.

اگر این ملی پوش فقید ایران امکان استفاده از پورشه و رنج روور را داشت آیا به چنین سرنوشتی دچار می شد؟

جدای از قانون شکنی واردات خودرو، اگر این خودروها با نرخ دلار آزاد محاسبه شوند، معادل ریالی آن حدود چهار میلیارد تومان خواهد بود. اگر هزینه های واردات این محصولات حتی ۲۰۰ درصد باشد قیمت آنها در ایران ۱۲ میلیارد تومان می شود که عزت اللهی در بخشی از مصاحبه خود این موضوع را تایید کرد.

اما با این یک ریال رانت، انحصار بازار خودروهای لوکس خارجی را به دست می گیرند و از آنجایی که نمونه دیگری از این خودروها در کشور وجود ندارد، به راحتی قیمت ۱۰۰ میلیارد تومانی آن را در تلویزیون دولتی قرار می دهند. یعنی معادل حقوق ۱۰۴۱ سال کارگر طبق حداقل مزد مصوب ۱۴۰۲.

در نتیجه فوتبالیست ها با وجود اینکه خودروهای خارجی را به صورت رایگان وارد نمی کردند و برای آن ۱۲ میلیارد تومان کارمزد پرداخت می کردند، قبل از این حواله ۸۸ میلیارد تومان سود کسب کردند. حال آیا می توان نام این فرآیند را غیر از «اجاره» یا به تعبیر دیوان عدالت «تبعیض غیرقانونی» گذاشت؟

تغییر معنی ارز!

در این میان بازیگرانی که مردم را جاهل و بازیچه رسانه ها و خود را علامه دهر می دانند، حتی فرق ارزآوری با ارزآوری را نمی دانند و مشخص نیست بر اساس کدام یک از الزامات علم اقتصاد. ، خرید خودرو را نوعی خرید ارز می دانند. آیا این زیر سوال بردن بدیهیات اقتصاد و بازار مصداق فریب مردم است یا اینکه سوالات رسانه ای صرفا از روی دلسوزی برای وجود چنین رانتی است؟

اتفاقاً به نظر می‌رسد این دریافت‌کنندگان حواله‌های واردات خودروهای لوکس بر روی احساسات عمومی و این تصور که عملکرد آنها در آبان و آذر سال گذشته با انجام چند مصاحبه به راحتی فراموش می شود.

چرا که بعید است بازیکنی که در سطح ملی بازی می کند و سال ها در لیگ های خارجی فعالیت می کند، معنای صرافی را نداند. مگر اینکه صندوق عقب این خودروها پر از ارز باشد که مصداق صرافی است و ارزش آنها ۱۰۰ میلیارد تومان است.

تافته جدا شده

این در حالی است که عزت اللهی به نمایندگی از اعضای تیم فوتبال حاضر در جام جهانی اعلام می کند که مشکلات مردم را با پوست و گوشت خود درک می کنند و از مردمی هستند که ملیکا محمدی یکی از هم رده های این بازیکنان. وی در تیم ملی فوتبال بانوان ایران همین دو روز پیش بر اثر واژگونی خودروی غیرایمن داخلی که متعلق به او بود در دم جان باخت.

حال اگر این ملی پوش فقید ایران امکان استفاده از پورشه و رنج روور را داشت به چنین سرنوشتی دچار می شد؟ یعنی تیم فوتبال مردان حتی نسبت به ملی پوشان رشته ها و رشته های دیگر منزوی شده است.

اقدام فراقانونی؛ غیر قانونی نیست

شاید این اظهار نظر که واردات این خودرو توسط آنها اقدامی غیرقانونی نیست صحیح تلقی شود، اما پوشیده نیست که این اقدام فراتر از هر قانونی در ایران است که حتی دیوان عدالت نیز آن را نپذیرفته است.

البته با اقدامات فراقانونی و تبعیض آمیز گذشته مانند عدم تعیین تکلیف سربازی گروهی از بازیکنان، عقد قراردادهای نجومی و عبور از سقف های اعلامی و … انتظار می رود اکنون همین افراد رسانه های دولتی را برای ایستادگی در انحصار خود درآورند. رای دیوان عدالت آن را بردارید و اعتراض کنید که این بار تافته جدا نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا